poniedziałek, 23 października 2017 r.

Lublin

Urodziny lubelskich trolejbusów. 64 lata temu uruchomiono pierwszą linię

Dodano: 21 lipca 2017, 08:42
Autor: Dominik Smaga

Dokładnie 64 lata temu uruchomiono w Lublinie pierwszą linię trolejbusową.

Pierwsza linia miała numer 15 i biegła od Dworca Głównego PKP w rejon Al. Racławickich, a dokładnie do ul. Nowotki, czyli dzisiejszej ul. Radziszewskiego. Uruchomienie linii nastąpiło 21 lipca 1953 r. Po mieście kursowały radzieckie wozy JaTB-2 rocznik 1937, które oddała nam Warszawa obdarowana nimi przez Moskwę, gdzie kursowały tuż po wyprodukowaniu. Były bardzo zawodne. W tym samym roku uruchomiono też drugą linię, kursującą z ul. Nowotki do pętli znajdującej się przy skrzyżowaniu ul. Kunickiego z ul. Mickiewicza.

Co ciekawe, wprowadzenie komunikacji trolejbusowej proponowano Lublinowi jeszcze przed II wojną światową. Ofertę budowy „tramwaju bezszynowego” złożyła władzom miasta firma Austro-Daimler z Genewy. Urzędnicy popukali się w głowę, projekt trafił do kosza, a i tak jego powodzenie stałoby pod znakiem zapytania, bo elektrownia z prawdziwego zdarzenia została uruchomiona w Lublinie dopiero w 1928 r. Mieściła się przy Garbarskiej. Ostatecznie pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na trolejbusy był Poznań, który uruchomił taką linię w 1930 r.

Dziś mamy w Lublinie 110 trolejbusów. Zdecydowanie różnią się od tych sprzed dziesięcioleci. Spora część posiada klimatyzację, wiele z nich umie radzić sobie w razie awarii sieci trakcyjnej. A przypadki, gdy trolejbus „gubi pałąki” zdarzają się już o wiele rzadziej, niż przed laty.

W Lublinie rozwija się też sieć trolejbusowa. W ostatnich latach pojawiła się na najważniejszych arteriach Czubów, dotarła na Felin, a w wakacje gotowy ma być kolejny odcinek biegnący przez ul. Jana Pawła II od ul. Granitowej do al. Kraśnickiej i dalej do pętli na Węglinie. Za dwa lata sieć trakcyjna ma być przedłużona od pętli przy ul. Chodźki na Czechów, do nowej pętli planowanej na ul. Choiny tuż przy granicy z gminą Niemce.

Andy
finansowanie kredyty lokaty i obligacje
finansowanie kredyty lokaty i obligacje
(13) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Andy
Andy (28 lipca 2017 o 09:11) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Coś ci się pomyliło. To nie były ziutki tylko czeskie skody tr9, w których czasami zdarzało się przebicie fazy.
Rozwiń
finansowanie kredyty lokaty i obligacje
finansowanie kredyty lokaty i obligacje (22 lipca 2017 o 13:44) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ceny zachodnie jakość wschodnia a debile z L.T.K.E. czy jakoś tak to chyba z biednego południa nco ich nie stać na samochód haha
Rozwiń
finansowanie kredyty lokaty i obligacje
finansowanie kredyty lokaty i obligacje (22 lipca 2017 o 13:43) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Trolejbusy będą ndla gminy Niemce hahaha Jakubowice konińskie będą miały za darmo MPK, nie płacą bowiem podatków do lbn tylko do g!imy Niemce Hahahahhaj
Rozwiń
Opo
Opo (22 lipca 2017 o 10:44) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Jak najszybciej trzeba podjac prace koncepcyjne nad tramwajem - zablokowac rezerwy terenu tam gdzie trzeba!
Rozwiń
Piotr
Piotr (21 lipca 2017 o 19:51) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Dokladnie. W kazdym duzym miescie rozbudowana jest komunikacja szynowa (tramwaj, szybki tramwaj, kolejka miejska, metro) i to jest podstawa, takze do rozwoju miasma. W Lublinie predzej czy pozniej to sie stanie, lepiej predzej bo taniej. Trolejbus to autobus, tyle ze z pałąkami.
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (13)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!