poniedziałek, 18 grudnia 2017 r.

Lublin

Lublin: Kupują 15 przegubowych trolejbusów. Kto walczy o zlecenie?

Dodano: 15 maja 2017, 10:27
Autor: Dominik Smaga

W zajezdni na Grygowej stacjonuje 66 trolejbusów marki Solaris, w tym 12 przegubowych
W zajezdni na Grygowej stacjonuje 66 trolejbusów marki Solaris, w tym 12 przegubowych

Dwie firmy starają się o zlecenie na dostawę 15 przegubowych trolejbusów dla Lublina. Dziś otwarto ich oferty. Tańszą złożył lubelski Ursus i tylko on zmieścił się w kwocie zarezerwowanej przez miasto na zakup pojazdów.

Nowe trolejbusy mają być w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w automat do sprzedaży biletów, który będzie przyjmować nie tylko płatności bilonem, ale też kartami, w tym zbliżeniowymi, i poprzez telefony komórkowe.

Każdy z pojazdów musi być wyposażony w baterie pozwalające na jazdę bez korzystania z sieci trakcyjnej. W taki sposób trolejbus musi być zdolny przejechać co najmniej 5 km przy włączonym ogrzewaniu lub klimatyzacji, a nie mniej niż 10 km przy wyłączonym. Pojazdy mają trafić do obsługi linii 151 i 161, których trasy będą przedłużone z Węglina przez ul. Jana Pawła II do os. Poręba.

Miasto, które oczekuje, że trolejbusy będą dostarczone w maju przyszłego roku, przeznaczyło na ten zakup nieco ponad 36,5 mln złotych. Wczoraj okazało się, że o zlecenie ubiegają się dwie firmy. Oferta złożona przez konsorcjum dwóch lubelskich spółek Ursus Bus SA i Ursus SA opiewa na 34 mln zł. Ich konkurent, producent pojazdów marki Solaris proponuje trolejbusy za 42 mln złotych. Jego oferta przekracza więc limit cenowy ustalony przez miasto.

Nie tylko cena liczy się w tym przetargu, bo można za nią zdobyć najwyżej 60 na 100 możliwych do uzyskania punktów. Do 25 punktów miasto przyznać ma za warunki gwarancji, 10 za warunki techniczne, 3 punkty za parametry ekologiczne i 2 punkty za komfort pojazdów.

Obydwaj dostawcy zaproponowali taką samą gwarancję na cały pojazd (2 lata) i elektryczny układ napędowy wraz z silnikiem trakcyjnym (12 lat). Na baterie trakcyjne konsorcjum Ursusa daje 10-letnią gwarancję, natomiast Solaris 12-letnią. Na instalację elektryczną Ursus daje gwarancję 3-letnią, tymczasem Solaris 12-letnią. O ile Ursus gwarantuje sprawność mostu napędowego do 600 tys. km, o tyle Solaris do 300 tys. km.

Trolejbusy firmowane przez obie konkurujące ze sobą firmy już od dawna kursują po Lublinie. W zajezdni przy Grygowej stacjonuje 66 trolejbusów marki Solaris, w tym 12 przegubowych oraz 38 pojazdów marki Ursus, wśród których nie ma przegubowców.

Nie wszystkie parametry podlegające ocenie zostały odczytane publicznie podczas dzisiejszego otwarcia ofert. Obaj producenci zabronili odczytania części danych dotyczących oferowanych pojazdów, w tym danych dotyczących średniego zużycia energii elektrycznej przez trolejbus z wyłączoną klimatyzacją i liczby siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi.

– Te informacje zostały zastrzeżone – poinformowała Karolina Siwy-Pachulska z komisji przetargowej w Zarządzie Transportu Miejskiego, który zamawia nowe trolejbusy. Z tego powodu nie została upubliczniona pojemność energetyczna baterii trakcyjnych, które zaproponował w swych wozach Solaris. W przypadku Ursusa jest to 60 kWh.

Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
Lubelak
(13) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (15 maja 2017 o 20:30) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
i zeby dobra klimatyzacja byla!
Rozwiń
Gość
Gość (15 maja 2017 o 20:17) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wydłużanie linii 161 od Węglina przez Jana Pawła II do Os. Poręba jest bezsensowne, już obecnie z rejonu Gęsiej/Węglinka jedzie w kierunku ul. Zana linia 14, a do Dworca PKP jedzie 45. Wystarczy wzmocnić częstotliwość na tych dwóch liniach, a 161 zostawić na Węglinie, bo dalsze wyginanie trasy tej linii mocno ją okaleczy.
Rozwiń
Lubelak
Lubelak (15 maja 2017 o 18:49) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ja napisał:
tak ,dostarczył już autobusy do Torunia. Było info w tej sprawie, widocznie słabo śledzisz wiadomości A no masz racje.  Udało sie po 4 miesiącach opóźnienia. Ciekawe czy będą się sądować jak w lublinie,  bo naliczone kary umowne jak na razie to 1/5 waetości umowy..
 Z tymi karami to nie wiadomo jak będzie, bo podobno Toruń zmieniał wymagania podczas odbiorów. Tak więc część opóźnień nie była spowodowana poprawkami tylko zmianami.
Rozwiń
:(
:( (15 maja 2017 o 16:36) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Tylko nie TO badziewie trolejbusopodobne rodem z Ukrainy
Rozwiń
Gość
Gość (15 maja 2017 o 15:43) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Poziom wykończenia dalej garażowy ? I czy rdza wliczona w cenę ?
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (13)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!