Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Tak powstaje droga S17. Odcinek od węzła Sielce do Bogucina

Na blisko dwa lata przed ukończeniem budowy przejechaliśmy się trasą S-17. Dziś, by pokonać 23 km od węzła Sielce do Bogucina potrzebna jest solidna terenówka, zgoda inwestora i prawie trzy godziny.
Z asfaltu zjechaliśmy w miejscu planowanego węzła Sielce. To tu, jadąc od Warszawy, rozpocznie się nowy przebieg S-17. – W marcu 2013 roku powinien być gotowy – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA. Odcinek od węzła Sielce do węzła Bogucin S-17 ma 23 km długości, ale łącznie z drogami serwisowymi, drogowcy położą to 34,4 km asfaltu. Póki co, jest tylko ślad w ziemi. Nasz samochód po raz kolejny podskakuje na jasnej nitce wyrównanej ziemi. – Już połowę tego odcinka odhumusowano, czyli pozbawiono urodzajnej warstwy ziemi – tłumaczy Nalewajko. Gdzieniegdzie można się natknąć na obniżenia terenu, o głębokości nawet kilku metrów. – To są tzw. niwelety drogi. Droga ekspresowa nie może być zbyt pofałdowana, bo ogranicza to widoczność. Dlatego górki są wyrównywane. Zdarza się, że grunt z torfu musimy wymienić na bardziej stabilny – dodaje rzecznik. Na budowie pracują nie tylko ciężarówki, spychacze, dźwigi i palownice, ale także całe zastępy służb kontrolnych. Właściwe zagęszczenie gruntu pod drogę bada Łukasz Swacha z lubelskiego laboratorium \"Cebel”. – Sprawdzamy, o ile ugina się zagęszczona ziemia pod ciężarówką – tłumaczy Swacha.

Unikatowe odkrycia archeologiczne

Kilka kilometrów dalej spotykamy ekipę archeologów. – Znaleźliśmy jamy do wypalania dziegciu, który przed wiekami był naszym towarem eksportowym. To unikatowe odkrycia – mówi Mariusz Matyaszewski z lubelskiej Pracowni Badań i Nadzoru Archeologicznego. – Są także świetnie zachowanego denara gockiego z X–XI wieku, kabłączki skroniowe, czyli damskie ozdoby z XII–XIII wieku i siekierki krzemienne sprzed 6 tysięcy lat – wylicza. Chętnych do pracy przy wykopaliskach nie brakuje. – Mnóstwo ludzi chce się zatrudnić, jako kopacze – mówią archeolodzy. Dojechanie do Bogucina zajęło nam trzy godziny. W marcu 2013 roku kierowcy pokonają go w 15-20 minut. 67,7-kilometrowy odcinek S-17, wraz z obwodnicą Lublina, został podzielony na 5 zadań. Obecnie trwają prace na odcinku trasy od węzła Sielce do Bogucina i od węzła Witosa do Piask. W lipcu na plac budowy wejdzie wykonawca odcinka od Bogucina do węzła Dąbrowica. Do końca roku powinny ruszyć budowy dwóch pozostałych odcinków, tj. obwodnicy Lublina pomiędzy węzłami Dąbrowica–Lubartów–Witosa. Inwestycja jest szacowana na 3,5 miliarda złotych.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama