środa, 21 lutego 2018 r.

Lublin

O SKOKach i moralnych aspektach antykoncepcji. Nowa podstawa programowa w liceum

Dodano: 5 lutego 2018, 06:45

- To dokument niespójny, nieprzemyślany, nienowoczesny i niedostosowany do potrzeb uczniów i współczesnych wyzwań edukacyjnych – tak nową podstawę programową liceum ogólnokształcącego oceniają członkowie ZNP. W podobnym tonie wypowiadają się też nauczyciele

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało właśnie rozporządzenie w sprawie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, w oparciu o które będą się uczyć dzisiejsi siódmoklasiści. Ten liczący 300 stron dokument jest niezwykle ważny. Wskazuje co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu oraz jakie lektury będzie musiał przeczytać, by w 2023 r. zdać maturę.

Co zmienia nowa podstawa? Zwiększa na poziomie podstawowym tygodniowy wymiar godzin historii (z 2 do 8) oraz geografii, biologii, chemii i fizyki (z 1 do 4). Pociągnie to za sobą zmianę przedmiotów rozszerzonych, ale – co ważne – ogólny wymiar godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia został zachowany.

– Na pewno cieszyć trzeba się z tego, że w podstawie znalazły się utwory Czesława Miłosza, których w projekcie uchwały nie było. Pozytywnie oceniam też to, że nie ma „poetów smoleńskich”, tak jak wcześniej planowano – komentuje nauczycielka języka polskiego z jednego z najbardziej renomowanych lubelskich ogólniaków.

Nauczyciele, z którymi rozmawialiśmy, zwracają też uwagę na dużą liczbę lektur. – Moim zdaniem jest ich zbyt wiele. Zapomniano, że nie wszyscy uczniowie to miłośnicy literatury – stwierdza polonistka. – Liceum ma dać ogólne wykształcenie, tymczasem będziemy mieć do czynienia z nieprawdopodobnym tempem omawiania książek. Obawiam się, że wielu uczniów znów nic nie przeczyta, bo zwyczajnie nie da rady. I znowu będzie lament, że licealiści czytają tylko streszczenia.

– Na razie za wcześnie na konkretne wnioski – uważa nauczyciel historii z ogólniaka w Zamościu. – Podstawa dopiero została opublikowana. Po jej wstępnej lekturze mogę tylko powiedzieć, że podzielam obawy Związku Nauczycielstwa Polskiego, mimo że do związku nie należę. Brakuje mi obiektywizmu. Ekipa rządząca lansuje politykę historyczną, która będzie jedynym właściwym sposobem patrzenia na naszą historię. A tak być nie powinno.

SKOK-i i antykoncepcja

• W konsultacjach rozporządzenia wzięło udział kilkadziesiąt organizacji – nauczycielskich, rodzicielskich, naukowych i osób prywatnych. Żadnych uwag rzecznika praw obywatelskich i rzecznika praw dziecka nie uwzględniono.

• Na zajęciach z przedsiębiorczości uczniowie będą się uczyć o SKOK-ach (zabiegała o to Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa), a na wychowaniu do życia w rodzinie usłyszą o „moralnych aspektach antykoncepcji).

• Na listę lektur obowiązkowych trafił Ryszard Kapuściński i jego „Podróże z Herodotem”. „Proces” Kafki będzie tylko we fragmentach. Licealiści pochylą się też nad wierszami Czesława Miłosza (w pierwszej wersji dokumentu poety nie było).

Czytaj więcej o: szkoła edukacja
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
Użytkownik niezarejestrowany
(12) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (5 lutego 2018 o 14:09) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Nigdy nie miałem zaufania do parabanków ze SKOK-ami na czele. Jako zwolennik wolnego rynku pójdę tam gdzie oferta jest najlepsza i najpewniejsza.
Rozwiń
Gość
Gość (5 lutego 2018 o 12:39) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo Kredytowe powstały w okresie międzywojennym aby Polacy mieli i obracali własnym kapitałem a nie tylko obcym (w tamtych czasach żydowskim). Było to niezbędne dla rozwoju kraju i historia oceniła że było to skuteczne. Różne patologie obecnych czasów nie mają nic wspólnego z tamtymi SKOKami gdzie prawdziwi patrioci oddali swoje życie za tą polską ideę. Obecnie nieświadomie wspieramy gospodarki obcych mocarstw i dziwimy się że jest taka wielka różnica oprocentowania pomiędzy lokatami a kredytami.
Rozwiń
Gość
Gość (5 lutego 2018 o 09:14) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
W sumie to dobrze, że będą uczyć o SKOKach to na przyszłość będą wiedzieć aby tam pieniędzy nie dawać jeżeli nie chcą ich stracić.
Rozwiń
Gość
Gość (5 lutego 2018 o 08:56) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Przecież SKOKi to piramidy finansowe. Trzeba być debilem żeby dawać im swoje pieniądze
Rozwiń
Gość
Gość (5 lutego 2018 o 08:03) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
O SKOKACH warto się uczyć sięgając do ich powstania i roli jaką odgrywały dla społeczeństwa polskiego. Patologię przyniosło polskie oblicze kapitalizmu. Od Bagatinów zaczynając, poprzez prywatyzację i wyprzedaż majątku skarbu państwa dla kolegów lub za łapówki, na autostradach i impodobnych kończąc..A wszystko, żeby Nam się żyło lepiej!
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (12)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!