Jak oszczędzać paliwo podczas jazdy
Dla producentów samochodowych i kierowców ograniczenie zużycia paliwa jest niezmiernie istotnym zagadnieniem.
- 01.10.2008 17:30
Pomijając oczywisty postęp technologiczny w tym zakresie, istnieje szereg prostych sposobów, dzięki którym każdy kierowca może osiągać znaczące oszczędności, widoczne w rachunkach za kupowane paliwo.
Jednak najważniejszą rolę na scenie oszczędności paliwowych odgrywa kierowca.
Zasady są proste: zwolnij nieco i zachowaj spokój.
Jeździć płynnie
Agresywny sposób jazdy pochłania nawet o jedną trzecią więcej paliwa niż jazda w sposób konserwatywny, bez nadmiernej ekscytacji. Należy unikać gwałtownych przyspieszeń i hamowań, a pojazd prowadzić możliwe spokojnie i płynnie.
Pamiętać o wyższych biegach
Im wyższy bieg, tym niższa prędkość obrotowa silnika, a więc mniejsze zużycie paliwa. Należy więc jeździć na najwyższym biegu w danej sytuacji - unikając jednak spadku obrotów do minimum. W przypadku automatycznej skrzyni przekładniowej dobrze jest odpuścić nieco pedał gazu tak, by zmiana biegów \"w górę” odbywała się szybciej po nabraniu przez samochód wystarczającego rozpędu.
Dobrze wyregulowany silnik może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o cztery procent. Należy regularnie poddawać silnik przeglądom według wskazań producenta i odpowiednio często wymieniać olej silnikowy.
Sprawdzać ciśnienie w ogumieniu
Prawidłowe ciśnienie powietrza w ogumieniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy i pozwala przedłużyć trwałość opon, redukując opory toczenia. Spadek zalecanego ciśnienia o 0,7 atmosfery może powodować wzrost zużycia paliwa nawet o trzy procent.
Unikać nadmiernego obciążenia
Każde dodatkowe 45 kilogramów obciążenia skutkuje wzrostem zużycia paliwa o dwa procent. Dobrze jest więc usunąć z bagażnika i tylnego siedzenia wszystkie niepotrzebne przedmioty, które niczemu nie służąc - podnoszą tylko masę pojazdu.
Zdejmij bagażnik dachowy
Nieużywany bagażnik dachowy należy po prostu zdjąć, ponieważ powoduje on zaburzenia aerodynamiki pojazdu i wzrost zużycia paliwa nawet o pięć procent.
Praca silnika na biegu jałowym nie porusza pojazdu, choć spala cenne paliwo. Należy silnik wyłączać w warunkach większych korków drogowych lub oczekiwania na kogoś - aż do momentu, gdy już trzeba naprawdę odjechać.
Ostrożnie z prędkością
Im szybciej jedziesz, tym większy jest opór powietrza oraz ilość zużywanego paliwa, by zaledwie utrzymać pożądaną prędkość jazdy. Przekroczenie zalecanej prędkości tylko o osiem kilometrów na godzinę może powodować wzrost zużycia paliwa nawet o 23 procent.
Utrzymuj odległość od poprzedzającego pojazdu
Utrzymywanie odpowiedniej odległości od pojazdu przed tobą pozwoli przewidywać występowanie ewentualnych przeszkód na drodze z należytym wyprzedzeniem i hamować bez zbędnej paniki.
Bez klimatyzacji też da się żyć
Działanie klimatyzacji oznacza dodatkowe obciążenie silnika, a więc i wzrost zużycia paliwa - należy więc ją włączać jedynie w dni wyjątkowo upalne. W okresie umiarkowanych temperatur lepiej jest używać tylko dmuchawy (przewietrzania) kabiny zamiast pełnej klimatyzacji.
Sprawdź filtr powietrza
Filtr ten zapobiega uszkodzeniom silnika przez zanieczyszczenia w pobieranym powietrzu. Regularna wymiana zużytego wkładu filtra powietrza pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet o 10 procent, a ponadto przedłuża życie silnika.
Jeżeli tylko możesz jeździć poza godzinami szczytu oraz omijać miejsca koncentracji ruchu drogowego - zyskujesz szansę skrócenia czasu postoju w korkach drogowych, czyli możesz ograniczyć spalanie paliwa na próżno.
Korzystaj z rozpędu
Cały czas myśl podczas jazdy. I tak na przykład - zwalniaj, widząc z oddali czerwone światło na skrzyżowaniu, ponieważ zmieni się na zielone zanim będziesz musiał się zatrzymać. Przyspiesz nieco przed wzniesieniem, aby pokonać jego szczyt rozpędem - bez zwiększania obrotów silnika.
Ruszanie pod górę
Wielu kierowców zapomina o zaciąganiu hamulca ręcznego (pomocniczego) w razie konieczności chwilowego zatrzymania się pod górę, polegając na półsprzęgle (skrzynia manualna) albo dodawaniu gazu (skrzynia automatyczna), by zapobiec staczaniu się pojazdu. W obu przypadkach bez potrzeby marnujemy cenne paliwo (nie mówiąc o przyspieszonym zużyciu układu przeniesienia napędu).
Reklama













Komentarze