Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Zachodnia obwodnica Lublina: Budowa drogi przyspiesza (wideo, zdjęcia)

Dwa miliony metrów sześciennych ziemi muszą usunąć drogowcy na trasie zachodniej obwodnicy Lublina. Mimo że weszli na plac budowy pod koniec minionego roku, już widać duży postęp prac.
Zachodnia obwodnica Lublina: Budowa drogi przyspiesza (wideo, zdjęcia)
Inwestycja pochłonie 620 milionów złotych, z czego koszty budowlane to 424 miliony złotych. (Fot. Wojciech Nieśpiałowski)

Na ponad 9-kilometrowym odcinku drogi zielone fragmenty trasy widać już tylko przy słupach linii wysokiego napięcia. – Ale i te „zielone plamy” niebawem znikną. W przyszłym tygodniu energetycy zaczną wyłączać prąd. Będzie to pierwszy z trzech etapów przerzucania linii energetycznej wzdłuż obwodnicy. Fundamenty pod słupy wysokiego napięcia już są wylane – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Codziennie na budowie zachodniej obwodnicy pracuje ok. 450 osób i 200 jednostek sprzętu. – Są to zarówno koparki, wozidła, wiertnie, jak i ciągniki z zamiatarkami – dodaje Nalewajko.

Szybkie postępy

Drogowcy delikatnie wyprzedzają harmonogram prac. – Zaangażowanie robót jest różne. W 100 procentach została zrealizowana wycinka drzew. Miejscami już widać betonowe podpory przyszłych wiaduktów. Na znacznej długości przyszłej ekspresówki przeważnie trwają prace ziemne. A tych jest sporo, bo droga na trzech czwartych przebiegnie w wykopie – tłumaczy Nalewajko. Trasa ma być ukończona do listopada przyszłego roku.

Inwestycja pochłonie 620 milionów złotych, z czego koszty budowlane to 424 miliony złotych. – Resztę stanowią odszkodowania oraz koszty projektu i nadzoru budowlanego. Do tej pory przejęliśmy 390 budynków oraz 265 działek. W tym roku wypłaciliśmy 19 milionów złotych odszkodowań – informuje Nalewajko.

Budowany w ramach S19 odcinek drogi o długości 9,8 km, pozwoli ominąć Lublin od strony zachodniej. Trasa rozpocznie się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy na połączeniu z istniejącą drogą krajową nr 19 w Konopnicy. Powstaną też dwa węzły: Lublin Szerokie (nazwa robocza Płouszowice, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830 prowadzącą do Nałęczowa) oraz Lublin Węglin (nazwa robocza Konopnica, na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi 747 w kierunku Opola Lubelskiego). – Ciekawostką tej inwestycji będzie nadziemne przejście dla dzikich zwierząt, które powstanie przy węźle w Konopnicy. Dziki czy sarny przejdą nad ekspresówką po szerokiej alei przypominającej las. Będzie to pierwsza tego typu konstrukcja w naszym regionie – podkreśla Nalewajko.

W kilka minut przez Lublin

Zachodnia obwodnica ma wyprowadzić ruch tranzytowy z zatłoczonej al. Kraśnickiej. Kierowcy jadący od strony Rzeszowa i Kraśnika w ciągu ok. 5 minut znajdą się na węźle Lublin Sławinek, gdzie będą mogli skręcić w S17 na Warszawę. Jeśli zmierzają w kierunku Białegostoku i Lubartowa, to po kolejnych 5 minutach dojadą do węzła Lublin Rudnik na skrzyżowaniu z krajową „dziewiętnastką”. Obecnie, w godzinach szczytu, pokonanie tej trasy przez miasto może zająć nawet godzinę.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama