wtorek, 17 października 2017 r.

Moto

Jak zabezpieczyć samochód przed kradzieżą? Rodzaje zabezpieczeń

Dodano: 19 lipca 2015, 09:52
Autor: p.p.

Jak zabezpieczyć samochód przed kradzieżą? (fot. Archiwum)
Jak zabezpieczyć samochód przed kradzieżą? (fot. Archiwum)

Nie ma samochodu, którego nie da się ukraść. Cała sztuka polega na tym, aby utrudnić pracę złodziejowi. Po to właśnie wymyślono zabezpieczenia. Ale jedno drugiemu nie jest równe. Które wybrać, aby spać spokojnie?

W 2014 r. łupem złodziei padły w Polsce 14 124 samochody. To o 9 proc. mniej niż rok wcześniej, co nie zmienia faktu, że co 37 minut ktoś żegna się ze swoim autem. Zwykle na zawsze, bo odzyskać udaje się co czwarte z nich. I chociaż policjanci zwracają uwagę na stały spadek liczby kradzieży (w 2004 r. zanotowano 51 150 tego rodzaju przestępstw), to w myśl zasady „przezorny zawsze zabezpieczony” warto zainwestować w zabezpieczenia. Jakie? Do wyboru są – mówiąc najogólniej – mechaniczne i elektroniczne.

– Mechaniczne to przeżytek. Elektroniczne, ale fabryczne, są rozpracowane przez złodziei. Lepiej stawiać na rozwiązania aftermarketowe, bo w ich przypadku złodzieje mają najwięcej pracy, a w razie problemów raczej zrezygnują z kradzieży, niż poświęcą na nią więcej czasu ryzykując wpadkę – wyjaśnia Paweł Ślubowski z firmy hadron.pl.

W dobie królującej elektroniki, największą skuteczność mają systemy monitoringu radiowego – tak twierdzą fachowcy. Rzecz jednak nie w tym, że zapobiegają kradzieżom, ale że pomagają odzyskać pojazdy, które padły łupem złodziei. – Tego typu systemy są niewrażliwe na stosowane przez złodziei zagłuszarki sygnałów GPS/GSM. Na dodatek pozwalają namierzać samochody z dokładnością do kilkunastu centymetrów i to również w garażach podziemnych czy metalowych kontenerach – mówi Dominika Włodarczyk z firmy Gannet Guard Systems.

Ranking samochodowych zabezpieczeń antykradzieżowych: (od najmniej do najbardziej skutecznych)

8. Blokada na kierownicę
Niedroga, ale też najmniej skuteczna. Złodzieje najczęściej ściągają ją przecinając kierownicę lub usuwając mocnym kopnięciem – nie bawią się w przecinanie samego urządzenia ani rozbrajanie jego zamka.

7. Blokada na pedały
Jej demontaż zajmuje nieco czasu, ale uznawana jest za przeżytek – podobnie jak blokada na kierownicę.

6. Blokada na dźwignię zmiany biegów
W zależności od stopnia zaawansowania danego
modelu, jej usunięcie zajmuje złodziejowi od kilkudziesięciu sekund do ponad minuty.
Może odstraszyć złodziei-amatorów, ale nie profesjonalistów. Tym bardziej, że nawet bez pozbywania się blokady, po wciśnięciu pedału sprzęgła, samochód może zostać przetoczony w bezpieczniejsze dla złodzieja miejsce, a następnie odholowany.

5. Fabryczne alarmy i immobilisery
Producenci samochodów starają się zabezpieczyć auta przed zakusami złodziei. Brytyjska firma Thatcham przygotowuje nawet raport prezentujący modele najlepiej przygotowane na starcie z amatorami cudzej własności. Tak się jednak składa, że szajki przestępcze w pierwszej kolejności rozpracowują rozwiązania fabryczne konkretnych marek, co powoduje, że ich przydatność – choć bezdyskusyjna – nie jest najwyższa.

4. Elektroniczne zabezpieczenia aftermarketowe
Znacznie lepiej niż alarmy sprawdzają się blokady uruchomienia silnika. Z punktu zabezpieczenia przed kradzieżą kwestią drugorzędną jest w ich przypadku sposób autoryzacji użytkownika (za pomocą np. wciśnięcia konkretnych przycisków w odpowiedniej kolejności lub posłużenia się zdalnym identyfikatorem). Liczy się skuteczność blokady. W przypadku aut z silnikami benzynowymi ingerencja dotyczy zwykle układu paliwowego, w samochodach z jednostkami Diesla i pracującymi na LPG – układu zapłonowego, a w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów – rozrusznika.

3. Alarm z funkcją powiadomienia
To rozwiązania wykorzystujące moduły GPS i GSM, dzięki którym, w razie wykrycia włamania lub przemieszczenia pojazdu, informują o tym fakcie użytkownika za pomocą SMS-a lub połączenia telefonicznego. Przy okazji przesyłają dane lokalizacyjne samochodu, pozwalające na jego namierzenie.

2. System monitoringu GPS
Produkt i usługa w jednym. Po zamontowaniu w aucie modułu GPS i GSM, pozycja samochodu może być monitorowana w sposób ciągły (z odpowiednimi interwałami) lub na żądanie. System monitoringu nie jest zabezpieczeniem antykradzieżowym w dosłownym tego słowa znaczeniu, ale pełni funkcję pomocniczą w odzyskaniu auta. Firma go obsługująca, po informacji o kradzieży, uruchamia swoje służby i we współpracy z policją namierza samochód. Wadą rozwiązań bazujących na GPS/GSM jest coraz powszechniejsze stosowanie przez złodziei zagłusza-rek sygnałów, których uruchomienie skutkuje oślepieniem systemu.

1. System monitoringu radiowego
Dzięki niewrażliwości na działanie zagłuszarek stosowanych powszechnie przez złodziei cechuje się wysoką skutecznością w odnajdywaniu skradzionych samochodów. Pozwala na ich zlokalizowanie nawet w przypadku ukrycia w garażach podziemnych.
Na koniec pozostała kwestia kosztów. Koszt takiego urządzenie to wydatek 1350 zł. Do tego trzeba dorzucić 990 zł abonamentu za rok i montaż od 350 do 600 zł. W zamian uzyskujemy zniżki na ubezpieczeniu AC od 5 do 10 proc.

Czytaj więcej o: motoryzacja kradzież
Użytkownik niezarejestrowany
agati866
Gość
(14) komentarzy

Skomentuj

avatar
Komentujesz jako Gość (Zaloguj się)

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:

Ostatnie komentarze

Gość
Gość (23 czerwca 2016 o 14:21) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
największą skuteczność ma system radiowy lojack. ***lojack.pl/ lokalizuje i odzyskuje skradziony samochód praktycznie w każdym przypadku. nie można go zagłuszyć, moduł jest bardzo głęboko zamontowany i unieszkodliwienie go (jeśli złodziej wie o jego istnieniu) jest bardzo problematyczne i czasochłonne. po kilku, kilkunastu godzinach skradziony samochód jest ponownie w rękach właściciela. nic dziwnego, że właściciele lepszych marek mają coś takiego zamontowanego już w salonie dealera.
Rozwiń
agati866
agati866 (14 czerwca 2016 o 13:35) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
myślę, że z tego wszystkiego najlepszy jest monitoring gps. sama zamontowałam go w swoim samochodzie. dzisiaj złodzieje są coraz sprytniejsi i obejdą każdy alarm. mechanik polecił mi ******monitoring-gps.net/. jak na razie sprawdzam męża dokąd jeździ :d!!!
Rozwiń
Gość
Gość (25 marca 2016 o 22:23) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Taki nadajnik beacon rzeczywiście może się sprawdzić, tym bardziej, że do pomocy mogą włączyć się ludzie, którzy korzystają z tej aplikacji.
Rozwiń
Zbych
Zbych (9 lutego 2016 o 18:13) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Zgadzam sie. Tez mi pomogli ludzie z GANNET GUARD Ż WARSZAWY!
Rozwiń
Gość
Gość (9 lutego 2016 o 08:34) 0
Zaloguj się, aby oddać głos
Ooo ja mam system radiowy od Gannet i miałem okazję przekonać się o skuteczności tego systemu jak mi ukradli auto ze strzezonego parkingu w nocy. Ekipy Gannet odnalezli i w ciagu doby miałem auto z powrotem www.Gannet.pl
Rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze (14)

Pozostałe informacje

Alarm 24
Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!