Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Jeremy Scahill \"Blackwater. Powstanie Najpotężniejszej Armii Najemnej Świata\"

Wydawnictwo Dolnośląskie
Intrygująca książka młodego amerykańskiego dziennikarza śledczego. Scahill opisuje historię powstania prywatnej firmy, której pracownicy wyposażeni w najlepszy sprzęt wojskowy służyli (za ciężkie miliony dolarów) amerykańskiemu rządowi w Iraku. Książka otwiera oczy czytelnikowi - szczególnie polskiemu - na kulisy wojny w Iraku. Kulisy ociekające krwią. Książka zaczyna się od akcji Blackwater na placu Nisur w Bagdadzie w 2007 roku. Ochroniarze bez powodu zastrzelili tam 17 Irakijczyków. Żaden z morderców nie stanął przed sądem. Przepisy na mocy których Blackwater pracuje w Iraku praktycznie zapewniają ochroniarzom bezkarność. A masakra na placu Nisur to najtragiczniejszy, ale niestety jeden z licznych przykładów zbrodni popełnionych przez pracowników Blackwater. Jeden z nich po pijaku zastrzelił ochroniarza wiceprezydenta Iraku (pozostał bezkarny). Scahill nie ukrywa swoich sympatii i nie sili się na fałszywą obiektywność. Jest przeciwnikiem, jak pisze, okupacji Iraku przez Stany Zjednoczone, ostro krytykuje republikanów i poprzedniego prezydenta George\'a Busha. Ma amunicję - administracja Busha przyjęła zasadę, że cel uświęca środki, a można go osiągnąć bez względu na ilość zabitych niewinnych ludzi. Książka ma jeszcze jeden ogromny atut - pokazuje jak robi się politykę, interesy i dziennikarstwo w najpotężniejszym państwie świata. Wypada zauważyć: w Polsce nie jest jeszcze tak najgorzej. Na początku tego roku ochroniarska firma straciła rządowy kontrakt na ochronę dyplomatów w Iraku (nadal pilnuje ich w Afganistanie). Kilka dni temu okazało się, że szefowie Blackwater planowali przekupić irackich oficjeli żeby wyciszyć wrzawę po masakrze na placu Nisur.

Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama