środa, 18 października 2017 r.

Lublin

Elektryczny samochód dostawczy z Lublina. Ursus zaprezentował ELVI na targach w Hanowerze

Dodano: 24 kwietnia 2017, 15:38
Autor: Paweł Puzio

ELVI – tak nazywa się koncept pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego. W poniedziałek na Targach Hanowerze pokazał go Ursus. Napęd skonstruuje Cegielski z Poznania. Elvi ma być produkowany w Lublinie.

W poniedziałek w Hanowerze Ursus podpisał umowę z firmą Hipolit Cegielski-Poznań. – Chodzi o opracowanie projektu dostawczego samochodu elektrycznego o dopuszczalnej masie 3,5 t. Firma Cegielski opracuje silnik do samochodu, a Ursus zaprojektuje i wyprodukuje pojazd – mówi Mariusz Lewandowski, rzecznik prasowy Ursusa.

– Przed nami prace nad prototypem i uruchomienie produkcji w Lublinie. Kiedy to nastąpi, dziś takich deklaracji nie składamy. Prasa z całej Europy bardzo ciepło przyjęła projekt ELVI – dodaje rzecznik.

Umowę w Hanowerze sygnował Andrzej Zarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus SA. i Wojciech Więcławek, prezes zarządu H. CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. Podpisanie umowy odbyła się w obecności premiera Mateusza Morawieckiego.

ELVI ma masę do 3,5 tony. Minimalna ładowność 1100 kg, zasięg na jednym ładowaniu baterii to ok. 150 km, a prędkość maksymalna wyniesie 100 km/h. – Wszelkie parametry będzie można dopasować do indywidualnych potrzeb przyszłych użytkowników. Wysokość prezentowanego samochodu wyniesie ok. 2 m, aby bez problemu mógł wjechać na parking podziemny np. w centrum handlowym – dodaje rzecznik.

Mały samochód dostawczy, który powstanie na mocy podpisanej dzisiaj umowy, w naszej opinii idealnie wpisuje się w program elektromobilności zapoczątkowany przez premiera Morawieckiego. Jest także polską odpowiedzią na zapotrzebowanie naszego rynku oraz rynków europejskich na mały kompaktowy elektryczny samochód dostawczy, który z powodzeniem może być użytkowany zarówno przez służby pocztowe, komunalne czy segment hotelarski – powiedział Andrzej Zarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursusa.

- Napęd, którym dysponujemy to najnowocześniejsza technologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 proc. większy niż rozwiązania dostępne na rynku. Napędy są mniejsze, a przez to lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach – mówi Wojciech Więcławek, prezes Cegielskiego.

ELVI będzie posiadał dwa rozwiązania silnikowe. W przypadku pierwszego silnik będzie umiejscowiony centralnie i będzie dysponował mocą 60-70 kW, ok 100 KM. W drugim przypadku możliwe jest rozłożenie mocy na dwa silniki każdy o mocy 35 kW.

– Do prezentowanego modelu istnieje możliwość dobrania każdego rodzaju zabudowy np. zabudowa skrzyniowa, kontenerowa lub specjalistyczna w zależności od potrzeb i specyfiki pracy potencjalnego kontrahenta. Samochód oferowany będzie w wersji 3-osobowej – dodaje rzecznik. Zastosowane w nim baterie są litowo jonowe z możliwością szybkiego doładowania do 90 proc. pojemności w czasie 15 min, co zdecydowanie zwiększa jego zasięg.

Lublin ma być centrum opracowania prototypu oraz poligonem prób drogowych. Kiedy pierwszy, próbny ELVI pojawi się na ulicach, tego też nie wiadomo. Pewne jest to, że te koncepcyjny model jest pierwszym krokiem do powrotu produkcji samochodów w Lublinie. Przypomnijmy, że inicjatywa Ursusa i Cegielskiego to kolejna, po fuzji Bogdanki z Eneą, udana współpraca z Wielkopolską.

Stoisko Ursusa na którym można było zobaczyć autobus elektryczno-wodorowy City Smile Fuel Cell Electric Bus odwiedziła premier Beata Szydło oraz kanclerz Niemiec Angela Merkel. Autobus to wspólny projekt firm Ursus i Ziehl Abegg.
Stoisko Ursusa na którym można było zobaczyć autobus elektryczno-wodorowy City Smile Fuel Cell Electric Bus odwiedziła premier Beata Szydło oraz kanclerz Niemiec Angela Merkel. Autobus to wspólny projekt firm Ursus i Ziehl Abegg.
Czytaj więcej o: Ursus moto Elvi Hanower
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(30) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (26 kwietnia 2017 o 17:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
A CO WARSZAWKA ZAPROJEKTOWAŁA ?.CHYBA WIĘKSZĄ LICZBĘ OBIBOKÓW W URZĘDACH.
Rozwiń
Gość
Gość (26 kwietnia 2017 o 09:48) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Fajnie, ale czy to prawda że nie jest to nawet prototyp a jedynie wydruk z drukarki 3d ?
Rozwiń
Gość
Gość (25 kwietnia 2017 o 19:55) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Fajnie że coś próbują robić z tym że wygląda to jak czyszczenie magazynów po wcześniejszych krajowych produkcjach ,plus figlarna kabina z linią grilla od fiata lub renault .Moim zdaniem auto które ma funkcjonować przez kolejne kilkadziesiąt lat musi zejść z deski kreślarskiej jak będzie cieszyć oko a nie tylko producenta - pod kontem tanio dostępnych podzespołów po produkcji tarpana , poloneza traka ,lublina 2 i nie wiem czego jeszcze . Zróbcie dostawczaka prostego od strony mechanicznej jak LAND ROUVER wytrzymałego jak IVECO z kabiną jak LDV i niech ma ten napęd elektryczny ale od TOYOTY .Zdaje sobie sprawę że producenci wszystkich marek zakładają okres użytkowania około 5 lat ale po tych pięciu te auta trafiają w drugie ręce i kulają się po drogach przez kolejne 15 lat.
Rozwiń
Gość
Gość (25 kwietnia 2017 o 17:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jaki będzie koszt pojazdu?
Rozwiń
Gość
Gość (25 kwietnia 2017 o 16:51) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ale coś robią bo wcześniej to nic nie robili. Najlepiej było kupić zachodnie i się cieszyć.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (30)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!