Reklama
Matura, czyli jak wykorzystać 100 dni i kiedy założyć czerwone figi
\"Twoje miejsce na ziemi tłumaczy zaliczona matura na pięć” – śpiewał kiedyś zespół
Lady Pank. Dla tegorocznych maturzystów do realizacji zadania zaliczenia matury
na pięć lub inną ocenę, pozostało już tylko 100 dni. To idealny moment, żeby zacząć przygotowania.
- 29.01.2010 18:41
W internetowym sondażu, przeprowadzonym przez GG Network, poproszono maturzystów o wskazanie trzech najlepszych sposobów przygotowania do matury. Najbardziej popularne i skuteczne według uczniów jest rozwiązywanie testów (50,2 % głosów), wielokrotne powtarzanie materiału (38,7 %) oraz systematyczna nauka (37,5 %).
Nie warto zarywać nocy na naukę – wysypianie się wskazało jako jeden z najbardziej skutecznych sposobów przygotowania do egzaminów dojrzałości 28 % maturzystów. Mężczyźni szczególnie cenią też naukę w ciszy, natomiast kobiety – korzystanie z notatek (po 28 % odpowiedzi).
Zrób dziś, co masz zrobić jutro
Uleganie pokusom odkładania nauki \"na później” nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. W konsekwencji pojawia się niepotrzebny stres, którego opanowywanie zostało uznane za ważną umiejętność przez ponad 20 % badanych.
•Jak powtarzać epoki? – Można chronologicznie – epoka po epoce, jedną tygodniowo – radzi Anna Kondracka-Zielińska, nauczycielka języka polskiego ze Szczecina.
– Można też podzielić cały materiał według klucza, dla przykładu: na początku granice czasowe, potem światopoglądy epok i pojęcia: z renesansu – humanizm, reformacja; z baroku – kontrreformacja, monumentalizm, metafizyka.
•Jak powtarzać treść lektur?
– Jeśli brakuje czasu na czytanie wybranych pozycji w całości, najlepiej wybierać określone, ważne fragmenty. Tutaj można zastosować zbiory zadań, w których znajdują się części lektury dobrane do tematu oraz model odpowiedzi.
•Można skorzystać z filmów, jakie oferuje Internet. – W serwisie www.videonauka.pl maturzyści mogą obejrzeć filmy nagrywane przez nauczycieli, które omawiają dokładnie wszystkie zagadnienia maturalne, nie tylko z języka polskiego, ale także innych przedmiotów. Strona zawiera 1000 filmów, każdy o długości od 4 do 12 minut.
– Nakręciliśmy 120 godzin czystej wiedzy, przekazywanej bez zbędnych przerw czy pobieżnego traktowania zagadnień – mówi Jakub Kucharski, współtwórca projektu.
Wiele osób uzupełnia wiedzę, korzystając z tzw. bryków. Przyznaje się do tego prawie 10 % maturzystów. Niezwykle istotne jest to, żeby wybierać pozycje dobre, sprawdzone i polecone przez nauczyciela.
Warto pomyśleć o powtarzaniu struktury motywicznej. Do motywów, toposów, wątków w utworach i epokach najlepiej wracać przekrojowo, z odniesieniem do przykładów oraz wybranych życiorysów. Przykład tematu związanego z życiorysem: Mickiewicz – wybrane postaci kobiece w życiu i utworach charakterystycznych dla danego etapu twórczości poety.
Nauka to jedno, ale z tym ważnym dniem wiążą się także różne przekonania. Maturzyści odpowiedzieli w ankiecie na pytanie o ich podejście do przesądów związanych z maturą.
• Podczas studniówki dziewczęta powinny mieć na udzie czerwoną podwiązkę,
panowie natomiast od studniówki nie powinni obcinać włosów (czyżby wraz z włosami miała znikać cała wiedza?).
• Znanym i poważnie traktowanym przesądem jest konieczność założenia w dzień egzaminu czerwonej bielizny, która gwarantuje zdanie matury – 70 % badanych zna ten przesąd, a 23 % uznaje go za w ogóle najpoważniej traktowany przez maturzystów.
• Nie należy dziękować, kiedy ktoś życzy \"powodzenia” – tę zasadę zna 80 % uczniów.
• Kopniak na szczęście – chociaż to przesąd znany przez 80 % badanych, to jedynie 18 % z nich uważa, że maturzyści stosują się do niego.
• Wielu w dzień matury na szczęście zabierze na egzamin misia, a na noc przed snem włoży książkę pod poduszkę.
• No i co ważne – maturę napiszą pożyczonym długopisem.
Reklama












Komentarze