sobota, 21 października 2017 r.

Lublin

Pożegnanie z gratami. Miasto chce lepszych autobusów na ulicach

  Edytuj ten wpis
Dodano: 14 kwietnia 2013, 16:51
Autor: Dominik Smaga

Średni wiek autobusów wykorzystywanych przez prywatnych przewoźników wynosił w 2012 r. aż 15 lat. (M
Średni wiek autobusów wykorzystywanych przez prywatnych przewoźników wynosił w 2012 r. aż 15 lat. (M

Kursy komunikacji miejskiej mają być obsługiwane lepszymi autobusami. Miasto zamierza podnieść poprzeczkę prywatnym przewoźnikom.

Teraz zdecydowaną większość kursów po Lublinie wykonują autobusy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Część z nich to pojazdy należące do spółki, a część wozy powierzone do użytkowania przez Zarząd Transportu Miejskiego. Ale oprócz MPK pasażerów wożą także trzy inne firmy: Irex i Meteor oraz Autobusowe Konsorcjum Lubelskie. Właśnie ci przewoźnicy wygrali swego czasu ogłaszane przez miasto przetargi na wykonywanie kursów.

Autobusy wykorzystywane przez tych przewoźników są jednak mocno wysłużone. Taki wniosek wysnuła m.in. specjalistyczna firma z Pomorza, która na zlecenie miasta przygotowywała projekt planu transportowego na najbliższe lata. "Negatywnie należy ocenić wiek taboru przewoźników prywatnych. Aż 98 proc. taboru eksploatowanego przez Autobusowe Konsorcjum Lubelskie i całość floty firm Irex i Meteor, osiągnęło wiek, uznawany za graniczny w eksploatacji, z punktu widzenia oczekiwanego przez pasażerów komunikacji miejskiej komfortu podróży – czytamy w dokumencie. Według danych na czerwiec 2012 r. średni wiek autobusów wykorzystywanych przez MPK wynosił 9,7 roku, zaś w przypadku pozostałych przewoźników – 15 lat.

– W nowym przetargu wymagania wobec taboru będą wyższe – zapowiedział niedawno Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. W tej chwili ZTM pracuje nad szczegółowymi wymaganiami co do taboru, który będą mogli zaproponować przewoźnicy stający do przetargów. Ich ogłoszenie planowane jest na drugą połowę tego roku.

W grę mogą wchodzić takie udogodnienia jak wymóg niskiej podłogi we wszystkich drzwiach, głosowe zapowiedzi przystanków, automat biletowy, czy nawet klimatyzacja. – Z pewnością będziemy się starali, żeby parametry techniczne autobusów były wyższe od obecnych - potwierdza Justyna Góźdź z ZTM.

Lepsze pojazdy mają pojawić się na trasach dopiero po wygaśnięciu obecnie realizowanych umów z przewoźnikami. – Są one ważne do przyszłego roku, odpowiednio do końca kwietnia, czerwca, września i października – dodaje Góźdź.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
sprinter
emeryt
Devon
(10) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

sprinter
sprinter (16 kwietnia 2013 o 13:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='rafał' timestamp='1366025975' post='758883']
Najwyższy czas pozbyć się prywatnych przewoźników z Lublina. Oni wożą ludzi złomem. Dlaczego Straż Miejska lub Policja nie skontroluje tych gratów. Na dodatek duża część pojazdów tych przewoźników jest zarejestrowana w Gdańsku, albo na Śląsku. Dlaczego oni nie płacą podatku drogowego tak jak MPK w Lublinie.
[/quote] Prywatni przewoźnicy sami w sobie nie są źli. Problem dotyczy zbyt niskich standardów wytyczonych przez miasto. Poza tym już w 2012 roku krążyły pogłoski o tym, że AKL prawdopodobnie w 2014 roku zaciągnie kredyt na całkowitą wymianę dotychczasowego taboru. To dobry kierunek, ale ile w prawdy dowiemy się za kilka miesięcy.
Swoją drogą nie wiem czy ktoś się orientuje, że IREX i Meteor (firmy jednego właściciela) posiadają w swojej flocie dużo lepsze pojazdy, które służą w innych miastach:P Z punktu widzenia przedsiębiorcy nic dziwnego, że wysłał stare pojazdy, na które w Lublinie było przyzwolenie, a w innych miastach zapewne nie
Rozwiń
emeryt
emeryt (15 kwietnia 2013 o 18:34) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
meteor i irekx to jedna firma pana paszczyka
Rozwiń
Devon
Devon (15 kwietnia 2013 o 17:41) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Można psioczyć na MPK z tego czy owego powodu, ale fakty na ich korzyść to czystość wozów (te przeguby Meteora są tak obskurne, że strach tam wchodzić, w dodatku w kilku szybach zrobiło się... akwarium), dbałość o stan techniczny i odpowiedni ubiór kierowcy (jednolitość, nieraz kierowca nie tylko w koszuli, ale i pod krawat; prywatni zwłaszcza latem to raczej przetarty podkoszulek ).
Rozwiń
Pluskwa wagonowa
Pluskwa wagonowa (15 kwietnia 2013 o 15:33) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Reporterek' timestamp='1366031321' post='758929']
Średnia wieku pojazdów używanych przez MPK (łącznie z zakupionymi przez ZTM) jest niższa, niż podajesz. Samych autobusów nowszych niż 5 lat jest prawie 150, co stanowi jakieś 60% taboru. Natomiast prezydent może chcieć nowsze autobusy u ajentów, ale to kosztuje.
[/quote]

No właśnie UŻYWANYCH a nie POSIADANYCH !!! Te nowe (citara i autosany) należą do ZTM a są one DZIERŻAWIONE jedynie MPK.

A ajenci są prawie o 1/3 tańsi od MPK...
Rozwiń
Reporterek
Reporterek (15 kwietnia 2013 o 15:08) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
[quote name='Pluskwa wagonowa' timestamp='1366028019' post='758907']
Proszę podać prawdziwy wiek autobusów i trolejbusów posiadanych przez MPK a nie zakłamany podawanie wieku autobusów używanych przez MPK. Wtedy się okaże że średnia wieku jest bliska 20 lat. [/quote]
Średnia wieku pojazdów używanych przez MPK (łącznie z zakupionymi przez ZTM) jest niższa, niż podajesz. Samych autobusów nowszych niż 5 lat jest prawie 150, co stanowi jakieś 60% taboru. Natomiast prezydent może chcieć nowsze autobusy u ajentów, ale to kosztuje.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (10)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!