poniedziałek, 11 grudnia 2017 r.

Lublin

Płatna strefa parkowania w Lublinie urośnie, a w centrum zdrożeje. Od 1 lipca

Dodano: 23 listopada 2015, 07:30
Autor: Dominik Smaga

1 lipca zmienią się granice Strefy Płatnego Parkowania. Na prezydenckie propozycje zgodziła się Rada Miasta. Liczba płatnych miejsc wzrośnie z 1700 do 2400.

Artykuł otwarty

Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę

Artykuł otwarty

Tu taniej, tu drożej

Teren znajdujący się w obecnych granicach strefy opłaty został określony mianem Podstrefy A, zaś opłaty pójdą tu w górę, np. za pierwszą godzinę zapłacimy już nie 2, ale 3 zł. To jeszcze nic w porównaniu z „podwyżką” na ulicach, na których teraz parkuje się za darmo, a które znajdą się w granicach Podstrefy B. W tym obszarze zaparkujemy nieco taniej, niż w ścisłym centrum, bo ceny mają być takie same, jak w obecnie funkcjonującej strefie.

Opłaty mają nadal obowiązywać w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godz. od 8 do 17.

Oni nie zapłacą

Za parkowanie nie zapłacą kierowcy aut elektrycznych i tych z napędem hybrydowym (o emisji CO2 poniżej 100 g/km). Z opłat nadal zwolnieni będą motocykliści, taksówkarze stojący na postojach, osoby wykonujące przewozy osób niepełnosprawnych trwale oznakowanymi pojazdami, jak również służby obsługi miasta, jak np. pogotowia ciepłownicze, wodociągowe, gazowe, energetyczne, czy też Straż Miejska. A także niepełnosprawni z kartą parkingową, ale wyłącznie na specjalnie wyznaczonych dla nich miejscach.

Najkrócej kwadrans

15 minut to najkrótszy czas, za który można będzie zapłacić. W droższej podstrefie opłata za taki postój teoretycznie powinna wynieść 75 groszy, ale będzie zaokrąglona do 80 gr.
W podstrefie tańszej za kwadrans parkowania zapłacimy 50 groszy.

Gapowicz, czyli kto?

Na wykupienie biletu w parkomacie będziemy mieli 5 minut od zajęcia płatnego miejsca. Kto w tym czasie nie zdąży, będzie gapowiczem. Kierowca stający z tańszym biletem w droższej strefie zostanie potraktowany jak gapowicz i ukarany dodatkową opłatą w wysokości 50 zł. Na łagodniejsze traktowanie będą mogli liczyć wyłącznie ci, którzy przegapią fakt, że skończył im się opłacony czas. Jeśli z wezwaniem stawią się w ciągu tygodnia zapłacą tylko 30 zł.

Co z abonamentami

Roczne abonamenty dla mieszkańców będą ważne na trzech wskazanych ulicach, a ich ceny będą nie różnicowane w zależności od podstrefy. Dotychczasowe roczne abonamenty dla niepełnosprawnych zostaną zastąpione miesięcznymi w cenie 4 zł, a ważnymi w obu częściach płatnej strefy. Da się je kupić na zapas, ale na nie więcej, niż półtora roku i okres nie dłuższy od ważności orzeczenia o niepełnosprawności i karty parkingowej.

Wyznaczą miejsca

W obrębie nowej Strefy Płatnego Parkowania znajdzie się ok. 2400 miejsc dla samochodów. Nowa strefa ma być już zgodna z przepisami, z których wynika, że opłata może być pobierana tylko na miejscach wyznaczonych oznakowaniem poziomym. A takich miejsc nie można np. wyznaczyć w odległości mniejszej niż 10 m od przejścia dla pieszych.
Ponadto na niektórych ulicach zamiast miejsc prostopadłych lub skośnych mają być równoległe do jezdni.

A obok sklepów...

Niewiele brakowało, a w przyjętej przez Radę Miasta uchwale znalazłby się zapis pozwalający na 15-minutowy bezpłatny postój samochodów z zaopatrzeniem podczas załadunku i wyładunku. Ostatecznie poprawka taka nie była głosowana. Sprawa postoju obok sklepów, choćby tych przy Rusałce ma być rozwiązywana w inny sposób. – Przedmiotem dyskusji z przedsiębiorcami może być to, że pewien odcinek danej ulicy nie będzie oznakowany – zapowiada Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina. Inaczej mówiąc: nie wszędzie wyznaczone mogą być płatne miejsca.

Nowy operator

Zarządzaniem strefą oraz sprzedażą abonamentów typu A będzie się zajmować nowy operator strefy wybrany w drodze przetargu.

– Taki przetarg planujemy ogłosić jeszcze w tym roku – informuje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Zadaniem operatora będzie też wcześniejsze zaprojektowanie i wykonanie oznakowania miejsc parkingowych, jak również rozstawienie parkomatów. Podobnie jak teraz mają one przyjmować bilon o nominałach 10, 20 i 50 groszy oraz 1, 2 i 5 zł.

Cennik Podstrefy A
Pierwsza godzina: 3 zł, druga: 3,60 zł, trzecia: 4,30 zł, każda następna: 3 zł, bilet 24-godzinny: 20 zł.
Abonament A miesięczny: 200 zł, abonament B półroczny: 900 zł, roczny: 1600 zł.
Abonament M dla mieszkańca, ważny do 12 miesięcy na trzech wskazanych ulicach: 100 zł.
Abonament N dla osoby niepełnosprawnej miesięczny: 4 zł (na obie podstrefy)
Koperta: 800 zł miesięcznie

Cennik Podstrefy B

Pierwsza godzina: 2 zł, druga: 2,40 zł, trzecia: 2,80 zł, każda następna: 1 zł, bilet 24-godzinny: 15 zł.
Abonament A miesięczny: 150 zł, abonament B półroczny: 750 zł, roczny: 1300 zł.
Abonament M dla mieszkańca, ważny do 12 miesięcy na trzech wskazanych ulicach: 100 zł.
Abonament N dla osoby niepełnosprawnej miesięczny: 4 zł (na obie podstrefy)
Koperta: 600 zł miesięcznie

Użytkownik niezarejestrowany
gość
Gość
(11) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (29 czerwca 2016 o 07:46) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
powinna wynieść 75 groszy, ale będzie zaokrąglona do 80 gr. - jeszcze się nie mogą nachapać... bodaj 5 gr ale cie ujebią człowieq
Rozwiń
gość
gość (3 grudnia 2015 o 09:55) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Dla kierowców którzy nie chcą wjeżdżać do ścisłego centrum powinny być zorganizowane na obrzeżach bezpłatne parkingi. To są europejskie standardy. A jak jest w Lublinie Panie prezydencje ? Wygląda na to że zadłużone ponad wszelkie granice miasto aby utrzymać ciągłość finansową musi ściągać z obywateli HARACZ.


Dla kierowców którzy nie chcą wjeżdżać do ścisłego centrum powinny być zorganizowane na obrzeżach bezpłatne parkingi. To są europejskie standardy. A jak jest w Lublinie Panie prezydencje ? Wygląda na to że zadłużone ponad wszelkie granice miasto aby utrzymać ciągłość finansową musi ściągać z obywateli HARACZ.

No to rusz głową - a rozwiązanie jest proste ! Nikt Ci nie zabrania pozostawić auta na darmowych parkingach przy hipermarketach (na obrzeżach miasta) i przesiąść się na komunikację MPK. Od strony Kraśnika: przy Agata Meble lub Bricoman lub Tesco. W innych częściach miasta (na obrzeżach) : przy Olimpie (na Al.Spółdz.Pracy), przy L.Eclercu (na ul.Turystycznej), przy Atrium Felicity lub Carrefour Witosa. Z każdego z tych miejsc masz bardzo dobry dojazd komunikacją miejską do Centrum lub pod jakąś inną Biedronką lub Lidlem. Nie narzekaj: rusz głową -chyba, że myślenie sprawia Ci "bul"...

Rozwiń
Gość
Gość (3 grudnia 2015 o 00:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
żuk Ty złodzieju ze świdnika
Rozwiń
Gość
Gość (30 listopada 2015 o 14:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
a dlaczego zwolnienie dotyczy aut hybrydowych i elektrycznych, skoro normę emisji poniżej 100g/km spełniają również inne auta?
Rozwiń
Gość
Gość (23 listopada 2015 o 17:37) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
za lotnisko stadion i basen trzeba płacić .... nawet jak sie z tego nie korzysta
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (11)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!