Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Niezawodny \"japończyk”

Suzuki swift - synonim niezawodności, jeden z najmniej awaryjnych samochodów w historii motoryzacji. Już niebawem poznamy jego następcę. Zanim jednak to się stanie - słów kilka o suzuki swift.
Sylwetka suzuki swift to spory kawałek historii motoryzacji. Samochód znany doskonale na kilku kontynentach: w Stanach geo metro, w Europie swift, a dla zwolenników sportu jako subaru justy. Mimo upływu lat sylwetka swifta nadal nie razi. Charakterystyczna sylwetka klina dała możliwość wygospodarowania sporej ilości miejsca w środku. Mimo skromnych wymiarów (długość 3745 mm, szerokość 1590 mm, wysokość 1350 mm) w środku wygodnie siedzi pięć osób. Fakt, że nie mogą one być zbyt masywne i za wysokie. Dodatkowo swift w wersji hatchback dysponuje bagażnikiem o pojemności 300 litrów. Swift w wersji z silnikiem 1,0 nie należy do najszybszych aut na świecie. Nie to jest jednak wadą, bo swift to doskonałe auto dla kobiety, do jazdy miejskiej. Niewielki \"japończyk” doskonale daje sobie radę w gęstym ruchu miejskim. Niewielki silnik suzuki to niezwykle ekonomiczna jednostka napędowa. A przede wszystkim bezawaryjna. W raporcie TUV z 1999 roku swift zajął czołowe miejsce wśród najbardziej bezawaryjnych aut Europy. Litrowy silnik charakteryzuje się także niewielkim zużyciem paliwa. Średnio swift potrzebuje 5,5 litra paliwa na 100 km. Suzuki jest bardziej znane z produkcji rasowych motocykli. Czuć to także w charakterystyce jednostki napędowej. Mały swift lubi wysokie obroty. Łatwo się wkręca, dając przy tym niesamowite wrażenia akustyczne, przypominające trochę gang rasowego \"przecinaka”. Na pochwałę zasługuje też skrzynia biegów, która ma krótki skok i pracuje bardzo precyzyjnie. Dobrze też zestrojono zawieszenie. Jest to pewny punkt konstrukcji suzuki swift. Pokonywanie zakrętów nie budzi podświadomego lęku. Choć swift jest nieco za miękki. Wysoko umieszczony środek ciężkości powoduje, że swift ma lekkie tendencje do podsterowności, lecz lekkie dodanie gazu natychmiast niweluje tor jazdy. Bardzo wygodne są fotele suzuki swift. Kubełkowe fotele doskonale trzymają ciało podczas pokonywania zakrętów. Silniki Paleta silników w suzuki swift jest wąska. W zasadzie są to dwie jednostki napędowe. Obie zasilane paliwem lekkim, czyli benzyną. Słabszy silnik to rzędowa jednostka o trzech cylindrach i pojemności jednego litra. Większy silnik to 4-cylindrowa rzędówka o pojemności 1,3 litra. Mniejszy silnik rozwija moc 55 KM, większy 85 KM. Oba silniki charakteryzują się niskim zużyciem paliwa. Jednostka o pojemności 1,0 litra średnio zużywa nieco ponad 5 litrów na 100 km, większy silnik średnio potrzebuje do przejechania tego dystansu około 6 litrów paliwa Wnętrze Suzuki swift należy do gamy prostych i funkcjonalnych modeli. Nikt zatem nie zwraca uwagi na finezję wykończenia wnętrza. Znajdziemy zatem plastiki nie najlepszej jakości, chociaż nieźle spasowane. Na konsoli centralnej czekają na nas archaiczne przełączniki suwakowe. Ergonomia obsługi wszystkich urządzeń pokładowych nie budzi zastrzeżeń. Bezwzględną zaletą swifta jest duża ilość miejsca jaką mają do dyspozycji pasażerowie. W lepszych wersjach dostępne są w standardzie lub opcji dwie poduszki powietrzne Nadwozie Swift nie jest okazem piękności. Nadwozie trąci myszką. Tak naprawdę model ten dobiega swoich dni. Posiada jednak kilka niezaprzeczalnych walorów. Przede wszystkim największy w swojej klasie bagażnik. W wersji pięciodrzwiowej łatwy jest dostęp do tylnej kanapy. Wersja trzydrzwiowa wypada nieco gorzej pod tym względem. Jakość zabezpieczenia antykorozyjnego nie budzi zastrzeżeń. Swift jeszcze przez kilka najbliższych lat nie będzie zbytnio odstawał wyglądem od pozostałych samochodów na ulicy. Swift oferowany jest w trzech wersjach: 3- lub 5-drzwiowy hatchback lub jako klasyczny sedan Porównanie osiągów suzuki swift z parametrami konkurencji Model Suzuki swift /fiat punto/ seat ibiza Pojemność silnika w ccm 993 /1108/ 1198 Moc w KM 55 /54/ 64 Maks. mom. obr. w NM 77 /86/ 112 Średnica zawracania 9,6 /9,7/ - Objętość bagażnika w litrach 300 /275/ 275 V max w km/h 150 /150/ 165 Przys. od 0 do 100 km/h 15,7 /16,5/ 14,9 Zużycie paliwa w lit. na 100 km Ruch miejski 8,4 /9,1/ 7,6 Trasa 4,1 /6,0/ 5,1 Mix 5,0 /7,7/ 5,9 Lata lecą, starzeją się też i samochody. Znamy już następcę swifta - suzuki liana. Nie oznacza to jednak, że nie warto inwestować w ten model. Jest to bezawaryjne, choć ascetycznie wykonane auto. Olbrzymim walorem tego auta jest cena.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama