Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Tradycyjny lubelski bęben. Ekspert nauczy jak na nim grać

Bronisław Rawski pokaże jak zagrać na charakterystycznym dla Lubelszczyzny instrumencie. Mowa o bębnie obręczowym.
Tradycyjny lubelski bęben. Ekspert nauczy jak na nim grać

Autor: Materiały prasowe

To wszystko w ramach projektu „Warsztaty gry na bębnie obręczowym z Bronisławem Rawskim”, który realizuje Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Niedrzwicy Dużej.

Tu trzeba dodać, że zajęcia prowadzi prawdziwy mistrz, bo Rawski to muzykant, tancerz, aktor z Kocudzy. Poza bębnem gra również na harmonijce ustnej i skrzypcach. Wraz z ojcem i braćmi tworzył znaną Kapelę Maciejoków.

– Warsztaty mają charakter międzypokoleniowy; biorą w nich udział dzieci, młodzież i dorośli. Łączy ich zainteresowanie muzyką ludową – dla jednych to prawdziwa pasja, inni dopiero poznają ten świat dźwięków. Do ćwiczeń uczniowie Bronisława Rawskiego wykorzystują – poza obręczówkami – również barabany, zwłaszcza przy szybkich polkach – zachęcają organizatorzy warsztatów.

Biorący udział w zajęciach uczą się wybijania rytmu różnymi technikami.

– Starają się wdrażać uwagi mistrza m.in. o tym, że pałeczkę trzeba trzymać luźno, nie wolno jej ściskać. I że na bębnie obręczowym grają dwie ręce – nie tylko ta, która uderza pałką, ale również ta trzymająca bęben – podają organizatrozy.

Warsztaty odbywają się w niedrzwickim ośrodku kultury, w Centrum Kultury i Promocji w Piotrowicach, w Kocudzy.

Zajęcia trwają od czerwca, a 27 grudnia odbędzie się muzyczne podsumowanie projektu – spotkanie uczestników warsztatów, osób zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia, artystów ludowych.  Więcej informacji na stronie www.goksir.niedrzwicaduza.pl

Bęben obręczowy

Nazywano go często obręczówką; wykonywano z dużego sita (przetaka), na które naciągano skórę zwierzęcą. Często dodawano pręt z dzwonkami lub montowano w obręczy mosiężne talerzyki. Wiejscy muzykanci grali na bębnie uderzając w niego pałką, nadgarstkiem, dłonią lub palcami. Ciekawy dźwięk można było uzyskać pocierając skórzaną membranę dłonią, a także potrząsając rytmicznie instrumentem.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
Reklama