Wczoraj wieczorem Nvidia zaprezentowała procesor Nvidia Tegra 3. To czterordzeniowy procesor do urządzeń przenośnych. Takich jak ASUS Eee Pad Transformer Prime, pierwszy tablet korzystający z nowego układu. Układu, który ma cztery rdzenie, ale często korzysta… z piątego.
09.11.2011 12:46
Nvidia Tegra 3: procesor, który ma cztery rdzenie, ale czasami korzysta z piątego
Procesor Nvidia Tegra 3, znany wcześniej pod nazwą kodową Projekt Kal-El osiąga trzykrotnie wyższą wydajność od procesora Tegra 2, a także cechuje się mniejszym nawet o 61 procent poborem energii. Dzięki temu urządzenia oparte na tym procesorze są w stanie odtwarzać materiały wideo w wysokiej rozdzielczości (HD) przez 12 godzin na jednym ładowaniu akumulatora – chwalą się inżynierowie z Nvidia.
W procesorze Tegra 3 znajdziemy nową, opatentowaną technologię zmiennego, symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (vSMP: Variable Symmetric Multiprocessing). vSMP zakłada wykorzystanie piątego "towarzyszącego” procesora, który został zaprojektowany do zadań niewymagających znacznej mocy obliczeniowej i cechuje się niewielkim poborem energii.
Cztery główne rdzenie zostały specjalnie zaprojektowane do pracy z zadaniami wymagającymi wysokiej wydajności i na ogół pobierają mniej energii od procesorów dwurdzeniowych.
Jak to działa? Podczas wykonywania zadań wymagających mniejszego zużycia energii – słuchanie muzyki, odtwarzanie filmów lub aktualizowanie danych w tle – procesor Tegra 3 wyłącza cztery wysokowydajne rdzenie i pracuje wyłącznie na rdzeniu towarzyszącym.
W przypadku zadań wymagających wyższej wydajności, Tegra 3 pracuje na 4 rdzeniach wyłączając rdzeń towarzyszący.
A wygląda to tak:
– Zastosowanie przez Nvidfia piątego rdzenia w architekturze procesora to genialne rozwiązanie – przyznaje Nathan Brookwood, pracownik naukowy firmy Insight 64.
– Technologia vSMP wykorzystywana w procesorze Tegra 3 wydłuży czas pracy urządzeń mobilnych nowej generacji, ponieważ dzięki niej procesor zużywa mniej energii podczas wykonywania mało wymagających zadań, zwiększając wydajność wyłącznie wtedy, gdy jest ona potrzebna.
Czterordzeniowym procesorom Tegra 3 towarzyszą nowe, dwunastordzeniowe procesory graficzne Nvidia GeForce, które umożliwiają tworzenie bardziej realistycznego obrazu za pomocą efektów dynamicznego oświetlenia, symulacji fizyki i środowisk w wysokiej rozdzielczości, a także obsługują efekt stereoskopowego 3D, pozwalając na stworzenie nowej generacji mobilnych gier.
Tu przedstawiciele Nvidia twierdzą, że procesor Tegra 3 może zapewnić graczom wrażenia porównywalne z "normalnymi” konsolami do gier. Tyle, ze na tabletach czy potężnych smartfonach.
Zresztą jeszcze w tym roku w Tegra Zone (to bezpłatna aplikacja dostępna w Android Market umożliwiająca pobranie gier zoptymalizowanych pod Tegrę) ma być dostępnych 40 gier; z czego 15 tytułów przygotowanych specjalnie dla procesora Tegra 3. A te prezentują się naprawdę dobrze. Wystarczy spojrzeć na film demonstrujący możliwości Tegra 3 w grze Glowball:
– Cztery rdzenie procesora Tegra 3 sprawiają, że Shadowgun wygląda najładniej i jest najpłynniejszy na urządzeniach wyposażonych w ten układ. Gracze z pewnością pokochają czterordzeniową wersję Shadowgun: gra zawiera fizykę postaci (ragdoll), efekty symulacji wody porównywalne z konsolowymi, system cząstek, ulepszone cieniowanie, dynamiczne tekstury oraz szereg innych efektów – mówi Marek Rabas, prezes firmy Madfinger Games.
Inni twórcy gier również opowiadają o możliwościach Tegra 3 w samych superlatywach. – Wydajność, którą daje nam procesor Tegra 3, pozwoliła na dodanie zestawu nowych, ekskluzywnych efektów; m.in. usprawniliśmy wygląd wody, efekty jej rozproszenia i dodaliśmy rozmycie obrazu podczas ruchu (motion blur), które całkowicie odmieniają grę – to słowa Matta Smalla, dyrektora kreatywnego w firmie Vector Unit odpowiedzialnej za grę Riptide GP
– Cztery rdzenie pozwalają na osiągnięcie niesamowitych efektów graficznych i fizycznych w grze Zen Pinball THD, dzięki którym możemy zapewnić niedoścignioną jakość rozgrywki – dodaje Mel Kirk z Zen Studios
– Deweloperzy mogą przenosić gry z platform PC i konsol za pomocą silnika BitSquid Tech, osiągając równie doskonałe wrażenia na dowolnym urządzeniu przenośnym. W ten sposób gra zawsze będzie płynna, a rozgrywka będzie toczyć się identycznie; niezależnie od tego, czy grasz na zbudowanym od podstaw komputerze PC entuzjasty gier, czy też na telefonie lub tablecie z układem Tegra – to wypowiedź Tobiasa Perssona, architekta technologii renderowania w firmie BitSquid Tech
– Tegra 3 jest odpowiednikiem konsoli do gier. Jesteśmy pewni, że urządzenia wyposażone w ten układ będą odgrywać znaczącą rolę w rozwoju gier następnej generacji – dodaje Katsunori Yamaji, prezes Premium Agency Inc.
Jun Takeuchi, zastępca szefa gier konsumenckich w firmie Capcom mówi już o Lost Planet 2 w wersji na urządzenia przenośne: – Architektura procesora graficznego stworzonego przez firmę Nvidia pozwala na osiągnięcie najlepszych możliwych wrażeń z rozgrywki. Tytuły tworzone na ten układ cechują się jakością bliskiej konsolowej. Nasza demonstracyjna wersja gry Lost Planet 2 jasno to ilustruje: czterordzeniowa moc procesora Tegra 3 umożliwia wyświetlenie wyjątkowo realistycznych, wyraźnych efektów graficznych z wysoką płynnością. Dzięki temu możemy osiągnąć nową jakość realizmu w smartfonach i tabletach.
Podziel się
Oceń
Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze
Aktualnie nie ma żadnych komentarzy. Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze