sobota, 16 grudnia 2017 r.

Rolnictwo

Czterokrotny wzrost sprzedaży cydru

  Edytuj ten wpis
Dodano: 17 listopada 2014, 18:29

Z początkiem 2013 r. ustalono odrębną stawkę podatku akcyzowego na cydry i perry, co pozwoliło kolejnym rodzimym firmom z sukcesem wejść na polski rynek. Od tego momentu popularność cydru nieprzerwanie rośnie, a jego spożycie, do października 2014 r., jest już ponad 4-krotnie wyższe niż w roku ubiegłym.

- Cydr to produkt z potencjałem - lekki, świeży i naturalny. Produkowany z tego, co mamy najlepsze i w dużej ilości - polskich jabłek - mówi Elżbieta Pawłowska, dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstwa.

Nic zatem dziwnego, że kategoria cydrów tak prężnie się rozwija. Rok 2013, sprzedażowo został zamknięty z wynikiem 2 mln litrów. Obecnie do października 2014 r. jest to już ok. 8, 5 mln l i jak prognozują eksperci - to dopiero początek.

- Docelowo dojrzały rynek cydru może osiągnąć poziom 90 mln l rocznie, co jest wielkością realistyczną, gdyż oznacza wzrost konsumpcji na jednego mieszkańca do poziomu przybliżonego konsumpcji w Hiszpanii czy Francji, a nie w państwach będących liderami rynku, takich jak Finlandia, Irlandia lub Wielka Brytania - komentuje Andrzej Sadowski, ekspert Centrum Adama Smitha.

Osiągnięcie pułapu 90 mln l i dogonienie Europy Zachodniej jest możliwe w ciągu najbliższych 5 lat, pod warunkiem jednak, że cydr otrzyma określone wsparcie ze strony państwa. - Krokiem w dobrą stronę dla rozwoju rynku było ustalenie odrębnej stawki akcyzowej na cydry i perry. Teraz powinno to zostać uzupełnione przez inne zmiany regulacyjne, które umożliwiłby przedsiębiorstwom i sadownikom normalne działania marketingowe oraz podejmowanie racjonalnych decyzji inwestycyjnych i rynkowych wzmacniających tę gałąź przemysłu rolno- spożywczego - dodaje Sadowski.

Chodzi tu przede wszystkim o przyznanie cydrom prawa do reklamy i promocji. Producenci zgodnie twierdzą, że tylko dzięki temu będzie można zbudować odpowiedniej wielkości rynek, który pozwoli czerpać, z produkcji cydru maksimum korzyści gospodarczych.

Wpływ cydru na gospodarkę

Cydr daje szeroki wachlarz możliwości, których do tej pory nie było i pozytywnie oddziałuje na różne segmenty gospodarki. Dla branży sokowniczej, jak mówi Julian Pawlak, prezes stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) oznacza poszerzenie asortymentu o nową kategorię produktową. Dla sadowników z kolei stanowi ważne źródło zagospodarowania polskich jabłek. Wedle szacunków prognozowane 90 mln l cydru pozwoli wykorzystać dodatkowo 100 tys. ton jabłek, co jak podkreśla Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP, w momentach załamania rynku może stanowić nieocenioną pomoc nawet dla kilku tysięcy rodzimych gospodarstw.

W sadownictwie cydr pozwala również wykorzystać potencjał starszych upraw jabłoni, a także odmian mało popularnych w bezpośredniej konsumpcji. Wspiera on również rozwój lokalnej przedsiębiorczości. Zgodnie z ustawą winiarską z 2011 r. każdy, kto posiada 1 hektar może wyprodukować, rozlać i sprzedać do 10 tys. litrów rocznie. Oznacza to możliwość pojawienia się na rynku cydrów lokalnych i regionalnych. Wraz z rosnąca popularnością cydrów mogą one stanowić wizytówkę regionów i promować je na cały kraj. Tak jak na świecie istnieje enoturystyka, tak w Polsce można by wykreować cydroturystykę.
  Edytuj ten wpis
Czytaj więcej o: cydr
jak 13
jon
siwy13
(3) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

jak 13
jak 13 (18 listopada 2014 o 00:32) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
to mało powiedziane,to jest obrzydlistwo?
Rozwiń
jon
jon (17 listopada 2014 o 22:00) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

świństwo !

Rozwiń
siwy13
siwy13 (17 listopada 2014 o 21:33) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
szkoda tylko jabłek na to
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (3)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!