Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Lubelskie. Interweniuje Rzecznik Praw Pacjenta, bo ludzie za długo czekali na skierowanie na test na Covid-19

Mieszkańcy Białej Podlaskiej skarżą się do prezydenta, że nie są odpowiednio szybko kierowani na test w kierunku Covid–19. Sygnały dotarły też do Rzecznika Praw Pacjenta. Władze miasta skierowały list do kierowników przychodni.
Lubelskie. Interweniuje Rzecznik Praw Pacjenta, bo ludzie za długo czekali na skierowanie na test na Covid-19

Autor: Maciej Kaczanowski

– Dostałem uwagi od mieszkańców, że w przychodniach zdarzają się przypadki zbyt długiego oczekiwania na skierowanie na badania w kierunku stwierdzenia bądź wykluczenia obecności koronawirusa. Pacjenci muszą czekać na podjęcie przez lekarzy pierwszego kontaktu odpowiednich decyzji – podkreśla prezydent Michał Litwiniuk. – Były też przypadki wadliwego wydawania takich skierowań, co zmuszało pacjentów do ponownego udawania się do przychodni, czasami z dziećmi. Sytuacje te powodują zdenerwowanie ze strony potencjalnie zakażonych osób – zwraca uwagę.

Dlatego skierował w tej sprawie pismo do kierowników przychodni w Białej Podlaskiej. Sygnały od mieszkańców dotarły też do Rzecznika Praw Pacjenta. – Od września, czyli od momentu, kiedy placówki podstawowej opieki medycznej wykonują zadania w zakresie nadzoru nad SARS–CoV–2 otrzymaliśmy 12 sygnałów z Białej Podlaskiej – przyznaje Małgorzata Duda ekspert z biura Rzecznika.

Dwa przypadki dotyczyły trudności z uzyskaniem skierowań od lekarzy na testy w kierunku koronawirusa. – W czterech zgłoszeniach chodziło o ograniczony dostęp do placówek POZ. Wszystkim osobom udzieliliśmy porady o sposobie postępowania – podkreśla Duda.

W 2019 roku sygnały do Rzecznika Praw Pacjenta dotyczące POZ stanowiły 15 proc. wszystkich zgłoszeń (9,734 połączeń), natomiast w 2020 roku odnotowano już w tej sprawę 19,955 sygnałów, czyli 31 proc. wszystkich zgłoszeń.  

Tymczasem, kierownik jednej z bialskich przychodni odpiera zarzuty. – Doskonale rozumiemy pacjentów. Ale spoczywa na nas odpowiedzialność za życie i zdrowie ludzi. Musimy też przestrzegać procedur, by nasze przychodnie nie stały się potencjalnymi ogniskami zakażań – przyznaje lekarz chcąc pozostać anonimowy. – Tak naprawdę to sami musimy dotrzeć do wytycznych z Ministerstwa, bo żadnego przepływu informacji nie ma– zaznacza nasz rozmówca. – Teraz pacjentów jest więcej. Niektórzy dzwonią do nas, bo mają problemy z dodzwonieniem się do sanepidu, a nie wiedza co mają robić – zauważa kierownik.

Przychodnie POZ w czasie epidemii Covid–19 powinny konsultować pacjentów w formie teleporad, podczas których można uzyskać zalecenia, receptę czy zwolnienie. Gdy jest to konieczne, lekarz może zdecydować o wizycie pacjenta w placówce.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama

WIDEO

Reklama