Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Cicho, ciszej, oszczędnie

Jeden silnik, dwie moce, łatwiejszy serwis. Ten prosty patent zastosował Chevrolet, wprowadzając nową wysokoprężną jednostkę napędową do lacetti, captivy i epicy.
Dwulitrowy silnik Diesla z drugą generacją zasilania common-rail na początek będzie dostępny w dwóch wersjach: o mocy 150 KM w modelach epica i captiva i 121-konny w lacetti. Zacznijmy od początku. Czytelnika zapewne nie interesują niuanse techniczne. Ale słowo wyjaśnienia, skąd te dwie moce. Otóż mocniejszy silnik jest doładowany turbosprężarką z elektronicznie sterowanym ustawieniu łopatek (VTG), zaś jednostka o mocy 121 KM w modelach lacetti wyposażona jest w turbosprężarkę z turbiną o stałym ustawieniu łopatek kierownicy. I już mamy odpowiedź, skąd jeden silnik, a dwie moce. Słówko także o II generacji cammon-raila zastosowanej do w nowych silnikach. System wtryskowy (common rail) to produkt firmy Bosch, który jest zdolny wytworzyć ciśnienie do 1600 barów, podaje paliwo do wtryskiwaczy umieszczonych centralnie w czterozaworowej głowicy cylindrów. Wszystkie silniki wyposażone są standardowo w bezobsługowy filtr cząstek. Krótko mówiąc, silniki są bardzo czyste, wydzielają minimalne ilości związków azotu. Uff, skoro przebrnęliśmy przez techniczne zawiłości, czas na jazdę. Na początek wybrałem epicę ze 150-konnym dieslem i automatyczną skrzynią. Pierwsze wrażenie to cisza. Jak każdy diesel, tak i chevrolet, lekko klekocze, gdy jest zimny. Kwestia kilku minut i silnik cichnie. W kabinie panuje błoga cisza. Tylko szum powietrza i lekki odgłos opon przypomina, że na liczniku wskazówka zatrzymała się w okolicach 180 na godzinę. Ta cisza to zasługa nowoczesnej konstrukcji bloku silnika oraz napędu rozrządu. Uspokajam Czytelników, testy miały miejsce w Hiszpanii, na autostradzie. Przewaga diesla nad benzyną jest oczywista. Mniej pali, ma wyższy moment obrotowy, co pozwala kierowcy przyspieszać na niskich biegach. Poza tym, diesel ma znacznie wyższą sprawność. Nowoczesny diesel z wtryskiem bezpośrednim oferuje sprawność na poziomie 35-45 procent, podczas gdy silnik benzynowy o podobnych parametrach zaledwie 26-30.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama