Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Samoloty nie będą zawracane ze Świdnika? ILS drugiej kategorii już jest. Jeszcze formalności

Już w tym roku w Porcie Lotniczym Lublin samoloty będą mogły lądować przy gorszych warunkach atmosferycznych. System ILS drugiej kategorii umożliwi wykonywanie operacji lotniczych przy widzialności ograniczonej do 350 m
Samoloty nie będą zawracane ze Świdnika? ILS drugiej kategorii już jest. Jeszcze formalności
Nad lotniskiem w Świdniku pojawiła się ostatnio tzw. „papuga”, która służy do testowania systemów nawigacji, fot. Lubelska grupa Spotterska

ILS to radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności. Urządzenia obecnie działające na lubelskim lotnisku posiadają najniższą, pierwszą kategorię. Umożliwia ona lądowanie, gdy podstawa chmur jest na wysokości nie niższej niż 60 metrów, a widzialność wzdłuż pasa wynosi co najmniej 550 m.

W ubiegłym roku władze Portu Lotniczego Lublin rozpoczęły działania zmierzające do uruchomienia ILS drugiej kategorii. Oznaczałoby to możliwość wykonywania operacji lotniczych przy widzialności do 350 m. – To podniosłoby nasz prestiż i dostępność i byłoby atutem w negocjacjach z przewoźnikami. Posiadanie drugiej kategorii oznaczałoby zmniejszenie liczby przekierowywanych lotów, a dla linii lotniczych są to mniejsze koszty – wyjaśnia Piotr Jankowski, rzecznik prasowy portu.

Jak wynika z danych przedstawionych przy okazji podsumowania trzeciego roku działalności lotniska, w 2015 r. przekierowań było 12.

Za system nawigacji odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Lotnisko we własnym zakresie musiało przygotować dodatkowe elementy oświetlenia nawigacyjnego i przeszkolić personel. Przedstawiciele portu w ubiegłym roku poinformowali agencję o zamiarze podniesienia kategorii ILS; wtedy też złożyli wstępną deklarację w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Oficjalny wniosek o certyfikację został złożony na początku lutego. W tym miesiącu ULC ma przeprowadzić na lotnisku audyt. Po nim trzeba będzie jeszcze poczekać na opublikowanie stosowanych zmian w AIP, czyli zbiorze zarządzeń lotniczych.

– Od strony technicznej ILS zainstalowany w Porcie Lotniczym Lublin spełnia już wymagania drugiej kategorii. Musimy tylko dopiąć formalności – mówi nam Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy PAŻP. O dokładnym terminie jednak nie jest w stanie powiedzieć.

ILS drugiej kategorii funkcjonuje obecnie na warszawskim Okęciu oraz w portach w Modlinie i Gdańsku. Wkrótce ma zacząć działać także na lotnisku we Wrocławiu.

Rekordowy marzec

Blisko 29 tys. pasażerów odprawiono w marcu na lubelskim lotnisku. To najlepszy wynik w tym roku i ponad dwa razy lepszy niż w tym samym miesiącu w roku ubiegłym, kiedy obsłużono 12,5 tys. podróżnych. Od początku roku z lotniska skorzystało 77,4 tys. osób.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
Reklama