czwartek, 14 grudnia 2017 r.

Lublin

Miały być ułatwienia dla rowerzystów, powstał tylko film. "O co innego miało w nim chodzić"

Dodano: 31 marca 2016, 12:40
Autor: Dominik Smaga

Miały być ułatwienia dla rowerzystów, a powstał jedynie... dwuminutowy film. Tylko tyle zrobił Ratusz z projektu z pierwszej edycji budżetu obywatelskiego. – Reszta też będzie – twierdzą urzędnicy, ale każą na to czekać aż do wakacji.

Artykuł otwarty

Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę

Artykuł otwarty

Obywatelski projekt usprawnień ruchu rowerowego wpłynął do Ratusza w ostatni dzień czerwca 2014 r. A w ostatni dzień października, znalazł się (z wynikiem 2899 głosów) na liście projektów, które uzyskały największe poparcie i zostaną wykonane w 2015 r.

Czasu było sporo, a zrobiono niewiele. Nietknięta jest główna część projektu, czyli oznakowanie wielu jednokierunkowych ulic tak, by rowery mogły się po nich poruszać w obu kierunkach. Na niezbędne do tego schematy organizacji ruchu i koszty oznakowania zarezerwowano 200 tys. złotych. A pozostałe 60 tys. zł na film edukacyjny, choć w projekcie raz mowa o jednym filmie, a raz o dwóch.

Do tej pory powstał tylko film.

– O co innego miało w nim chodzić, a co innego wyszło – stwierdza Krzysztof Kowalik z Fundacji Wolności, która ostro krytykuje Ratusz za realizację tego projektu. Z instruktażowego filmu (filmów) widzowie mieli się dowiedzieć m.in. tego jak poruszać się rowerem tam, gdzie oznakowanie pozwala na jazdę pod prąd.

Zamiast tego dowiadujemy się, że w Lublinie jest dużo miejskich rowerów i ścieżek, że „nowe rozwiązania to m.in. ronda dla rowerzystów” (w rzeczywistości takie rondo jest tylko jedno), że jednoślad to świetna i ekologiczna alternatywa dla auta i komunikacji miejskiej. I że dzięki kontrapasom rowerem można jechać pod prąd „i znacznie skrócić swoją drogę. Dzięki temu znacząco skraca się dystans do pokonania”. Wątków instruktażowych brak.

A co z obiecanymi udogodnieniami dla rowerzystów? – Powodów opóźnień jest kilka – tłumaczy Aleksander Wiącek, asystent prezydenta miasta ds. polityki rowerowej. – Najpierw w przetargu na to zadanie wykonawca chciał dwa razy większej kwoty. Później okazało się, że jesienią zostaną zaktualizowane przepisy, a w życie weszły dopiero jesienią. Później uznaliśmy, że ze względu na zbliżającą się zimę lepiej odłożyć prace na później.

Zima minęła, jutro zacznie się kwiecień, a w sprawie rowerowych usprawnień wciąż jest cicho.

– Zrealizujemy ten projekt, zmiany zostaną wprowadzone na 50 ulicach, m.in. na Grażyny, Legionowej, Ogrodowej czy Dolnej Panny Marii – deklaruje Wiącek. Za to Fundacja Wolności zauważa, że w tegorocznym budżecie nie ma ani grosza na ten cel. – Prace zleci Zarząd Dróg i Mostów w ramach funduszy na bieżące utrzymanie dróg – wyjaśnia Wiącek. Kiedy ma to nastąpić? – W wakacje.

Gość
Gość
Gość
(18) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (6 kwietnia 2016 o 10:23) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Myślę,że warto zapoznać się z interpelacją radnego Marcina Nowaka, bo chodzi tu o kontrapasy. Bardzo dziękujemy panu radnemu za zainteresowanie się sprawą. Interpelacja w sprawie utworzenia ścieżek rowerowych na ulicach Legionowej i Zuchów

01.03.2016, wpis z kategorii: Radny Lublina

W związku z docierającymi do mnie informacjami z Rady Dzielnicy Wieniawa o planowanym utworzeniu ścieżek rowerowych na ulicach: Legionowej i Zuchów, zwracam się z prośbą o potwierdzenie niniejszej wiadomości. Jednocześnie, w przypadku odpowiedzi twierdzącej, proszę o szczegółowe ustosunkowanie się do następujących pytań:

Czy przedstawiciele społeczności Wieniawy (Rada Dzielnicy, spółdzielnie itp.) zostali poinformowani o planowanych rozwiązaniach?,

Czy niniejsza koncepcja została zaakceptowana przez społeczność ulic: Legionowej i Zuchów, których drożność już w chwili obecnej jest daleka od doskonałości?,

Po której stronie w/w ulic (zwłaszcza Zuchów) przebiegać ma ścieżka rowerowa i czy jej lokalizacja w tym miejscu wiąże się z zagospodarowaniem na ten cel części chodnika?

Jednocześnie, będąc zwolennikiem tworzenia na obszarze Lublina rozbudowanej infrastruktury rowerowej, chciałbym podkreślić z całą wyrazistością, że ewentualna lokalizacja ścieżek rowerowych na niniejszych arteriach, to pomysł daleki od doskonałości, stwarzający poważne utrudnienie dla komunikacji w ruchu pieszym i kołowym.

Rozwiń
Gość
Gość (3 kwietnia 2016 o 12:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Zamiast zajmować się ścieżkami rowerowymi trzeba zająć się remontami jezdni we WSZYSTKICH dzielnicach i wtedy ewentualnie robić ścieżki rowerowe, a nie maluje jakieś pasy na górach i dolinach.
Rozwiń
Gość
Gość (2 kwietnia 2016 o 20:41) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jak na razie to widzę że droga rowerowa przy Morwowej służy jako prawoskręt w Wojciechowską...
Rozwiń
gość
gość (2 kwietnia 2016 o 11:58) 0
Zaloguj się, aby oddać głos

a co Wiącek robił od jesieni? był czas na ogłoszenie przetargu ponownie...to blisko 6 miesięcy..

Kontrapasy i kontraruch już powinny być wykonywane!!!

Rozwiń
Gość
Gość (1 kwietnia 2016 o 13:41) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
My tu się gorączkujemy, a władza chyba i tak zrobi co zechce. Pozwólcie, że zacytuję kilka komentarzy z ubiegłego roku. I co one dały. Dzisiaj pisze się o 50 ulicach z kontrapasami, a przedtem było wymienionych tylko 21. Cytaty: Kontrapasy na ul. Legionowej i na ul. Zuchów to bardzo kontrowersyjny pomysł. Na ul. Legionowej jest za ciasno ze względu na parkujące z jednej strony samochody. Wyjeżdżając z bramy Szarych Szeregów 1, 1A i 1B, przy chronicznie zastawionej prawej stronie jezdni, trzeba bardzo uważać na nadjeżdżające od dołu auta. Wtedy można bardzo łatwo wpaść na pędzącego od góry kontrapasem rowerzystę. Trzeba zaznaczyć, że ulica wieczorem i w nocy jest źle oświetlona! Na ul. Zuchów samochody parkują po obu stronach na chodniku. Kontrapas wyłączy możliwość parkowania z jednej strony.zwiń .................... "zły pomysł" to delikatny komentarz Przy wyjazdach z bram Legionowa-Zuchów i Szarych Szeregów od lat nie możemy doprosić się luster, często wyjeżdża się "na oślep", nie wyobrażam sobie do tego rowerzystów jadących pod prąd!! Żeby na Zuchów i Legionowej zrobić kontrapasy trzeba postawić zakazy parkowania, bo innego wyjścia nie ma, jest za wąsko. Ciekawe tylko gdzie podzieje się kilkadziesiąt samochodów mieszkańców, którzy obecnie mają problem z zaparkowaniem. Niech miasto zrobi w końcu coś porządnie a nie po najtańszych kosztach. Na Legionowej poszerzyć chodnik i tam zrobić ścieżkę dla rowerów, na Zuchów takiej możliwości nie ma. Moim zdaniem rozwiązanie proponowane przez miasto jest bardzo niebezpieczne zarówno dla kierowców jak i rowerzystów.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (18)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!