wtorek, 24 października 2017 r.

Lublin

Strefa Płatnego Parkowania w Lublinie. Droższe postoje i dwa warianty do wyboru

Dodano: 19 maja 2015, 20:06

Strefa czerwona: Strefa aktualnie obowiązująca. Wariant I i II przewidują, że zapłacimy tu drożej<br />
<br />
Strefa różowa: Teraz parkujemy tu gratis. Oba warianty wprowadza opłaty. Wariant I przewiduje, że zapłacimy drożej, a wariant II, że taniej niż w ścisłym centrum<br />
<br />
Strefa niebieska: Teraz parkujemy tu gratis. Wariant II zakłada, że będziemy tu płacić, ale mniej niż w ścisłym centrum
Strefa czerwona: Strefa aktualnie obowiązująca. Wariant I i II przewidują, że zapłacimy tu drożej

Strefa różowa: Teraz parkujemy tu gratis. Oba warianty wprowadza opłaty. Wariant I przewiduje, że zapłacimy drożej, a wariant II, że taniej niż w ścisłym centrum

Strefa niebieska: Teraz parkujemy tu gratis. Wariant II zakłada, że będziemy tu płacić, ale mniej niż w ścisłym centrum

Dwa pomysły na powiększenie Strefy Płatnego Parkowania przedstawiło we wtorek miasto. Opinie mieszkańców ma zbierać do 10 czerwca. Ostateczna decyzja o nowym kształcie strefy musi zapaść jesienią. Nowe reguły obowiązywałyby od lipca przyszłego roku.

Wariant pierwszy

Zakłada tylko nieznaczne powiększenie strefy o ulice przyległe do ul. Narutowicza: Wschodnią, Środkową Gminną, Graniczną i Górną. – O to zwracali się do nas ich mieszkańcy – wyjaśnia Adam Borowy, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Mostów. Ulice te stale zastawiają auta kierowców chcących uniknąć opłat. Tym samym strefa urosłaby z 1700 do 1850 miejsc parkingowych.

W górę pójść miałyby opłaty za postój. Stawka za pierwszą godzinę wzrosłaby z obecnych 2 do 3 zł, czyli o złotówkę. Za drugą godzinę płaciłoby się 3,60 zł (obecnie 2,40 zł), za trzecią godzinę 4,30 zł (teraz jest to 2,80 zł), a za każdą następną z 2 na 3 zł. Bilet 24-godzinny zdrożałby z 15 na 20 zł.

Łatwo zauważyć, że im dłuższy czas parkowania, tym większa podwyżka. Miasto tłumaczy, że chce wymusić rotację aut w centrum miasta i skłonić mieszkańców do przesiadki w autobusy. A urzędnicy twierdzą, że teraz i tak płacimy mało za postój.

– Lublin ma najniższe stawki – mówi Borowy pokazując tabele z innych miast. – Stawki, które proponujemy są zbliżone do tych w Toruniu, Bydgoszczy lub Gdańsku – dodaje. W drugiej tabeli pokazuje ceny na prywatnych parkingach w Lublinie, np. 4 zł przy budynku dawnej DOKP przy Okopowej, 3 zł przy I Armii Wojska Polskiego, albo 3,50 zł obok SPSK4.

Podniesione miałyby być także ceny abonamentów. Za miesięczny trzeba by płacić 200 zł (teraz 150), za półroczny 900 zł (obecnie 750 zł), a za roczny 1300 zł (czyli o 300 zł drożej, niż obecnie).

SONDA
Liczba głosów: 823

Co sądzisz o powiększeniu Strefy Płatnego Parkowania?

8.14 %
Podoba mi się wariant pierwszy
16.65 %
Podoba mi się wariant drugi
35.24 %
Strefa nie powinna być powiększana
39.98 %
Strefa powinna być całkowicie zlikwidowana

Wariant drugi

– Ten wariant przewiduje utworzenie dwóch stref: centralnej i zewnętrznej – informuje Borowy. Liczba płatnych miejsc wzrosłaby z obecnych 1700 do 2700, a parkomatów z 90 do 160.
W centralnej byłyby dokładnie te same ulice, co w obecnej, bez powiększania obszaru o przecznice ul. Narutowicza. Stawki za postój (w tym ceny abonamentów) w tej strefie wynosiłyby tyle samo, co w opisanym powyżej wariancie pierwszym.

Granice tańszej strefy zewnętrznej wyznaczałyby al. Solidarności, ul. Lubomelska, Czechowska, Leszczyńskiego, al. Długosza, Łopacińskiego, Radziszewskiego, ul. Akademicka, Raabego, Obrońców Pokoju, Lipowa, al. Piłsudskiego, Bystrzyca, al. Unii Lubelskiej. W tej strefie miałyby się znaleźć wszystkie miejsca parkingowe wzdłuż ul. Radziszewskiego aż do ul. Sowińskiego.

Ile płacilibyśmy w rejonie zewnętrznym? Miasto proponuje dokładnie takie stawki, jakie obowiązują w obecnej strefie, co dotyczy również abonamentów.

Dobre pomysły?

Do 10 czerwca miasto czeka na opinie mieszkańców w sprawie proponowanych zmian, można je przesyłać na adres parkowanie@lublin.eu. Do jesieni Ratusz ma wypracować ostateczny kształt zmian, który będzie musiała zatwierdzić jeszcze Rada Miasta. Potem miasto ma ogłosić przetarg na nowego operatora strefy. Umowa z obecnym operatorem wygaśnie z końcem czerwca przyszłego roku i właśnie ten moment urzędnicy chcą wykorzystać do zmiany granic i stawek. Według wtorkowych zapowiedzi, z opłat całkowicie zwolnione byłyby auta elektryczne.

Ile zarabia strefa

Po raz pierwszy opłaty za parkowanie wprowadzono w 2004 r., co dotyczyło 600 miejsc. Urząd Miasta obsługiwał ją sam. W ostatnim roku tego rozwiązania strefa przyniosła 750 tys. zł dochodu.

Obecna strefa obowiązuje od października 2012 r., obejmuje 1700 miejsc, czyli 3 razy więcej, niż ta poprzednia. Jej obsługą zajmuje się wynajęta firma, która zatrzymuje dla siebie 43,66 proc. dochodu. Po odliczeniu prowizji miasto zyskało w zeszłym roku 2,4 mln zł.

jabannnia
Gość
anassa
(56) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

jabannnia
jabannnia (24 czerwca 2015 o 02:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Tak jak jest napisane powyżej, bardzo fajna stronka to iParkomat, ktoś wpadł na naprawdę dobry pomysł. Warto tam zajrzeć i  zniknie problem z  parkingiem

Rozwiń
Gość
Gość (23 czerwca 2015 o 13:18) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Rotacja samochodów? Oszaleliscie? Czy ja mam między zajęciami wskakiwać w samochód i go co rusz przeparkowywać? Czy to jest normalne? Poza tym z obrzeży Lublina nie ma wystarczająco dogodnej komunikacji, żebym mogła poruszać się bez samochodu. Zapewnijcie MPK z obrzeży więcej niż 6 razy na dzień to może to będzie miało sens!!!!
Rozwiń
anassa
anassa (11 czerwca 2015 o 05:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Na prawde warto zarejestrować się na iParkomat, jest to super sprawa, zniknie problem ze znalezieniem parkingu, sama korzystam i nie wyobrażam sobie teraz znowu szukać bez końca miejsca parkingowego przy pracy.

Rozwiń
Gość
Gość (9 czerwca 2015 o 19:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wyłudzacze ,nienapasieni urzędnicy ratusza dajcie żyć ludziom.Podwyżki za parkowanie nic nie zmienią w ilości dostępnych miejsc parkingowych. Ten kto musi szybko załatwiać sprawy urzędowe to zapłaci każdą cenę za miejsce . Ludzie w początkowej fazie tego zbójeckiego projektu będą przeklinać władze miasta ale po pewnym czasie sprawa ucichnie -na co liczą urzędnicy ratusza. MIEJMY NADZIEJE ,że podczas nowych wyborów władz przypomnimy sobie te przykre dla wykłych ludzi momenty
Rozwiń
Gość
Gość (21 maja 2015 o 09:26) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Rozumiem, że w centrum miasta ulice są zapchane i że misto stara się je udrożnić - ok. Jeżeli jednak mam płacić za miejsce parkingowe, to chcę gwarancji, że na opłaconym miejscu nic się z moim autem nie stanie. Parkingi płatne, ale strzeżone! A za każde zarysowanie, usterkę, czy kradzież niech ktoś mi zapłaci 100% kosztów u mechanika, bym nie musiał się martwić o jakiekolwiek naprawy!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (56)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!