poniedziałek, 21 sierpnia 2017 r.

Lublin

W 90 minut pociągiem z Lublina do stolicy. Podpisali umowę na dotację

Dodano: 25 lipca 2016, 21:02
Autor: Dominik Smaga

W poniedziałek podpisana została umowa o unijnej dotacji do przebudowy torów między Lublinem a Otwockiem. Unia Europejska daje ponad 2,9 mld zł na inwestycję, której efektem ma być m.in. szybsza podróż, odnowione perony i dodatkowy przystanek Lublin Zachód

– Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa-Lublin skróci się do 90 minut – zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Spółka podpisała wczoraj umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które trzyma unijną kasę. To ważna umowa, bo z unijnych funduszy kolej chce pokryć większość kosztów.

Całkowita wartość inwestycji to prawie 4,3 miliarda zł, ale ostateczne koszty poznamy, gdy kolej wybierze wykonawców. Ma ich wyłonić dwuetapowy przetarg, którego pierwszy etap właśnie dobiega końca: spośród chętnych firm kolej wskazała najbardziej doświadczone. Teraz poprosi je o oferty cenowe i ostatecznie ogłosi zdobywców ośmiu zamówień, na które podzielono przebudowę. – W pięciu zamówieniach w najbliższym czasie zaprosimy wykonawców do składania ofert – informuje Siemieniec.

W pozostałych trzech częściach trwa jeszcze procedura odwoławcza. Kolej spodziewa się, że komplet umów będzie mieć jeszcze w tym roku.

Przebudowa ma się zacząć w czerwcu 2017 r. Do tego czasu gotowy musi być objazd dla pociągów, które z Lublina do Warszawy pojadą przez Lubartów, Parczew i Łuków. Ostatni odcinek objazdu (Parczew-Łuków) wymaga odnowy, której wykonawcy właśnie zostali wybrani.

Podróż okrężną trasą wydłuży się o 40 minut i wymusi prowadzenie wagonów lokomotywami spalinowymi, co dla pasażerów oznacza m.in. rozstanie z nowymi składami DART. Kolej przygotuje też drugi objazd przez Rejowiec, Zwierzyniec i Stalową Wolę Południe, ważny głównie dla ruchu towarowego.

Dopiero po przygotowaniu zastępczych tras będzie można brać się za szlak z Lublina w stronę Warszawy, bo prace będą wymagać zamknięcia torów. – Trasa Pilawa-Lublin od czerwca 2017 r. zostanie zamknięta na 18 miesięcy, przy czym po odcinkach Pilawa-Garwolin i Dęblin-Puławy Azoty ruch odbywać się będzie jednotorowo. Następnie na 12 miesięcy zostanie zamknięty odcinek Otwock-Pilawa – wylicza Siemieniec.

W trakcie prac, których finał planowany jest na rok 2020, zmodernizowane będą nie tylko tory. W Lublinie mieszkańcy sporej części miasta będą mieć bliżej na pociąg, bo na wysokości os. Poręba powstanie przystanek kolejowy Lublin Zachód. Na 150-kilometrowym szlaku odnowione mają być też wszystkie przystanki kolejowe. Będą nowe ławki, wiaty, oświetlenie i megafony, a perony mają być przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Brakujący drugi tor dobudowany będzie między Pilawą a Otwockiem i choć na Otwocku odnawiany odcinek się kończy, to zlecenie obejmuje też dokumentację projektową aż do Warszawy Wschodniej.

Czytaj więcej o: Lublin kolej pociągi
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(19) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (26 lipca 2016 o 19:11) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
(Dokończenie - ucięło komentarz) A zamykanie linii to sabotaż. Będzie tak, jak na trasie Warszawa - Trójmiasto. Co z tego, że linię odbudowano po nowej trasie i puszczono Pendoliny. Po otwarciu pasażerowie niestety nie wrócili. "RLR"
Rozwiń
Gość
Gość (26 lipca 2016 o 19:10) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
(Dokończenie - ucięło komentarz) Linia dużej prędkości Lublin-Warszawa kosztuje niewiele więcej od uporczywego remontowania "Nadwiślanki" - 5-6 miliardów zł. Za to pozwala w ciągu 55 minut można dojechać spod lubelskiego Ogrodu Saskiego (pl. Teatralny) na Centralny w Warszawie (albo z Czechowa bądź Globusa - projekt zawiera Lubelską Linię Średnicową). Prędkości na szlaku 250 - 360 km/h (nie wszędzie można wytrasować łuki R 7 km), w mieście 90-160 km/h(oczywiście tunel, pojedynczy tor - jak cała linia). Zamykanie linii to sabotaż. Będzie tak, jak na trasie Warszawa - Trójmiasto. Co z tego, że linię odbudowano po nowej trasie i puszczono Pendoliny. Po otwarciu pasażerowie niestety nie wrócili. "RLR"
Rozwiń
Gość
Gość (26 lipca 2016 o 19:06) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
4,3 mld za średnią 120 km/h? I jeszcze godzinę czekać na autobus / jechać na dworzec ? (Lublin jest jedynym dużym miastem w Polsce, które ma dworzec na zupełnych peryferiach). Jak się doliczy te dojazdy, to wyjdzie średnia 60 km/h. To busik jest lepszy, bo jeździ co 20 minut. Robiłem czas jakiś temu kosztorysowania zupełnie nowej trasy wysokiej prędkości Lublin-Wawa (przez Puławy-Kozienice-Warkę). Kosztuje niewiele więcej - 5-6 miliardów zł. Za to pozwala w ciągu 55 minut można dojechać spod lubelskiego Ogrodu Saskiego (pl. Teatralny) na Centralny w Warszawie (albo z Czechowa bądź Globusa - projekt zawiera Lubelską Linię Średnicową). Prędkości na szlaku 250 - 360 km/h (nie wszędzie można wytrasować łuki R 7 km), w mieście 90-160 km/h(oczywiście tunel, pojedynczy tor - jak cała linia). Zamykanie linii to sabotaż. Będzie tak, jak na trasie Warszawa - Trójmiasto. Co z tego, że linię odbudowano po nowej trasie i puszczono Pendoliny. Po otwarciu pasażerowie niestety nie wrócili. "RLR"
Rozwiń
Gość
Gość (26 lipca 2016 o 12:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A wiecie, że wyppieprzyli z PLK Pana Volvo ??
Rozwiń
bart
bart (26 lipca 2016 o 08:57) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
160 km. na godzinę to jest "kosmiczna"prędkość,czy kiedyś w tym kraju doczekamy się prawdziwej kolei dużych prędkości,jak w Japonii?!
160 km na godzinę to jest kosmiczna prędkość. Więcej nikomu nie potrzeba. POLSKA (max. 700 km - 750 km w każdą stronę od granicy do granicy) to jakieś max. 5 - 6 godzin (z przystankami). Po co komu szybsze pociągi to ja nie wiem.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (19)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!