Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Komunikacja

20 „trajtków” Solarisa zasili MPK Lublin

Do floty 120 pojazdów marki Solaris jeżdżących w lubelskim MPK dołączy kolejnych 20. Będą to 12-metrowe trolejbusy, które wyjadą na ulice Lublina w pierwszym kwartale 2027 roku.
Kliknij aby odtworzyć

1 października br. miejska spółka MPK Lublin rozstrzygnęła przetarg na zakup 20 trolejbusów. 12-metrowe pojazdy dostarczy do Lublina Solaris Bus & Coach, który za dostawę dwudziestu trolejbusów zaproponował kwotę blisko 69 mln zł brutto. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty, ale najkorzystniejszą złożyła Spółka Solaris Bus & Coach.

20 nowych trolejbusów, z opcją jazdy autonomicznej na dystansie nawet do 40 kilometrów, zasili flotę MPK na początku 2027 roku. – Jest to kontrakt wart ponad 70 mln zł, z czego 47 mln zł to środki unijne, bezzwrotne wsparcie – powiedział wiceprezydent Lublina Tomasz Fulara.

Wiceprezydent Lublina Tomasz Fulara (drugi z lewej) nie krył satysfakcji podczas podpisywania umowy z firmą Solaris. Pod dokumentem podpisali się także: Agata Stańda – prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, Bogdan Kołciuk – prezes Zarządu MPK Lublin (pierwszy z prawej). Na zdjęciu również Grzegorz Malec – dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie (pierwszy z lewej).

Lublin konsekwentnie rozwija transport zeroemisyjny. Jak podkreśliła Agata Stańda, prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, podpisanie kolejnego kontraktu na 20 trolejbusów to potwierdzenie długoterminowej współpracy i zaufania między producentem a miastem.

– Nowe pojazdy będą nowoczesne, w pełni bezemisyjne, przyjazne środowisku i komfortowe dla pasażerów, a ich dostawa zaplanowana jest na pierwszy kwartał 2027 roku – powiedziała nam prezes firmy z Wielkopolski.

Zakup nowych trolejbusów ma na celu przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursów oraz poprawę dostępności komunikacyjnej, przy jednoczesnym dostosowywaniu siatki połączeń do realnych potrzeb mieszkańców.

Bazą nowych trolejbusów będzie zajezdnia budowana przy ul. Głuskiej. Oddanie do użytku tego obiektu powinno zgrać się z dostawą 20 pojazdów Solarisa.

– Nowe, 12-metrowe trolejbusy Solarisa będą kierowane na linie obsługiwane przez pojazdy tego typu, a także na trasy wymagające alternatywnego napędu, m.in. tam, gdzie nie ma pełnej infrastruktury trakcyjnej, co dodatkowo zwiększy elastyczność i niezawodność lubelskiej komunikacji miejskiej – dodał Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Nowe trolejbusy będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w tzw. dodatkowy napęd, klimatyzację, monitoring, głosową zapowiedź przystanków, biletomaty oraz bramki do zliczania pasażerów. W nowych pojazdach pojawią się również rozwiązania znacznie ułatwiające przewóz rowerów. Trolejbusy pomieszczą 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Trolejbusy będą także wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa zgodne z General Safety Regulation 2 (GSR2), których celem jest zwiększenie ochrony wszystkich uczestników ruchu drogowego. W zakres tych rozwiązań wchodzi m.in. system wykrywania rowerzystów znajdujących się w martwych polach (BSIS) oraz system informowania przy ruszaniu, który monitoruje obecność pieszych i rowerzystów przed pojazdem i ostrzega o nich kierowcę (MOIS).

Lublin już dziś znajduje się w czołówce miast w Polsce pod względem transportu zeroemisyjnego i spełnia wymagania, które – zgodnie z unijnymi regulacjami – powinny zostać osiągnięte dopiero do 2030 roku. 

– Najbliższe półtora roku będzie wyjątkowo intensywnym okresem dla komunikacji miejskiej, ponieważ miejski przewoźnik zakontraktował łącznie niemal 70 nowych pojazdów, co stanowi około jednej czwartej całego taboru. Tak szybka i szeroka wymiana autobusów i trolejbusów nie miała dotąd w Lublinie precedensu, a to nie koniec planów inwestycyjnych – dodał wiceprezydent Tomasz Fulara.

Warto dodać, że w ramach środków z programu Polska Wschodnia miasto przygotowuje się do ogłoszenia kolejnego przetargu na kilkanaście, a być może nawet 20 przegubowych autobusów elektrycznych.

 

 

 

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama