Cztery Głuszce, czyli bojowe wersje śmigłowca Sokół, zostały właśnie dostarczone do polskich Wojsk Lądowych. PZL-Świdnik ma szansę na kolejne rządowe kontrakty.
MAGDALENA BOŻKO
10.02.2011 15:02
Pierwszy kontrakt na produkcję prototypowego Głuszca został podpisany przez PZL-Świdnik i polskie Ministerstwo Obrony Narodowej w 2003 roku. Druga umowa, na dostawę czterech śmigłowców zmodernizowanych do standardu W-3PL została podpisana w 2006 roku. W wielozadaniowym Głuszcu wykorzystano doświadczenia Polskich Wojsk Aeromobilnych, zdobyte podczas misji bojowych w Iraku. Zmodernizowano wszystkie systemy śmigłowca, by zwiększyć jego zdolności do transportu wojsk, bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych i ataku na ruchome lub stacjonarne cele i oddziały wroga.
Nowe helikoptery wyposażone są m.in. w nowoczesne urządzenia nawigacyjne, karabin maszynowy, dodatkowe opancerzenie, system chroniący przed namierzeniem przez radar, system elektroniczny pozwalający na akcje w dzień i w nocy, głowicę obserwacyjną przekazującą pilotom dokładny obraz walki, elektroniczną mapę. Do wykonywania misji ratowniczych śmigłowiec może być wyposażony w maksymalnie cztery nosze, sprzęt medyczny, wciągarkę oraz reflektor poszukiwawczy.
Dotąd prawie 150 śmigłowców Sokół zostało sprzedanych dwudziestu klientom, w ośmiu krajach. Sokół może pełnić misje wojskowe, gaszenie pożarów, transportowe, policyjne, transportu korporacyjnego lub VIP-ów.
PZL-Świdnik od roku jest w rękach włosko-brytyjskiej Agusty-Westland. Włosi kupili 87 proc. akcji świdnickiej fabryki, za które zapłacili 339 mln zł. Agusta-Westland to największy producent helikopterów w Europie, który z naszą fabryką współpracował od kilkunastu lat.
Podziel się
Oceń
Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze
Aktualnie nie ma żadnych komentarzy. Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze