Reklama
Lotnisko w Świdniku będzie mieć system ILS. Tylko kiedy?
Lotnisko w Świdniku będzie bezpieczne dzięki systemowi ILS, który kupi dla nas Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – zapewniał wczoraj Jacek Sobczak, członek Zarządu Województwa. – Taka pozycja jest w naszym budżecie, ale nie wiadomo, kiedy zostanie zrealizowana – studzi entuzjazm rzecznik agencji.
- 14.02.2012 21:34

– To już pewne. PAŻP kupi i zainstaluje na lotnisku w Świdniku radiowy system nawigacyjny ILS (patrz ramka). Dzięki temu wejdziemy do ekstraklasy, jeśli chodzi o standardy bezpieczeństwa – ekscytuje się Jacek Sobczak. – To znakomita wiadomość. Taki system kosztuje ok. 4 mln zł, a pieniądze w całości wyłoży agencja.
Jeszcze w ubiegłym roku nie było wiadomo, czy ILS w ogóle będzie w Świdniku. – Od miesięcy rozmawialiśmy z kierownictwem PAŻP i wreszcie się udało. Mamy deklarację, że system zostanie zamontowany jeszcze w tym roku – cieszy się Sobczak.
PAŻP potwierdza, że ILS dla portu w Świdniku znalazł się w budżecie agencji. Ale zarazem studzi emocje. – Zrealizujemy ten zakup. Ale kiedy – tego nie wiadomo. To będzie zależało od realizacji naszego budżetu – mówi Grzegorz Hlebowicz, rzecznik PAŻP.
Hlebowicz nie potwierdza słów Jacka Sobczaka, jakoby system miał być w Świdniku już w tym roku. Nie chce mówić o konkretnych terminach, nawet tych dalszych. – Nasze plany budżetowe są wieloletnie – ucina.
Ostrożnie wypowiadają się też przedstawiciele Portu Lotniczego Lublin. – Dopóki system nie zostanie zamontowany, to trudno mówić o konkretach – komentuje Piotr Jankowski, rzecznik PLL.
PAŻP już działa na terenie lotniska. – Rozpoczęły się prace związane z instalacją urządzenia D-VOR, czyli radiolatarni – potwierdza Hlebowicz.
Urządzenie pozwoli precyzyjnie naprowadzać samoloty do lądowania w zależności od kierunku wiatru. Radiolatarnia stanie na 17 hektarowej działce, którą w ubiegłym roku PAŻP wydzierżawił od portu. 3–4 mln zł za radiolatarnię zapłaci agencja. – Szacuję, że inwestycje PAŻP na naszym lotnisku to łącznie kwota kilkunastu milionów złotych – mówi Sobczak.
ILS (od ang. Instrument Landing System) to radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia. Umożliwia precyzyjne prowadzenie samolotu od granicy zasięgu do pewnego punktu na ścieżce schodzenia lub do punktu przyziemienia na pasie startowym. Mówiąc prościej – jest jednym z podstawowych gwarantów bezpieczeństwa przy trudnych warunkach lądowania. W kwietniu 2010 r. na rosyjskim lotnisku w Smoleńsku systemu ILS nie było.
Reklama













Komentarze