Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Rozmowa z Lechem Sprawką, kandydatem na prezydenta Lublina

O swojej wizji rozwoju Lublina opowiedział Lech Sprawka, kandydat Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Lublina.
• Co jest głównym hamulcem rozwoju Lublina? – Dostępność komunikacyjna i słaby popyt wewnętrzny. Brak obwodnicy to bariera podwójna, bo dotyczy też komunikacji wewnętrznej. Znacznie uprościłaby rozwiązanie problemu korkowania się miasta. Jeśli mówimy o barierze popytu wewnętrznego to jest ona elementem decydującym, jeśli chodzi o możliwości inwestowania przez biznes rodzimy i zewnętrzny. Wynika to m.in. również z bardzo niskiej zamożności mieszkańców, pod tym względem jesteśmy na ostatnim miejscu wśród miast wojewódzkich i z niskiej liczby inwestycji miejskich, które generowałyby ten popyt. Najdobitniej świadczy to o tym ostatnia informacja zamieszczona w \"Rzeczpospolitej”, że Lublin ma jedną z największych dynamikę wzrostu zadłużenia przy najmniejszej dynamice inwestowania. • Najważniejsze plany inwestycji drogowych to... – Pierwsze to dojazdy do obwodnicy, pod warunkiem, że ona powstanie. Wewnątrz miasta to udrożnienie Sowińskiego, estakada nad Głęboką i tunel pod Racławickimi i związane z tym udrożnienie komunikacji przez ul. Muzyczną i przedłużenie Sowińskiego do skrzyżowania Nadbystrzyckiej z Zana oraz ciąg dalszy przedłużenia Krańcowej. • A stać nas na tunel? – Tu jest potrzeba etapowania: najpierw estakada, a przy odbudowie dochodów miasta w perspektywie czterech lat Lublin będzie stać na tę inwestycję. • Jak usprawnić ruch zmieniając jego organizację? – Pierwsza rzecz to rozpoznanie wszystkich miejsc, gdzie prostymi tanimi przeróbkami można udrożnić ruch, np. wyodrębnienie pasa do skrętu w prawo z Filaretów w Głęboką. Zidentyfikowanie miejsc, gdzie należałoby zastosować sygnalizację dającą przywilej komunikacji miejskiej, np. obok przystanku przy pl. Zamkowym powinny być światła ułatwiające autobusom zmianę pasa na ten do skrętu w lewo na rondzie. Rozpoznanie miejsc, gdzie można zastosować buspasy, a w kwartałach śródmieścia przemyślana sieć ulic jednokierunkowych, które równocześnie rozwiązywałyby problem parkowania samochodów przez mieszkańców śródmieścia. • Możliwy jest powrót do koncepcji parkingu centralnego nad Czechówką? – W Lublinie brakuje strategicznych wizji rozwiązania problemu parkowania. Nie chciałbym przesądzać lokalizacji. Niewątpliwie musi dojść do szybkiej realizacji parkingu przy Świętoduskiej. Potrzebna jest przejrzysta koncepcja płatnych parkingów z darmowymi miejscami dla mieszkańców centrum i rozmieszczenie poza śródmieściem miejsc dla aut spoza centrum by maksymalnie odciążyć śródmieście. • Kolej wraca do planów budowy nowej stacji na Czubach, ale uzależnia to od zbudowania przez miasto dojazdów. Czy jest na nie szansa? – Nie chciałbym precyzyjnie określać terminu, bo to i kwestia planów zagospodarowania i możliwości realizacji. Ale potrzeba utworzenia nowego przystanku jest pilna, choćby ze względu na wzrost liczby mieszkańców w rejonie Czubów. • Co zrobić z Podzamczem? Kiedy się zmieni? – Jeśli zostanę prezydentem to będzie to drugi punkt po realizacji pl. Litewskiego. Ten problem można rozwiązać przy współpracy z samorządem wojewódzkim. Musi powstać koncepcja zagospodarowania Podzamcza przygotowana przez architektów, a dalsze tempo zależy od decyzji marszałka, dlatego mówienie o sztywnym harmonogramie jest nieuzasadnione, bo to nie decyzja prezydenta, ale marszałka. • Koncepcję można już przygotować? – Ale w porozumieniu z marszałkiem. Najpierw musi być porozumienie co do woli współpracy i przekazania terenu miastu i w ślad za tym koncepcja. • Kiedy Dworzec PKS stanie obok kolejowego? – Powtarzam: prezydent nie może decydować za marszałka. Gdyby to zależało od prezydenta, to można to zrobić w ciągu kadencji. • Jakich zmian organizacyjnych wymaga komunikacja miejska? – Należałoby przy współpracy z ościennymi samorządami udoskonalić system tras autobusowych, w samym mieście dokonać przeglądu i przy uwzględnieniu sieci ulic jednokierunkowych odpowiednio dostosować przebieg tras komunikacji miejskiej. Wprowadzenie biletu elektronicznego w obszarze metropolitalnym i poprawa działania ZTM. • Jak przyspieszyć tworzenie planów zagospodarowania? Kiedy obejmą cały Lublin? – Termin trudno określić, bo opracowanie planu generuje wysokie koszty związane z koniecznością wykupu gruntów, wypłaty odszkodowań w sytuacji obniżenia wartości działki. Musi nastąpić uporządkowanie struktury organizacyjnej urzędu, odtworzenie pracowni urbanistycznej i równolegle musi w błyskawicznym tempie powstać aktualizacja studium uwarunkowań zagospodarowania, które jest matką dla planów miejscowych. Zgodnie z podziałem Lublina na rejony należy utworzyć zespoły przypisane do danych rejonów. Planuję też powołanie \"zespołu interwencyjnego”, który dokonywałby szybkich zmian planów jeśli jest taka potrzeba. • Co zrobić z górkami czechowskimi? – Dokonać częściowej zmiany planu z zachowaniem funkcji rekreacyjnej w części górek. Ale przed rozpoczęciem negocjacji przez prezydenta konieczne jest ustalenie warunków brzegowych z Radą Miasta. • Nie będzie ciężko negocjować, gdy inwestor będzie wiedział, na jakie minimum zgodzi się miasto? – Warunki brzegowe są później przedmiotem negocjacji. Pragnę zwrócić uwagę, co jest przedmiotem porozumienia: zmiana planu i realizacja bezkolizyjnego skrzyżowania Sikorskiego i Solidarności. Dlaczego mówię o warunkach brzegowych? Bo nie znam w tej chwili zamiarów inwestora, czy nie powrócił np. do wcześniejszej koncepcji budowy dwóch supermarketów, nie znam stanowiska inwestora. • Czy mamy jeszcze szansę na aquapark? – Oczywiście, że tak. Należałoby szukać możliwości jego realizacji przez partnerstwo publiczno-prywatne. Okolice zalewu to jedna z możliwych lokalizacji i jest to realne nawet w ciągu dwóch lat. • Lublin ma wiele niszowych imprez kulturalnych. Ma pan jakiś pomysł na duże wydarzenie kultury masowej, które ściągnie tu gości jak np. Open\'er ściąga do Gdyni? – Nie chciałbym występować w roli eksperta w każdej dziedzinie życia w Lublinie. Nie chciałbym rozstrzygać, jaki rodzaj przedsięwzięcia byłby najlepszy, a ma ono wielorakie plusy, bo oprócz sfery duchowej byłoby przedsięwzięciem gospodarczym. Będę otwarty na taką inicjatywę i ją wspomogę, a koncepcję zostawiam tym, którzy się na tym znają. • Pięć głównych zmian, które wprowadzi pan do projektu budżetu? – Przede wszystkim zwiększenie dochodów miasta. A po stronie wydatków - wzrost nakładów na gospodarkę komunalną ze szczególnym uwzględnieniem remontów mieszkań komunalnych i wsparcie budownictwa, wzrost wydatków na zieleń i oczyszczanie, inwestycje oświatowe w tym budowa szkół na Szerokiem i Sławinie oraz przedszkole na Felinie i przedszkole ze żłobkiem przy Wolskiej. Po piąte wzrost środków na drogi gminne. • Co jest największą szansą na rozwój miasta? – Wykorzystanie efektów pracy ośrodka akademickiego oraz wykorzystanie położenia Lublina przy jednoczesnym usuwaniu barier dostępności komunikacyjnej. Rozmawiał Dominik Smaga

Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama