sobota, 18 listopada 2017 r.

Lublin

Przebudowa Al. Racławickich. Rada Kultury Przestrzeni krytykuje projekt

Dodano: 2 stycznia 2017, 07:47
Autor: Dominik Smaga

Pierwotnie miasto planowało wyciąć przy Al. Racławickich 261 drzew. Po zmianie planów jest mowa o usunięciu 89 drzew (fot. Maciej Kaczanowski)
Pierwotnie miasto planowało wyciąć przy Al. Racławickich 261 drzew. Po zmianie planów jest mowa o usunięciu 89 drzew (fot. Maciej Kaczanowski)

Suchej nitki nie pozostawia na planach przebudowy Al. Racławickich Rada Kultury Przestrzeni przy prezydencie Lublina. Apeluje, by zrezygnował z projektowanych zmian. Ratusz nie chce rezygnować i zapowiada, że lada dzień wystąpi o unijną dotację.

Rada Kultury Przestrzeni to doradcze ciało prezydenta. Może opiniować, apelować, radzić, ale nie do niej należą decyzje. Teraz apeluje o decyzję radykalną: odstąpienie od przebudowy Alej według aktualnego projektu. Twierdzi, że projekt ten nie rozwiąże problemów drogowych, choć za bardzo na nich się skupia, a za mało dba o estetykę okolicy, którą oszpecić miałyby wycinki drzew i poszerzanie Alej na skrzyżowaniach.

To w największym skrócie. A w szczegółach? Rada twierdzi, że przedstawiony przez miasto projekt za bardzo sprzyja indywidualnym kierowcom i przestrzega, że dodatkowe sygnalizacje i poszerzanie jezdni nie ułatwią jazdy samochodem, a wręcz zwiększą korki.

– Zjawisko to zostało wielokrotnie udowodnione naukowo – stwierdza Jan Kamiński, przewodniczący Rady Kultury Przestrzeni w liście do prezydenta miasta.

Rada twierdzi też, że projekt nie pomoże komunikacji miejskiej, ale osłabi jej znaczenie, bo nie wyznacza nowych przystanków i przejść dla pieszych. Ostro krytykuje brak przystanków przesiadkowych na skrzyżowaniu Al. Racławickich z ul. Sowińskiego i Poniatowskiego, gdzie mogliby się przesiadać między kierunkami wschód-zachód i północ-południe.

Wśród innych negatywnych skutków przebudowy RKP wymienia m.in. wzrost zanieczyszczenia powietrza, większy hałas, czy utratę zieleni. Wspomina o wycince ok. 260 drzew na Al. Racławickich. Ratusz odpowiada, że to już nieaktualne.

– Pierwotnie planowano do wycinki 261 drzew – przyznaje Beata Krzyżanowska, rzecznik Ratusza. Ale dodaje, że na polecenie prezydenta zmieniono te plany i teraz mowa jest o usunięciu 89 drzew.
Krzyżanowska twierdzi, że problem hałasu rozwiąże specjalna nawierzchnia i nie zgadza się z zarzutem, że projekt sprzyja indywidualnym kierowcom. – Przeczą temu zaprojektowane buspasy i drogi rowerowe, o których budowę, ze względu na duży ruch w sąsiedztwie miasteczka akademickiego, wnioskowały środowiska rowerowe – argumentuje.

Miasto już zapowiada, że nie zgodzi się na propozycję RKP, aby projekt posłać do kosza i zlecić nowy. – To nie wchodzi w grę – stwierdza rzeczniczka prezydenta.

Sama dokumentacja kosztowała już prawie 800 tys. zł. Cena obejmuje nie tylko projekt Al. Racławickich, ale też ul. Lipowej, Poniatowskiego i Sowińskiego. Ta ostatnia droga miała być poszerzana, ale nie będzie ze względu na opór mieszkańców ulicy.

– Etap związany z przebudową ul. Sowińskiego nie będzie realizowany – potwierdza Krzyżanowska.
Koszt robót na wspomnianych ulicach oszacowany jest na 70 mln zł, z czego aż 85 proc. miasto chce sfinansować unijną dotacją z programu Polska Wschodnia. Wniosek o takie dofinansowanie ma „w najbliższych dniach” złożyć do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Czytaj więcej o: Lublin Rada Kultury Przestrzeni
Lublinianin
19
z Poręby
(24) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Lublinianin
Lublinianin (3 stycznia 2017 o 18:55) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wyrażam wielkie zaniepokojenie, iż władze Lublina pod presją kilkunastu wiecznych malkontentów wycofują się z wcześniejszego planu poszerzenia ulic Poniatowskiego i Sowińskiego do standardu 2x2 w celu udrożnienia przejazdu przez Lublina centrum pomiędzy północnymi a południowymi jego dzielnicami.  Zaprezentowany projekt przebudowy dróg łączących ul Mieczysława Smorawińskiego na Czechowie z ul Filaretów na LSM jest przez lubelskich kierowców oczekiwana od kilkudziesięciu lat. Tą tak niezbędna dla miasta inwestycje podczas poprzednich konsultacji społecznych skrytykowała garstka malkontentów zamieszkałych na ulicach Poniatowskiego i Sowińskiego.   Przypominam iż na ul. Lipowej i Piłsudskiego gdzie droga jest o standardzie 2x2 bloki mieszkalne też występują blisko ulicy(podobnie jest na części ulicy Narutowicza – odcinek od Piłsudskiego do Głębokiej) . Tak samo wzdłuż ul. Muzycznej która obecnie jest modernizowana do standardu 2x2 i pomimo protestów mieszkańców władze miasta nie dali się szantażować protestującym , dlatego oczekujemy od władz Lublina takiej samej zdecydowanej postawie w przypadku poszerzenia ulic Poniatowskiego i Sowińskiego.   Czy prezydent Lublina da się im zaszantażować, czy poświęci żywotny interes kilkudziesięciu tysięcy Lublinian, małej garstce wiecznych malkontentów? My mieszkańcy Lublina nie chcemy nadal stać w długich korkach każdego dnia jeżdżąc do pracy/szkoły/ na uczelnie i wracając z nich zmuszeni jesteśmy podróżować czy to samochodami prywatnymi czy też komunikacją miejską, gdy w godzinach szczytu przejazd tym odcinkiem zajmuje około godziny czasu. Oprócz straty czasu taka sytuacja ma niewątpliwie negatywny wpływ na stan środowiska, i portfeli nas wszystkich ponieważ stojące w godzinnych korkach pojazdy mechaniczne emitują bezproduktywnie wielkie ilości spalin, musimy płacić za benzynę/ropę/gaz który poprzez stanie w korkach jest marnotrawiony , a marnotrawstwo jest grzechem. Zamieszkiwanie z centrum miasta przynosi liczne korzyści: bliska dostępność do instytucji, Urzędów, biur, szkół, przychodni, centrów handlowych, sklepów, zdajemy sobie z tego sprawę że jednak ma pewne i mankamenty jak wzmożony ruch drogowy. Jeżeli komuś przeszkadza to zawsze może przenieść się na obrzeża miasta gdzie koszty mieszkań są dużo niższe niż w samym centrum metropolii, jaka jest nasz Lublin. Szanowni Państwo nie można mieć wszystkiego, życie ciagle stawia nas przed wyborami Podobnie jak nizej podpisany zresztą myśli większość Lublinian a na pewno ponad 40 tys. mieszkańców miasta, którzy przez Sowińskiego i Poniatowskiego przejeżdżamy każdego dnia Apelujemy do władz naszego miasta by interesów większości mieszkańców Lublina, którzy oczekują poprawy komfortu życia w mieście w centrum tego pięknego miasta nie przedkładał na zachcianki małej garstki ludzi. Apelujemy do prezydenta Lublina aby nie dał się szantażować, i powrócił do koncepcji poszerzenie ulic Sowińskiego i Poniatowskiego do standardu 2x2 tak aby udrożnić ciąg komunikacyjny Północ-południe łączący Czuby-LSM-Wieniawe-Czechów
Rozwiń
19
19 (2 stycznia 2017 o 14:51) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Przebudowa Sowińskiego niewiele zmieni z uwagi na ilość pieszych przekraczających tą ulice na jej calej długości. I tak znów wróci pomysł z budową tunelu gdyż jest to jedyne sensowne rozwiązanie na zwiększenie przepływu ilosci pojazdów między dwoma połowami Lublina. Tylko kiedyś koszt był szacowany na 60 ml PLN; następnie coś ok. 240 ml PLN; a teraz lub w przyszlosci z 500 ml PLN. Czekajmy dłużej i dobijmy do 1 miliarda ;)
Rozwiń
z Poręby
z Poręby (2 stycznia 2017 o 14:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Użytkownik niezarejestrowany napisał:
Akurat ulica Sowińskiego ma doskonałe możliwosci do poszerzenia i jest to chyba najbardziej potrzebna inwestycja, zeby udroznić przejazd północ-poludnie. Uleglość ratusza wobec protestu niewielkiej liczby mieszkańców Sowinskiego jest NIEZROZUMIAŁA w stosunku do potrzeb ogromnej liczby Lublinian przemieszczających sie w tych kierunkach. Widać decydujący nie muszą korzystac z tego połączenia.
Decydujący nie mieszkaja w Lublinie.
Rozwiń
marian
marian (2 stycznia 2017 o 14:19) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dlaczego włodarze Lublina nie budowali tunelu pod al .Racławickimi .co to za gospodarze co boią się poważnej inwestycji łatwiej wybudować stadion  Startu LA  czy inne małe inwestycje .Mniejsze miasta to robią ,a Lublin choćby 3 lata budował to uważam że warto lub poszeżyć Sowińskiego 4 pasmówka bez buzpsów ,ponieważ to szybciej pojazdy opuszczą ulice niż stanie w korkach .2 Budować obwodnice południową  etapami 3 .Budować mieszkania [bloki ]na obżeżach Lublina   a w centrum budować wysoka zabudowe .zparkingami podziemnymi
Rozwiń
Gość
Gość (2 stycznia 2017 o 14:16) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Wszystkie przebudowy w Lublinie są obrzydliwe. Np Al Warszawska okolice Ogrodu Botanicznego czy obecna przebudowa Alei Solidarności. Kamieni kupa. Krajobraz księżycowy
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (24)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!