Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Jazda na kropelce po lubelsku

Shell Eco-Marathon ma już 28 lat. Ale ten rok jest historyczny. Politechnikę Lubelską podczas finału w Rotterdamie będą reprezentować aż trzy zespoły. To wielki sukces lubelskich studentów.
Jazda na kropelce po lubelsku
(Jacek Świerczyński)
O co chodzi w zabawie pod nazwą Shell Eco-Marathon? – Zawodnicy przejeżdżają kilka okrążeń, czyli maksymalnie 20 kilometrów, a na podstawie zużytego paliwa na tym dystansie wyliczany jest hipotetyczny zasięg przy wykorzystaniu całego litra – tłumaczy zasady rywalizacji Marek Gawroński z Shell Polska. Im benzyna za 6 złotych nie straszna Słowem: trzeba pojechać jak najdalej na minimalnej objętości paliwa. Wcześniej trzeba tylko zaprojektować i zbudować odpowiedni pojazdu. – Podczas zawodów ekipy mogą startować w dwóch kategoriach: w kategorii Prototyp rywalizują pojazdy o futurystycznych kształtach; w UrbanConcept, w szranki stają bardziej konwencjonalne samochody, które swoim wyglądem przypominają pojazdy, do jakich jesteśmy już przyzwyczajeni – mówi Marek Gawroński. Obydwie kategorie obejmują szeroki zakres różnych typów paliwa, od oleju napędowego przez benzynę po paliwa alternatywne, takie jak etanol, GTL (gas-to-liquid), wodór, energia słoneczna, czy biopaliwa. Aż trzy ekipy Politechnika Lubelska od dwóch lat wystawia zespoły w Shell Eco-Marathon. Jednak w tym roku lubelską uczelnię będą reprezentować aż trzy zespoły studentów: Team High Octane Elvic Team (obie z Wydziału Mechanicznego) Eco Zone 505 (z Koła Naukowego Inżynierii Materiałowej) Każdy z tych pojazdów jest inny, zasilany innym paliwem. – W ramach Eco Zone 505 pracujemy nad Cetanem, czyli ultra lekkim pojazdem napędzanym małym silnikiem Diesla. Mamy już zawieszenie i układ kierowniczy. A czekamy na silnik, aby go zabudować w samochodzie – wyjaśnia Michał Sapielak, student PL, członek Eco Zone 505. Ludzie z Elvic Team konstruują pojazd elektryczny z 400-watowym silnikiem. Oba te zespoły są na etapie konstrukcji pojazdów. Nie mają zbyt wiele czasu, bo Shell Eco-Marathon już w dniach 17–19 maja. 50 kilogramów Najbardziej zaawansowany jest Team High Octane. Siedmioro młodych ludzi, w tym jedyna dziewczyna – Małgorzata Jankowska – pracuje nad pojazdem napędzanym silnikiem z… kosiarki. – Mamy już nadwozie, które odziedziczyliśmy po poprzedniej ekipie THO. Już prawie mamy dopracowany układ kierowniczy i hamulcowy Teraz czekamy na silnik. I będziemy gotowi do testów drogowych – mówi Łukasz Przybysz, z siedmioosobowego zespołu THO. – Zakładamy, że odległość, którą pokonamy na jednym litrze paliwa wyniesie ponad 200 km. W przyszłym sezonie planujemy zmodyfikować cały pojazd, by zbliżyć się do rekordu drużyny z Warszawy, która ma większe doświadczenie niż my. Lubelskie teamy bardzo poważnie podchodzą do występu w Rotterdamie. – Liczy się waga. Nasze auto, już z silnikiem, będzie ważyć około 15-17 kilogramów. Za kierownicą posadzimy najlżejszego z nas, aby przekroczyć minimalną wymaganą przez organizatora wagę, czyli 50 kilogramów. Według naszych obliczeń na jednym litrze benzyny możemy przejechać, jak myślę, dobrych kilkaset kilometrów – dodaje Łukasz Przybysz. Na ulicy, nie na torze Studenci w pocie czoła pracują nad swoimi pojazdami. Dzielą czas między wykłady, ćwiczenia i pracę nad eco-pojazdami. Wszystkie zespoły czekają na wiosnę, aby zacząć testy drogowe aut przyszłości i treningi kierowców, bo w tym roku rywalizacja rozegra się na prawdziwych ulicach, a nie torze wyścigowym. Niestety, wszystkie lubelskie grupy cierpią na brak funduszy. Młodzi adepci mechaniki wciąż szukają sponsorów. – Shell zapewnia nam wszystko, ale na miejscu; w Rotterdamie. Do Holandii trzeba przejechać i dlatego potrzebujemy wsparcia. Szukamy firm czy osób, które by nas wspomogły w kwestiach logistyki. Oczywiście chcielibyśmy pojechać do Rotteradmu całym zespołem, ale jak nie starczy środków, to wystawimy tyko kierowcę, mechanika i PR managera – dodaje Łukasz Przybysz. Wielki sukces Już samo zakwalifikowanie się do turnieju jest wielkim sukcesem. – Polskie drużyny startują od 2006 roku, a od 2010 roku mamy przedstawiciela Politechniki Lubelskiej. Studenci warszawscy mają na swoim koncie rekord Polski. Ich prototyp w ubiegłym roku przejechał ponad 650 kilometrów na 1 litrze, a drugi zespół z Warszawy zajął 3 miejsce w kategorii pojazdów miejskich wśród całej stawki konkurentów, osiągając dystans 300 kilometrów – mówi Marek Gawroński z Shell Polska. W tym roku po raz pierwszy rywalizacja rozegra się na specjalnie zaprojektowanym torze biegnącym ulicami Rotterdamu. Do ekowyścigu w Holandii zgłosiło się 227 drużyn z 24 krajów. By efektywnie zmierzyć się z pięcioma zakrętami pod kątem 90 stopni, uczestnicy będą musieli polegać nie tylko na skonstruowanych przez siebie pojazdach, ale również na swoich umiejętnościach w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu. Ile można przejechać na litrze Dotychczasowe zawody Shell Eco-Marathon odbywały się na torach, co pozwalało na osiąganie niewiarygodnych wyników. W ubiegłym roku francuski zespół z Politechniki w Nantes ustanowił wyśrubowany rekord w pojeździe napędzanym wodorem – 4896 kilometrów na ekwiwalencie 1 litra paliwa! Politechnika Lubelska na razie jest bez sukcesów. Ale pamiętajmy, że są to tylko dwa lata występów. Oby zdobyte doświadczenia zaowocowały dobrym wynikiem już w Rotterdamie. W tegorocznej edycji Shell Eco-Marathon, Polskę reprezentować będzie aż 8 zespołów: SKAP 1 – Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, SiMR Team – Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, Team High Octane – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej, Mietek Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej, Elvic Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej, Smart Power – Wydział Mechaniczno Technologiczny Politechniki Śląskiej, GP Syrena – Politechnika Gdańska, Eco Zone 505 - Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej, Politechnika Lubelska.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama