sobota, 22 lipca 2017 r.

Lublin

Trolejbusem na Czechów. Nowa pętla i trakcja trolejbusowa

Dodano: 18 lipca 2017, 06:50
Autor: Dominik Smaga

Miasto ogłosiło przetarg na budowę trakcji trolejbusowej na Czechów. Wraz z nią powstanie nowa pętla komunikacji miejskiej mająca zastąpić tę przy ul. Paderewskiego. Pętla będzie na końcu ul. Choiny, którą przy okazji czeka przebudowa. Nie tylko ją

Roboty mogą potrwać nawet do sierpnia 2019 roku. To maksymalny termin wyznaczony przez miasto, a firmy, które będą gotowe wykonać prace szybciej, mogą liczyć na dodatkowe punkty przy ocenie ofert. Termin jest odległy, bo do zrobienia jest bardzo dużo.

• Nowa sieć trolejbusowa będzie przedłużeniem tej, która kończy się dzisiaj obok szpitala przy Chodźki. Trakcja ma być stąd poprowadzona ul. Chodźki, al. Smorawińskiego do ronda Kamińskiego, następnie przez ul. Szeligowskiego i Choiny do granicy Lublina, gdzie powstanie nowa pętla wyposażona w budynek z toaletami, parking (także rowerów) i samoobsługową stację naprawy rowerów.

Co będzie ze starą pętlą przy Paderewskiego (na zdjęciu?) – Nie ma jeszcze decyzji, ale będziemy zabiegać, aby choć w pewnym zakresie została utrzymana i mogła stanowić alternatywę krótszej trasy – informuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego.

Na Czechów skierowane miałyby zostać dwie linie trolejbusowe kończące teraz trasę obok szpitala przy Chodźki. Mowa o linii 156 z Felina oraz 160 z os. Poręba. – Dodatkowo będzie analizowana opcja wydłużenia linii nr 154, przy czym nie ma jeszcze „twardych” decyzji w tym zakresie – zastrzega Fisz.

• Sieć i pętla są tylko częścią dużego zlecenia obejmującego też m.in. przebudowę dróg i skrzyżowań. Największa zmiana zajdzie na ul. Choiny, która między skrzyżowaniem z ul. Zelwerowicza a granicą miasta stanie się drogą dwujezdniową. Na granicy z gminą Niemce zaplanowano rondo. Powstać ma także skrzyżowanie typu „cygaro” łączące ul. Choiny, Pienińską i bezimienną drogę do Spółdzielni Mieszkaniowej „Czechów”. Od skrzyżowania do nowej pętli ma biec dwukierunkowa droga dojazdowa dla samochodów i rowerów.

• Nowa sygnalizacja świetlna powstanie na przejściu przez ul. Choiny na wysokości skrzyżowania z ul. Śliwińskiego. Szereg innych sygnalizacji czeka przebudowa, a przy okazji włączane będą one do centralnego Systemu Zarządzania Ruchem.

• Od nowa zbudowana zostanie ul. Chodźki, wymieniony będzie asfalt na odcinku al. Smorawińskiego, gdzie powstanie też pas do skrętu w prawo w ul. Chodźki. Rowerzyści dostaną wydzielone trasy, przez co na skrzyżowaniach trzeba będzie uwzględnić nie tylko przejścia dla pieszych, ale również przejazdy rowerowe.

• W ramach tej inwestycji zamontowane zostaną też nowe wiaty przystankowe z oświetleniem zasilanym przez panele słoneczne z akumulatorem zapewniającym zasilanie przez co najmniej 10 godzin po zapadnięciu zmroku. Pojawią się również wyświetlacze pokazujące czas pozostały do przyjazdu autobusu lub trolejbusu. Będą zamontowane na następujących przystankach: Skrzypcowa 02, Żywnego 02, Śliwińskiego 02, Młodej Polski 02, Żelazowej Woli 02, Chodźki - szpital 01, Chodźki - szpital 02.

• Przy okazji miasto wykonać ma nową sieć wodociągową i kanalizację sanitarną. – Z odgałęzieniami do 12 przyległych posesji – informuje Magdalena Bożko, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji.

Kiedy dowiemy się, ile to wszystko może kosztować? Termin składania i otwarcia ofert został wyznaczony na 23 sierpnia, ale jest mało prawdopodobne, by nie został on przesunięty, bo przy tak dużych przetargach wykonawcy zgłaszają zazwyczaj wiele szczegółowych pytań co do dokumentacji i na każde z nich trzeba odpowiedzieć na piśmie. Przy dużych zleceniach są wręcz setki takich pytań.

Ekspert
Użytkownik niezarejestrowany
Opo
(17) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Ostatnie komentarze

Ekspert
Ekspert (3 dni temu o 11:40) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Przestańcie z tymi tramwajami nikt prywatnych kamienic w centrum nie bedzie wyburzał.A trolejbusy to jeszcze kilkadziesiąt lat w świetności.Elektryki są fajne ale jako dodatek i obecna supertechnologia produkcji ogniw jest jeszcze i będzie w polu.
Rozwiń
Gość
Gość (4 dni temu o 21:50) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ciekawe ile nowych bloków się zmieści na byłym rondzie
Rozwiń
Opo
Opo (4 dni temu o 19:07) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Tez nie widzę sensu dalszej rozbudowy trakcji trolejbusowej. Az się prosi żeby zbudować linie tramwajowa z czechowa przez centrum na jana pawla. Jakby zrobic dwie estakady: z prusa na dolna 3maja i z sowinskiego na filaretow, moznaby uniknac 2 najwiekszych roznic wysokosci po drodze. Przynajmniej powstalby srodek komunikacji na miare nowoczesnego miasta wielkosci Lublina,  a nie autobus pod drutem. 30 minut z jednego konca miasta na drugi i połowa ludzi zostawilaby samochody pod domem i przesiadla sie do km. Urzednicy marnuja szanse na realne podniesienie jakosci komunikacji w miescie, bo za pare lat moze juz nie byc tak duzych dotacji na tramwaje...teraz byłaby szansa zrobic to za 15-20% wkladu własnego i na długie lata
Rozwiń
Gość
Gość (4 dni temu o 17:36) 1
Zaloguj się, aby oddać głos
"Lepsze" jest wrogiem "dobrze". Trasa kolejowa przez Puławy i Dęblin była w porządku, to musieli rozgrzebać to na dwa lata bez wyraźnych korzyści [poza zdefraudowanymi korzyściami]. Za to skierowali pociągi na właśnie taką trasę, której zdecydowanie bardziej przydałaby się modernizacja... Dlatego się zastanawiam - czy aby na pewno potrzebne jest to wszystko akurat na Czechowie?
Rozwiń
Gość
Gość (4 dni temu o 17:32) 1
Zaloguj się, aby oddać głos
"Nowa sygnalizacja świetlna powstanie na przejściu przez ul. Choiny na wysokości skrzyżowania z ul. Śliwińskiego." - tylko po co? Czyli dwa lata w ogóle nie da się dojechać z tej strony na Czechów, bo będzie wszystko na raz rozgrzebane, a potem szpetna linia trakcyjna będzie psuć krajobraz. Oświetlenie na panele słoneczne? Takie jak zrobiliście przy stacjach rowerowych, m.in. właśnie przy pętli na Paderewskiego - w cieniu pod drzewami? Tylko podpowiem, że wystarczy przestawić panel, nie trzeba wycinać drzew. Ja trolejbusów nie lubię, jeżdżą wolno, hamują i ruszają tak, że można się porzygać od nabytej tym sposobem choroby "morskiej". Niby miło, że gdzieś w dalekiej przyszłości efektem będzie lepsze połączenie z odległymi zakątkami miasta, ale nie powiem, by było najszybsze i najbardziej komfortowe. Co za problem skierować na tę trasę po prostu autobusy, przecież takowe też przejeżdżają trasą koło szpitala.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (17)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!