piątek, 2 grudnia 2016 r.

Moto

Nowoczesny silnik, tania instalacja LPG


Montaż instalacji gazowej w samochodzie zawsze wiąże się ze sporym wydatkiem. W przypadku nowoczesnych silników, z wielopunktowym wtryskiem paliwa, koszt montażu osiąga nierzadko 5 i więcej tysięcy złotych. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na montaż tańszych zestawów.

Tanio nie znaczy dobrze

Rzeczywiście koszt instalacji nowoczesnego zestawu do zasilania gazem LPG jest wysoki. Wiąże się to z technologią i techniką stosowaną w obecnie montowanych silnikach. Wielopunktowy wtrysk paliwa zmusza do niezwykle rygorystycznej kontroli podawania składników mieszanki do cylindrów.
Wielu kierowców jednak nie zdaje sobie z tego sprawy i decyduje się na tańsze zestawy, ulegając licznym reklamom. Tanio nie znaczy bezproblemowo. Jednak dopiero po fakcie szydło wychodzi z worka.

Uwaga na kolektor

W silnikach z wielopunktowym wtryskiem kolektor ssący jest wykonany z plastiku. Ponieważ paliwo jest podawane bezpośrednio przed zaworem ssącym lub nawet wprost do komory spalania, to w kolektorze ssącym znajduje się tylko powietrze. Nie ma zatem groźby wybuchu mieszanki – stąd plastik jako materiał służący do wykonania tego urządzenia.
Wielu montażystów oferujących tanie zestawy do zasilania LPG silników z wielopunktem stosuje tradycyjną metodę mikserową. Mikser podaje paliwo LPG przed przepustnicą, co powoduje, że w kolektorze ssącym znajduje się mieszanka palna.
Wystarczy wadliwie funkcjonująca świeca, przebicie z przewodu i zapłon gotowy. Efekt, zniszczony kolektor ssący – bardzo droga naprawa.

Nie daj sobie wymienić kolektora

Niektóre zakłady montażowe, znając zagrożenia, proponują wymianę kolektora z plastikowego na metalowy, własnej roboty lub rzemieślniczej. Niestety, to rozwiązanie bardzo negatywnie wpływa na silnik, gdyż zmienia się charakterystyka dolotu. Kolektory plastikowe są opracowywane w tunelach aerodynamicznych i przed zastosowaniem w samochodzie przechodzą długie i kosztowne badania. Nawet polska złota rączka nie jest w stanie zastąpić setek komputerów i specjalistów zatrudnionych w laboratoriach. Ponadto kolektor „zastępczy” nie gwarantuje, a wręcz zwiększa ryzyko występowania wybuchów powrotnych.

Zawory bezpieczeństwa – ułuda spokoju

Innym sposobem stosowanym przez specjalistów montujących tanie mikserowe instalacje LPG do silników z wielopunktem są zawory bezpieczeństwa. Po jednym lub po kilka na każdy cylinder. Sposób ten przynosi pewne pozytywne efekty, lecz niesie za sobą spore zagrożenie.
W przypadku nawet drobnej nieszczelności do kolektora dostaje się tzw. fałszywe powietrze. Fałszywe powietrze zubaża mieszankę, co z kolei podnosi temperaturę spalania w cylindrze. Efekt – wytopiony tłok i bardzo kosztowana naprawa.

Jak recepta?

Nasza rada brzmi: jeżeli macie nowoczesny silnik, zasilany przez wielopunkt, to montujcie jedynie profesjonalne instalacje, z sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Tak naprawdę tylko taka instalacja jest w stanie zapewnić bezstresową i komfortową eksploatację na gazie nowoczesnego samochodu. W przypadku rzędowego silnika R4 koszt zakupu i montażu takiej instalacji wynosi 5 000 złotych.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24

CENEO