Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Kolej ma problem z przetargiem przy granicy. Nowy Jedwabny Szlak zagrożony?

Kolej chce poprawić przepustowość przejścia granicznego Terespol – Brześć w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Ale jest problem z ważnym przetargiem. Jedyna oferta, która wpłynęła, przekracza kosztorys o 10 mln zł
Kolej ma problem z przetargiem przy granicy. Nowy Jedwabny Szlak zagrożony?
Tyle, że niedawno ruszyły regularne pociągi na trasie nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy Zachodniej przez Kazachstan, omijając Polskę. Jak to możliwe? Poprzez porty w rosyjskim Kalingradzie oraz niemieckim Hamburgu. Połączenie uruchomiły wspólnie rosyjski UTLC ERA i niemiecki Belintertrans-Germany.

Autor: archiwum E.Burda

To kluczowe przejście graniczne w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Kolej planuje tu szereg inwestycji. Jeden z przetargów dotyczy wykonania jednoodstępowej dwukierunkowej komputerowej blokady liniowej na przejściu granicznym Terespol-Brześć.

Dzięki temu maksymalna prędkość pociągu na szlaku pomiędzy stacjami może wynieść nawet 100 km /h. Jeden przetarg już unieważniono. A przy drugim otwarciu kopert, okazało się, że wpłynęła tylko jedna oferta - od czeskiej firmy AŻD Praha opiewająca na kwotę 23,9 mln zł brutto, co znacznie przekracza kosztorys obliczony na 13,7 mln zł brutto.

– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe analizują ofertę – zaznacza Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.

Planowana budowa nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym obejmie ok. 6 kilometrów torów prowadzących od stacji Terespol w kierunku dwóch stacji po stronie białoruskiej.

– Efektem prac będzie możliwość obsługi większej liczby składów oraz podniesienie prędkości pociągów z 30-40 km/h do 100 km/h. Natomiast powiązanie urządzeń z Lokalnym Centrum Sterowania w Terespolu zapewni sprawny i bezpieczny nadzór nad pociągami – tłumaczy Wilgusiak.

W ramach tego zdania, kolejowa spółka chce też rozbudować stację Terespol o 10 torów o szerokości 1520 mm przeznaczonych do obsługi dłuższych i cięższych pociągów.

– Przejście graniczne przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją – podkreśla Wilgusiak.

PKP PLK nie określiła jeszcze czy zdecyduje się podnieść budżet aż o 10 mln zł, żeby zrealizować to zamówienie. 

Przypomnijmy, że po modernizacji Małaszewicze mają stać się największym i najważniejszym hubem (centralny punkt przeładunku – red.) w Europie oraz głównym punktem przeładunkowym na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama

WIDEO

Reklama