Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Lotnisko po zmianach. Który projekt bardziej Ci się podoba?

Port Lotniczy Lublin zaprezentował nowe wizualizacje terminalu na lotnisku w Świdniku. Trudno porównać je z pierwotnym projektem, ponieważ spółka nie pokazała, jak budynek będzie wyglądał z lotu ptaka. Wiadomo tylko, że jest o połowę mniejszy.
Lotnisko po zmianach. Który projekt bardziej Ci się podoba?
Terminal zaprojektowano już trzy lata temu. Zwycięski projekt, który miał być naszą wizytówką, przygotowało 12 architektów ze spółek Are, Polconsult i Sener. Kosztował prawie 13 mln zł. Budynek miał mieć powierzchnię 23 tys. mkw. i dwa poziomy; na antresolę miały prowadzić ruchome schody i przeszklona winda. Tu miała być restauracja i efektowny taras widokowy. W lipcu tego roku okazało się jednak, że terminal będzie o połowę mniejszy niż zakładano. Zniknął cały drugi poziom, piwnice i pomieszczenia gospodarcze. Powód? Konieczność dostosowania projektu do unijnych prognoz ruchu lotniczego. Pierwsze "przymiarki” do nowego projektu mogliśmy zobaczyć w ubiegłym tygodniu na stronie portu. Wywołał wiele kon-trowersji wśród internautów, ale szybko zniknął, bo – jak tłumaczyła spółka – nie był ostateczny. W czwartek spółka pokazała wizualizacje na podstawie ostatecznego projektu. Widać na nich front terminalu, wejście z budynku na płytę lotniska i przystanek dla szynobusu. Nie wiemy natomiast, jak budynek będzie wyglądał z lotu ptaka – nie można go więc porównać z pierwotną wersją. – To są trzy pierwsze wizualizacje – tłumaczy Piotr Jankowski, rzecznik PLL. – Kolejne będziemy pokazywać sukcesywnie, jak będą powstawać. A tak miało wyglądać lotnisko:
Budynek ma teraz 11 tys. mkw. i składa się z trzech skrzydeł. W zachodnim ulokowana jest strefa przylotów, we wschodnim odlotów, zaś w skrzydle południowym jest przystanek kolejowy i biura. – W hali odlotów będzie 8 stanowisk rejestracji bagażu i odprawy biletowej – wylicza Jankowski. – Znajdą się tam również 4 automatyczne kioski obsługi self check-in. Będzie też można skorzystać z odprawy internetowej oraz za pomocą smartfonu. Strefa odlotów będzie miała charakter otwartej przestrzeni; tu znajdzie się m.in. pasaż handlowy. Zaprojektowano dwie główne poczekalnie odlotowe: dla strefy Schengen i non Schengen. Z poczekalni podróżni przejdą w kierunku lotniska przez strefę bramek. W zachodniej części usytuowana będzie strefa przylotów, a w niej karuzela do wydawania bagażu. W części południowej znajdzie się przystanek kolejowy oraz wyjścia na parkingi. Terminal znajdzie się na przedłużeniu osi poprzecznej pasa startowego. Taka lokalizacja umożliwi dojazd szynobusów bez-pośrednio do budynku. Będzie w nim mogło równocześnie przebywać blisko 1,5 tys. osób – Projekt przewiduje możliwość dalszej rozbudowy terminalu – podkreśla Grzegorz Muszyński, prezes zarządu PLL. Budynek zostanie rozbudowany, jeśli ruch pasażerów w Świdniku przekroczy milion osób rocznie. Walczą o kontrakt Trwa postępowanie zmierzające do wyłonienia wykonawcy terminala. Siedem firm zakwalifikowanych na pierwszym etapie ma czas do 3 października na złożenie swoich ofert cenowych. Umowa z wykonawcą zawarta zostanie w połowie października. Wycieczka na budowę Ci, którzy w poniedziałek wpisali się na naszą listę, w sobotę pojadą z nami na budowę lotniska w Świdniku. Spotykamy się o godzinie 10 na Placu Zamkowym (na naszych Czytelników będzie czekał autokar). Po lotnisku będzie oprowadzał wycieczkę inspektor nadzoru Tomasz Lis oraz rzecznik Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski.

Powiązane galerie zdjęć:


Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama