poniedziałek, 18 grudnia 2017 r.

Lubelskie

Z Lublina do Warszawy pojedziemy po betonie

Dodano: 18 maja 2015, 09:00

Koszt budowy dróg asfaltowych i betonowych jest podobny, ale to drogi betonowe są trwalsze (Fot. Mac
Koszt budowy dróg asfaltowych i betonowych jest podobny, ale to drogi betonowe są trwalsze (Fot. Mac

115-kilometrowa droga z Warszawy do węzła Kurów Zachód ma mieć betonową nawierzchnię. Zdaniem drogowców będzie trwalsza i łatwiejsza w utrzymaniu od tradycyjnej asfaltowej.

– Taką technologię uwzględnia gotowa już koncepcja modernizacji „siedemnastki” – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wyjątkiem będzie jedynie niedawno wykonana obwodnica Garwolina. W tym przypadku wymiana nowej nawierzchni asfaltowej na betonową nie miałaby sensu.

– Betonowe drogi chcemy budować przede wszystkim tam, gdzie przewidywany ruch ciężkich pojazdów przekroczy liczbę pięciu tysięcy na dobę – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. – Jednocześnie chcemy stworzyć warunki dla zdrowej konkurencji zarówno w ramach technologii betonowej, jak i asfaltowej. Chodzi o to, aby obie branże mogły się harmonijnie i równomiernie rozwijać.

Krynicki podkreśla, że koszt budowy obu rodzajów dróg jest dziś podobny. Rzecz w tym, że droga asfaltowa co 7–10 lat wymaga remontu wierzchniej warstwy ścieralnej. Niższe warstwy wymagają odnowy co 10–15 lat. Tymczasem doświadczenie wskazuje, że drogi betonowe nie wymagają takich zabiegów nawet przez 30 lat i do tego lepiej znoszą obciążenie wyładowanymi ciężarówkami.

Z „Programu budowy dróg krajowych i autostrad” wynika, że w latach 2014–2023 ma powstać 2,2 tys. km dróg krajowych, w tym 35 obwodnic. GDDKiA zapowiedziała, że blisko jedna trzecia tych dróg zostanie przykryta już nie asfaltem, ale betonem. Dla porównania: na przestrzeni ostatnich 20 lat na jej zlecenie wybudowano zaledwie 600 km dróg betonowych.

Na technologiczną zmianę frontu przez GDDKiA żywo zareagowali producenci cementu i betonów.
– Ta zmiana jest korzystna nie tylko dla naszej firmy, ale przede wszystkim dla użytkowników dróg – mówi Sławomir Dobrowolski, dyrektor Mobilnych Wytwórni Betonów i prezes Zarządu CEMEX Infrastruktura. – Naszym zdaniem drogi betonowe gwarantują jakość i trwałość, która pozwala na eksploatację nawet przez 50 lat, czyli kilkukrotnie dłuższą niż dla nawierzchni asfaltowych. Koszt utrzymania drogi betonowej jest średnio 28–30 proc. niższy niż drogi o nawierzchni asfaltowej.

Zdaniem Dobrowolskiego, betonowe drogi są bezpieczniejsze dzięki zwiększonej widoczności, którą zawdzięczają jaśniejszemu kolorowi nawierzchni. Za ich budową przemawiają też argumenty ekologiczne. Cały proces wytwarzania oraz utrzymania tych dróg ma mniejszy wpływ na środowisko i powoduje mniejsze zubożenie zasobów naturalnych niż budowa dróg w technologii asfaltowej. Prezes podkreśla również, że jego firma wciąż wprowadza innowacyjne rozwiązania znajdujące zastosowania w budowie dróg. Między innymi chodzi o beton wałowany RCC, którego właściwości umożliwiają łatwą i szybką realizację inwestycji.

Czytaj więcej o: drogi Warszawa
agatajas
agatajas
serbon
(16) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

agatajas
agatajas (8 lutego 2016 o 08:48) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Zgodze się beton jest lepszy i nie tak szybko się robią koleiny co prawda w okresie zimy może nie będzie to tak komfortowe ale lepiej tak niż korepetycje z język ukraiński na skype za darmo w Preply http://preply.com/pl/skype/korepetycje-z-ukraińskiego

Rozwiń
agatajas
agatajas (8 lutego 2016 o 08:45) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Zgodze się beton jest lepszy i nie tak szybko się robią koleiny co prawda w okresie zimy może nie będzie to tak komfortowe ale lepiej tak niż korepetycje z język ukraiński na skype za darmo w Preply http://preply.com/pl/skype/korepetycje-z-ukraińskiego

Rozwiń
serbon
serbon (19 maja 2015 o 20:01) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jak udzielać korepetycji z niemieckiego Miałem problemy z studiowaniem języka niemieckiego, zawsze brakowało praktyki. I pewnego razu znalazłam Preply. http://www.sic-egazeta.amu.edu.pl/index.php?t=2737 Ogromny wybór, możliwość korepetycji z języka niemieckiego online z nośnikami mowy "native speaker". Zajęcia są na Skypa, jest to bardzo wygodnie i korzystnie. W Preply bywają różne rabaty, można otrzymać lekcje nawet za darmo! Również ogromny i najszerszy wybór korepetycji dla dzieci i biznesowy język dla firm. Indywidualne podejście. Wykwalifikowani wykładowcy w Lublinie! nauka przez Skype jest bardzo efektywna ! Rezultat nie zmusi czekać! Polecam bardzo !
Rozwiń
Olo
Olo (18 maja 2015 o 19:15) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

Chyba chodzi o technologie w oparciu o jaką zbudowano odcinek A2 od Nowego Tomyśla do Świebodzina. Ciekawe jakie oni mają doświadczenia w tym zakresie skoro ta technologia u nas istnieje od kilku lat.To co na dziś można stwierdzic to jedynie to , że jazda na takiej drodze jest o wiele głośniejsza (szum opon) , mało komfortowa. Pozatym znając nasze realia i złodziejstwo przy budowie dróg , beton będzie zubożały i drogi będą się sypały..

Obiegowe opinie bez pokrycia w faktach, generalnie betonówki są teraz tak samo ciche jak przeciętny asfalt, co więcej są jasne i jeździ się na nich komfortowo i bezpiecznie. Nie robią się koleiny, czego chyba nie trzeba wyjaśniać. Chyba że dla Ciebie komfort jazdy oznacza walkę z kierownicą po wpadnięciu w koleiny, to wtedy spoko ;)

Rozwiń
Gość
Gość (18 maja 2015 o 18:24) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
pewnie... beton tańszy tylko nikt nie wspomniał że przez pierwsze 1,5 roku nie wolno posypać go solą ciekawe skąd GDDKiA weźmie kasę na zimowe utrzymanie nawierzchni z betonu droższymi środkami chemicznymi jak sola nie będzie wolno sypnąć a droga będzie musiała być przejezdna...
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (16)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!