niedziela, 17 grudnia 2017 r.

Świdnik

AW101 zaprezentowany po raz pierwszy. Śmigłowiec będzie produkowany w Świdniku?

Dodano: 2 marca 2017, 20:01
Autor: Paweł Puzio

Nie ma takiej drugiej maszyny na świecie jak AW101. W czwartek ten unikalny helikopter po raz pierwszy został zaprezentowany w Polsce. Jeśli świdnicka fabryka wygra przetarg MON to śmigłowiec będzie produkowany w Świdniku

AW101 włoskich sił powietrznych przyleciał do Świdnika w środę wieczorem. Ogromna maszyna po raz pierwszy odwiedziła Polskę. Wizyta włoskich lotników jest związana z przetargiem rozpisanym przez MON na dostawę 16 maszyn dla wojska – 8 dla sił specjalnych i 8 dla marynarki. Do przetargu zostały zaproszone konsorcja: PZL Mielec i Sikorsky Aircraft Corporations, WSK PZL-Świdnik oraz konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest. na złożenie swoich ofert mają czas do 13 marca.

– To jest obecnie najlepsza na świecie maszyna do zwalczania okrętów podwodnych i działań ratowniczych na morzu –podkreśla Mieczysław Majewski, prezes PZL-Świdnik. – Nie znam drugiego śmigłowca, która ma trzy silniki. Są jedno-, dwusilnikowe, ale z trzema widziałem tylko prototypy.

W czwartek ponad 20-metrowa maszyna z gracją wylądowała przed fabrycznym hangarem. Maszynę prezentowali włoscy lotnicy wojskowi – mjr Werner Rosati i kpt. Luca Guasti.

– AW101, w naszej terminologii HH-101A, to dopracowany śmigłowiec. Służy w wielu armiach świata, m.in. w Wielkiej Brytanii, Japonii. Kanady czy Norwegii. Maszyna sprawdziła się w misjach ratowniczych i operacyjnych. W siłach morskich i w jednostkach specjalnych – mówił mjr Rosati.

Szefowie PZL Świdnik nie ukrywają, że mają spory apetyt wygranie przetargu ogłoszonego przez MON. – Jesteśmy fabryką produkującą śmigłowce. Wiemy jak to się robi. W ciągu roku od zamówienia możemy zbudować linię montażową i przeszkolić ludzi w procesie montażu śmigłowców AW101 – mówi prezes Majewski. – Dla naszej fabryki byłby to olbrzymi skok technologiczny i znacznie wzmocnienie naszej pozycji w ramach grupy Leonardo – dodaje.

Obecnie przy budowie komponentów kadłuba do AW101w PZL Świdnik pracuje prawie setka ludzi. – W przypadku wygrania przetargu MON opłacałoby się budować linię montażową nawet dla ośmiu maszyn. Po jej uruchomieniu zatrudnienie wzrosłoby z setki do kilkuset – dodaje.

Na koniec pokazu włoscy lotnicy zaprosili dziennikarzy na loty pokazowe nad Lublinem.

Prezentacja i lot śmigłowcem. Wideo: Paweł Puzio

WIDEO

AgustaWestland AW101, średni śmigłowiec wielozadaniowy

• 22, 83 metra długości
• 18,6 metra średnicy wirnika głównego
• 6,66 metra wysokości
• 15,6 tony maksymalnej masy startowej
• napędzany trzema silnikami turbowałowymi General Electric CT7-8E
• załogę stanowi 5-6 lotników
• na pokład może zabrać 20 żołnierzy
• prędkość przelotowa 278 km/h
• zasięg 1360 km
• pułap 3307 metrów

LOL
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(24) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

LOL
LOL (5 marca 2017 o 14:53) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
O, kolejny "ekspert"... Zdajesz sobie osiołku sprawę, że to własnie Caracal był by maszyną produkowaną w polsce w największym stopniu, gdyby umowa doszła do skutku? Zdajesz sobie osiołku sprawę, że do tego AW101, to PZL Świdnik produkuje tylko jeden element- tylną rampę? Wiesz że Airbus miał przenięśc do Polski produkcję silników, przekładni głównych i prowadzić montaż końcowy?
Rozwiń
Gość
Gość (5 marca 2017 o 14:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Taaak... W zamian za kupno 8 sztuk, włosi utworzą w Polsce pełną linię montażową, podczas gdy fabryki w Yeovil i Vergiate nie mają co robić po skandalu korupcyjnym w Indiach i zerwaniu przez nie kontraktu... Rozumiem lokalny patriotyzm, ale naprawdę- nie popadajmy w głupotę, bo to żałosne.
Rozwiń
Gość
Gość (4 marca 2017 o 20:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Znowu Wlosi szantazuja Polske. Moze beda produkowac.. jak wygraja przetarg ... to jakies kpiny!
Rozwiń
Gość
Gość (3 marca 2017 o 09:56) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
no dobrze by było aby Świdnik robił śmigłowce te czy inne
Rozwiń
Gość
Gość (3 marca 2017 o 09:54) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dobrze - bo Cracale to nawet koła w Polce nie produkowały, należy wybrać taką maszynę aby w jak największym stopniu były produkowane w Polsce, a nie we Francji czy Niemczech dlatego Caracale były złe
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (24)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!