piątek, 20 października 2017 r.

Moto

Zadbaj o hamulce

  Edytuj ten wpis
Dodano: 19 stycznia 2005, 17:34
Autor: (wxl)

Sprawnie działające hamulce to jeden z podstawowych warunków bezpiecznej jazdy samochodem. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o ich regularnym kontrolowaniu. Wadliwe hamulce albo stary płyn hamulcowy mogą niebezpiecznie wydłużyć drogę hamowania lub spowodować awarię całego układu. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach zagrożenia.

Samochody wyposażone w aktywne systemy bezpieczeństwa stają się już standardem na zachodnioeuropejskich drogach. W Europie procent nowych pojazdów z ABS kształtuje się obecnie w granicach ponad 90 proc., a co drugi nowo zarejestrowany pojazd posiada ESP. Samochodów wyposażonych w te układy sukcesywnie przybywa także w Polsce.
Zaprojektowany przez Boscha ABS obchodził w ubiegłym roku swoje 25-lecie. W roku 1987 na bazie ABS wprowadzono do produkcji seryjnej system ASR, regulujący poślizg kół przy ruszaniu, dzięki czemu auto może lepiej przyspieszać również na powierzchni o obniżonej przyczepności. Elektroniczny system kontroli trakcji (ESP), uważany obecnie za najbardziej kompleksowy system modulacji siły hamowania, został zaprezentowany przez firmę Bosch w 1995 roku. Wpływa on na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze.
Aby systemy bezpieczeństwa funkcjonowały właściwie, konieczne są regularne przeglądy samochodu, nie można również zapomnieć o doborze właściwych płynów hamulcowych. Płyn hamulcowy, jako ciecz higroskopijna, chłonie wodę z powietrza. Ponieważ zbyt duże (około
3-procentowe) stężenie wody w płynie powoduje utratę sprawności hamulców oraz korozję elementów układu hamulcowego, co 1–-2 lata lub po przejechaniu 20–40 tysięcy kilometrów płyn powinien być wymieniany. O jakości płynu decyduje jego lepkość, odporność na wysokie temperatury, właściwości smarne oraz zgodność z pozostałymi elementami układu hamulcowego.
Obecnie na rynku polskim najpopularniejsze są płyny hamulcowe o oznaczeniu DOT 3, DOT 4 i DOT 5,1. Myśląc o poprawie warunków pracy i skuteczności działania aktywnych systemów bezpieczeństwa ABS, ASR czy ESP, Bosch opracował i wprowadził do sprzedaży w styczniu 2005 roku nowy płyn hamulcowy DOT 4 HP. Charakteryzuje się on niskim współczynnikiem lepkości w szerokim zakresie temperatur, dzięki czemu poprawia się działanie hamulców. Lepszy jest również komfort kierowania pojazdem, ponieważ zmniejsza się uczucie „chrobotania” pod pedałem hamulca. Co ważne, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach płyn zapewnia poprawne i szybkie działanie systemów bezpieczeństwa.
Nowy płyn jest w pełni mieszalny z DOT 4 według norm SAE J 1703 oraz FMVSS 571.116. Nie powinien być stosowany do układów z płynem mineralnym. DOT 4 HP można kupić w warsztatach i sklepach motoryzacyjnych. Jak każdy płyn hamulcowy DOT 4 HP powinien być wymieniany w warsztatach samochodowych. 
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o:
(0) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!