czwartek, 24 sierpnia 2017 r.

Lublin

Ratusz zaoszczędzi na drodze, ale nie da więcej pieniędzy na miejskie rowery

Dodano: 24 czerwca 2015, 14:30
Autor: Dominik Smaga

Fot. Maciej Kaczanowski
Fot. Maciej Kaczanowski

Obcinając o połowę plan rozwoju systemu miejskiego roweru Ratusz tłumaczył, że potrzebuje pieniędzy na budowę ważnej drogi. Ale gdy okazało się, że droga będzie o połowę tańsza niż sądzili urzędnicy, nie ma już mowy o tym, by oszczędności trafiły na sieć rowerów.

Zapewnienia władz miasta, że Lubelski Rower Miejski urośnie w tym roku z 40 do 80 stacji padły jeszcze przed jesiennymi wyborami samorządowymi. Było to niedługo po uruchomieniu systemu, który od razu zdobył sympatię wielu lublinian. Wtedy też Ratusz deklarował, że w 2015 roku do dyspozycji mieszkańców będzie już nie 400, ale 800 jednośladów.

Ale pod koniec kwietnia Ratusz postanowił, że z tych zapowiedzi zrealizuje tylko połowę. – Pojawił się pilny problem, który musimy rozwiązać – stwierdzili urzędnicy. I tłumaczyli, że pieniądze trzeba przeznaczyć na budowę jezdni, która od ul. Zemborzyckiej ma prowadzić do firm korzystających teraz z drogi biegnącej wzdłuż torów (na zdjęciu). – Budujemy za ponad 3 mln drogę, która chroni miejsca pracy – tłumaczył prezydent Krzysztof Żuk na kwietniowej sesji Rady Miasta. – Miejsca pracy są dla nas tu fundamentalnie ważne.

Na inwestycję miasto zarezerwowało 3,7 miliona złotych. Ale właśnie okazało się, że aż tyle pieniędzy na nową drogę wcale nie potrzeba. W Zarządzie Dróg i Mostów otwarte zostały oferty, które wpłynęły na przetarg na budowę jezdni. Zgłosiło się siedem firm, a najtańsza z nich (Skanska) gotowa jest podjąć się zlecenia za 1,9 miliona zł, dwie inne wystartowały z ceną 2,1 miliona zł.

To oznacza, że oszczędności na budowie drogi mogą sięgnąć nawet 1,8 miliona zł. Taka kwota wystarczyłaby na ok. 18 nowych stacji i ok. 180 rowerów. Jeszcze pod koniec kwietnia Ratusz zapewniał, że jeśli w miejskiej kasie pojawią się jakieś pieniądze do wykorzystania, to będzie zamawiać następne stacje Lubelskiego Roweru Miejskiego. Stanie się jednak inaczej i to, co oszczędzono na drodze do firm z Zemborzyckiej, na miejski rower nie trafi.

– Te pieniądze pójdą na inne inwestycje z listy naszych priorytetów. Nie mogę jeszcze wskazać, na które – mówi Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina. – Musimy przeanalizować potrzeby w zakresie dróg i oświaty oraz inne inwestycje, które czekają w kolejce i mają gotową dokumentację, bądź wynikła konieczność ich zrealizowania.

Tym samym w bieżącym roku powstać ma tylko 20 nowych stacji z 200 rowerami. Przetarg ogłoszono dzisiaj. Na nowe stacje możemy poczekać do jesieni.

Gość
Gość
jacek
(20) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (24 czerwca 2015 o 22:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Szkoda bardzo, żeby więcej tych rowerów po chodnikach się pałętało.
Rozwiń
Gość
Gość (24 czerwca 2015 o 21:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Czy dobrze czytam, 180 rowerów ma kosztować 1,8 mln zł? Czyli wychodzi po 10 tys. zł za sztukę. Najwyraźniej muszą być pozłacane...
Rozwiń
jacek
jacek (24 czerwca 2015 o 20:23) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Co za brednie. I pewnie dlatego otworzono i rozbudowuje na bieżąco Lubelski Rower Miejski oraz buduje się km ścieżek rowerowych i wydziela pasy rowerowe?

Przecież te wszystkie ściezki i pasy rowerowe to jeden wielki bubel. Nowe ściezki już się pozapadały, a stare od lat nie są remontowane.

Rozwiń
Gość
Gość (24 czerwca 2015 o 19:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Bo miasto nie traktuje rowerów jako elementu transportu publicznego, sposobu na rozładowanie korków, oszczędności w tworzeniu i utrzymaniu dróg

Co za brednie. I pewnie dlatego otworzono i rozbudowuje na bieżąco Lubelski Rower Miejski oraz buduje się km ścieżek rowerowych i wydziela pasy rowerowe?

Rozwiń
Gość
Gość (24 czerwca 2015 o 18:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Tyle, że od wyborów zdążyło się pewnie zapaść w mieście z 20 dróg i są na liście najpilniejszych inwestycji rzeczy o wiele ważniejsze niż dodatkowe 20 stacji rowerowych ... priorytety być muszą, w tym mieście żyją nie tylko rowerzyści

Te drogi nie zapadły się od jazdy rowerem.

Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (20)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!