Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Kolej przebuduje linię z Lublina do Stalowej Woli

Kolejarze przymierza się do przebudowy linii z Lublina do Stalowej Woli wraz z jej elektryfikacją. Właśnie ogłosili przetarg na dokumenty niezbędne do dalszych prac.
Kolej przebuduje linię z Lublina do Stalowej Woli
Bardzo wstępnie koszty tej inwestycji zostały oszacowane na 270 milionów złotych. Taka kwota pojawiła się w dokumentach złożonych przez kolej w Urzędzie Marszałkowskim, gdy powstawała tam lista strategicznych przedsięwzięć województwa na lata 2014-20. Linia z Lublina do Stalowej Woli trafiła na tę listę, co pozwala kolejarzom zabierać się do dalszego działania. A ci właśnie ogłosili przetarg na dokumentację przedprojektową i tzw. studium wykonalności.

- To podstawowy dokument dla realizacji całego projektu - informuje Maciej Dutkiewicz ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Rozwiązania i koncepcje w nim zawarte staną się podstawą do opracowania pozostałych elementów dokumentacji.

Chodzi łącznie o ponad 100 kilometrów trasy. Teraz na przeważającej długości nie jest ona w najgorszym stanie, ale sama kolej przyznaje, że nie ma powodów do zadowolenia z prędkości kursujących tu pociągów. Powodem tego są liczne przejazdy na których kierowca i maszynista mają ograniczoną widoczność, co wymusza ograniczenie prędkości pociągów. W innych miejscach maszyniści zwalniają na niefortunnie zaprojektowanych zakrętach. A to właśnie fakt, że linia ma jeden tor oraz wspomniane ograniczenia prędkości sprawiają, że linia ma za małą przepustowość. Na dodatek część przystanków znajduje się w zbyt dużej odległości od zabudowań mieszkalnych: mowa tu o Niedrzwicy, Zaklikowie i Charzewicach.To tylko część z długiej listy problemów

- Celem prac jest m.in. skrócenie czasu jazdy, poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń - wylicza Dutkiewicz. W planach jest nie tylko przebudowa zakrętów, przysuwanie przystanków do miejscowości (tak, jak było to na linii z Lublina do Lubartowa), wymiana szyn i peronów, ale też elektryfikacja szlaku. Trakcja ma się pojawić między stacjami Lublin Zemborzyce i Stalowa Wola Rozwadów, a kolej ma już w tej sprawie analizę wykonaną rok temu przez ekspertów z Politechniki Warszawskiej.

Nie tylko Stalowa Wola

Linia do Stalowej Woli nie jest jedyną, której przebudowa została wpisana na listę przedsięwzięć strategicznych dla rozwoju województwa. Na linii prowadzącej z Lublina do Lubartowa w kierunku Parczewa planowana jest elektryfikacja oraz dobudowa drugiego toru. Wartość tej inwestycji została określona na 408 milionów złotych.

O ile trasa ta ma być dotowana bezpośrednio przez województwo, o tyle dla linii do Stalowej Woli kolej będzie musiała poszukać, poza dotacją od samorządu, także innych dotacji na szczeblu krajowym.

Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama