Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Studenci z Lublina wygrali międzynarodowy konkurs. Zaprojektowali wyjątkowy bolid

Studenci z Politechniki Lubelskiej zwyciężyli w kategorii projekt pojazdu w międzynarodowym konkursie Shell Eco-marathon. Jury doceniła zaprojektowany w Lublinie bolid, który może przejechać nawet 460 km na m3 wodoru.
Studenci z Lublina wygrali międzynarodowy konkurs. Zaprojektowali wyjątkowy bolid

Autor: Politechnika Lubelska

Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych energetycznie. W tym roku młodzi inżynierowie z całego świata przedstawili jury aż 150 innowacyjnych pojazdów. Zwyciężyły drużyny, których pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.

W tym roku konkurs był wyjątkowy, bo uczestnicy zmagań nie spotkali się osobiście. Wysyłali zgłoszenia wraz z materiałami wideo, w których przedstawiali swoje bolidy.

— Wiemy, jak bardzo studenci chcieli uczestniczyć w tegorocznych zawodach Shell Eco-marathon Europe. Choć ze względu na pandemię COVID-19 nie udało nam się zorganizować wydarzenia fizycznie, wirtualny konkurs z nagrodami za wyniki poza torem umożliwił nam uhonorowanie ich ciężkiej, całorocznej pracy — powiedział Norman Koch, globalny dyrektor generalny Shell Eco-marathon.

Nagrody przyznano w sześciu kategoriach: projekt pojazdu (koncept Prototype i Urban), innowacje techniczne, komunikacja, bezpieczeństwo i zgodność z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.

Polska drużyna z Politechniki Lubelskiej zwyciężyła w kategorii projekt pojazdu (Prototype). Jury pochwaliło Hydrogreen Pollub za zwrócenie szczególnej uwagi na ochronę kierowcy, wyjątkowy design oraz zastosowanie materiałów, które mogą zostać poddane recyklingowi.

— Nasz pojazd został zbudowany z włókna węglowego. Dzięki temu rozwiązaniu byliśmy w stanie ograniczyć jego masę własną do niezbędnego minimum — mówi Kamil Dubeński z Hydrogreen Pollub. — W tym roku pracowaliśmy nad poprawą efektywności systemu paliwowego, w tym sprawnością ogniwa wodorowego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną ten sezon był dla nas bardzo wymagający, nie planujemy jednak osiadać na laurach. Nagrodę w konkursie przeznaczymy na dalszy rozwój pojazdu i będziemy przygotowywać nasz bolid na 2021 rok, w którym powrócimy do rywalizacji z zespołami z całego świata

Wśród nagrodzonych w tegorocznym konkursie Shell Eco-marathon znalazły się również drużyny z Turcji, Holandii, Egiptu, Bułgarii, Francji i Włoch.

W tym roku Shell Eco-marathon organizowany był po raz 35. Od blisko 10 lat biorą w nim udział drużyny z polskich uniwersytetów: Politechniki Gdańskiej, Politechniki Lubelskiej, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jednym z największych osiągnięć zespołów jest zajęcie przez drużynę ze Śląska pierwszego miejsca w kategorii BatteryElectric Prototype na zawodach Shell Eco-marathon Challenger w 2018 r. Bolid zespołu Iron Warriors z Łodzi w 2016 roku pokonał na jednym litrze paliwa aż 837 km.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
Reklama