poniedziałek, 21 sierpnia 2017 r.

Moto

Nowoczesny silnik, tania instalacja LPG

Autor: Paweł Puzio

Montaż instalacji gazowej w samochodzie zawsze wiąże się ze sporym wydatkiem. W przypadku nowoczesnych silników, z wielopunktowym wtryskiem paliwa, koszt montażu osiąga nierzadko 5 i więcej tysięcy złotych. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na montaż tańszych zestawów.

Tanio nie znaczy dobrze

Rzeczywiście koszt instalacji nowoczesnego zestawu do zasilania gazem LPG jest wysoki. Wiąże się to z technologią i techniką stosowaną w obecnie montowanych silnikach. Wielopunktowy wtrysk paliwa zmusza do niezwykle rygorystycznej kontroli podawania składników mieszanki do cylindrów.
Wielu kierowców jednak nie zdaje sobie z tego sprawy i decyduje się na tańsze zestawy, ulegając licznym reklamom. Tanio nie znaczy bezproblemowo. Jednak dopiero po fakcie szydło wychodzi z worka.

Uwaga na kolektor

W silnikach z wielopunktowym wtryskiem kolektor ssący jest wykonany z plastiku. Ponieważ paliwo jest podawane bezpośrednio przed zaworem ssącym lub nawet wprost do komory spalania, to w kolektorze ssącym znajduje się tylko powietrze. Nie ma zatem groźby wybuchu mieszanki – stąd plastik jako materiał służący do wykonania tego urządzenia.
Wielu montażystów oferujących tanie zestawy do zasilania LPG silników z wielopunktem stosuje tradycyjną metodę mikserową. Mikser podaje paliwo LPG przed przepustnicą, co powoduje, że w kolektorze ssącym znajduje się mieszanka palna.
Wystarczy wadliwie funkcjonująca świeca, przebicie z przewodu i zapłon gotowy. Efekt, zniszczony kolektor ssący – bardzo droga naprawa.

Nie daj sobie wymienić kolektora

Niektóre zakłady montażowe, znając zagrożenia, proponują wymianę kolektora z plastikowego na metalowy, własnej roboty lub rzemieślniczej. Niestety, to rozwiązanie bardzo negatywnie wpływa na silnik, gdyż zmienia się charakterystyka dolotu. Kolektory plastikowe są opracowywane w tunelach aerodynamicznych i przed zastosowaniem w samochodzie przechodzą długie i kosztowne badania. Nawet polska złota rączka nie jest w stanie zastąpić setek komputerów i specjalistów zatrudnionych w laboratoriach. Ponadto kolektor „zastępczy” nie gwarantuje, a wręcz zwiększa ryzyko występowania wybuchów powrotnych.

Zawory bezpieczeństwa – ułuda spokoju

Innym sposobem stosowanym przez specjalistów montujących tanie mikserowe instalacje LPG do silników z wielopunktem są zawory bezpieczeństwa. Po jednym lub po kilka na każdy cylinder. Sposób ten przynosi pewne pozytywne efekty, lecz niesie za sobą spore zagrożenie.
W przypadku nawet drobnej nieszczelności do kolektora dostaje się tzw. fałszywe powietrze. Fałszywe powietrze zubaża mieszankę, co z kolei podnosi temperaturę spalania w cylindrze. Efekt – wytopiony tłok i bardzo kosztowana naprawa.

Jak recepta?

Nasza rada brzmi: jeżeli macie nowoczesny silnik, zasilany przez wielopunkt, to montujcie jedynie profesjonalne instalacje, z sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Tak naprawdę tylko taka instalacja jest w stanie zapewnić bezstresową i komfortową eksploatację na gazie nowoczesnego samochodu. W przypadku rzędowego silnika R4 koszt zakupu i montażu takiej instalacji wynosi 5 000 złotych.
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!