Warszawska firma TransEko przygotowała dwa warianty zmian. Do 20 października na ich podstawie ma być opracowany jeden, który posłuży w przyszłości miejskim urzędnikom. Ma pomóc organizować ruch i planować rozwój Lublina.
– Nie jest to plan na dwa-trzy lata, ale propozycja tego, jak miasto ma wyglądać za jakiś czas – podkreśla Andrzej Brzeziński z TransEko, która przygotowała dwa warianty zmian. – Pierwszy daje większe przywileje komunikacji miejskiej, rowerzystom i pieszym. Drugi wariant jest mniej uciążliwy dla ruchu samochodowego.
Obie koncepcje mówią o… zwężeniu al. Solidarności i \"odzyskaniu części terenu pod ewentualną zabudowę”. Dla samochodów zostają po dwa pasy w każdym kierunku i po jednym dla autobusów. Taki rozkład jest też na al. Unii Lubelskiej. Pl. Zamkowy zostaje zamknięty dla ruchu i oddany pieszym i rowerzystom, znika stąd parking.
Wariant pierwszy
Wokół centrum Lublina wyznaczona zostaje obwodnica śródmiejska. Biegnie ona przez al. Solidarności, al. Tysiąclecia, al. Unii Lubelskiej, Al. Zygmuntowskie, al. Piłsudskiego, ul. Lipową, Al. Racławickie, al. Długosza, Leszczyńskiego i Czechowską. Ruch pieszych, którzy przekraczają ten ciąg, ułatwiają nowe kładki lub przejścia podziemne. Zostały one wyznaczone na al. Piłsudskiego (dwie), al. Unii Lubelskiej koło Bystrzycy i za Zamkiem oraz na al. Tysiąclecia przy pl. Zamkowym.
Wolno albo wcale
Co ważne, na obwodnicy śródmiejskiej można jechać z prędkością nie większą niż 50 km/h, a na ciągu al. Piłsudskiego–Lipowa–Racławickie (do Grottgera) jedynie 30 km/h. W obszarze otoczonym obwodnicą śródmiejską obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Samochody dostają zakaz ruchu po Królewskiej, Krakowskim Przedmieściu od Chopina do Kapucyńskiej włącznie, Narutowicza od Mościckiego przez pl. Wolności do Bernardyńskiej (przy browarze), 3 Maja od I Armii Wojska Polskiego do Krakowskiego Przedmieścia i dalej na Kołłątaja i Hempla. A także m.in. na Peowiaków, Kościuszki i Koziej.
Więcej autobusów
Duże przywileje dostaje komunikacja miejska. Powstaje buspas w ciągu Al. Zygmuntowskie–Piłsudskiego–Lipowa. Kolejny biegnie Natutowicza (od Victorii) przez pl. Wolności, Bernardyńską i Zamojską. Kolejny biegnie 3 Maja (od I Armii Wojska Polskiego) przez Hempla do Okopowej, buspas jest też w ciągu Racławickich i Krakowskiego Przedmieścia od al. Długosza do ul. Chopina. Komunikacja miejska wkracza na Lubomelską, Wieniawską, Karskiego, Jasną i Ewangelicką.
Nowa organizacja ruchu
Ruch jednokierunkowy obowiązuje na Narutowicza od Lipowej w stronę Mościckiego, Chopina od Okopowej w stronę Narutowicza, Chopina od Krakowskiego Przedmieścia w stronę Hipotecznej, Ewangelickiej od Krakowskiego Przedmieścia w kierunku Jasnej, Krakowskim Przedmieściu od Lipowej w stronę Chopina.
Pojawia się zakaz skrętu w lewo z Chmielnej w ul. Dolną 3 Maja, nakazy skrętu w prawo w Lipową z Obrońców Pokoju i Skłodowskiej, zakazy skrętu w lewo z Lipowej w Skłodowskiej i Okopową, a z Wieniawskiej w Krakowskie Przedmieście skręcamy już nie w prawo, ale w lewo.
Powstaje też jezdnia łącząca ul. Podwale z al. Unii Lubelskiej, Wesoła przez nowy most dochodzi do Al. Zygmuntowskich, a Przemysłowa dochodzi do al. Unii Lubelskiej.
Łatwiej rowerem
Ograniczenie prędkości do 30 km/h ma m.in. ułatwić rowerzystom poruszanie się po jezdniach. Cykliści dostają też kontrapasy rowerowe. To pasy wydzielone na jezdniach o ruchu jednokierunkowym służące do jazdy w przeciwnym kierunku.
I tak \"pod prąd” można jechać rowerem m.in. przez ul. de Tramecourta i Karskiego (w stronę Spokojnej), Spokojną (od de Tramecourta w stronę Karskiego), Jasną do Wieniawskiej, Wieniawską do Karskiego, Ewangelicką do Krakowskiego Przedmieścia, Chopina od Hipotecznej do Krakowskiego Przedmieścia, Hipoteczną w stronę Chopina, Sądową w stronę Chopina, na Okopowej od Chopina do Lipowej, Solnej w stronę Orlej, na Orlej w kierunku Okopowej, Chopina od Narutowicza do Okopowej, Konopnickiej w stronę Chopina, Ogrodowej pod górę, I Armii Wojska Polskiego od Ogrodowej do 3 Maja, Zielonej w stronę staszica, czy też ul. Bajkowskiego w kierunku Świętoduskiej.
Z kolei wydzielone drogi rowerowe powstają na Al. Racławickich, Radziszewskiego, al. Solidarności, Nadbystrzyckiej, Drodze Męczenników Majdanka, al. Tysiąclecia, al. Kompozytorów Polskich, Podzamcze i Unickiej, a także Świętoduskiej, Wodopojnej i Mościckiego.
Mowa też o dużej liczbie parkingów dla rowerów. Tam, gdzie zabudowa jest intensywna, 5 miejsc postojowych przypada na każde 50 m drogi, a na mniej zabudowanych terenach jest to 5 miejsc na 100 m.
Tu nie zaparkujesz
Inaczej przedstawia się sprawa parkingów dla samochodów. Ubytek miejsc postojowych wzdłuż jezdni jest bardzo duży, parkować nie wolno także w wielu innych miejscach. Z założenia zlikwidowane zostają wszystkie parkingi znajdujące się na chodnikach, które mają służyć wyłącznie pieszym. Całkowicie zabronione jest zostawianie pojazdów m.in. wzdłuż ul. Staszica, Wieniawskiej, Jasnej, Okopowej, Narutowicza, Świętoduskiej, Lubartowskiej czy Konopnickiej. A przy Krakowskim Przedmieściu mogą stać tylko taksówki.
Wariant drugi
Jest znacznie łagodniejszy. O ile pierwszy zakłada, że w centrum tylko 15 proc. ruchu latem (jesienią i zimą 20 proc.) mają generować samochody, a reszta należy do komunikacji zbiorowej, rowerów i ruchu pieszego, o tyle drugi wariant mówi o 40 proc. ruchu samochodów osobowych.
Inna obwodnica
Inny jest też przebieg obwodnicy śródmiejskiej. To al. Tysiąclecia, al. Solidarności, ul. Poniatowskiego, Sowińskiego, Głęboka, Muzyczna, Lubelskiego Lipca \'80, al. Unii Lubelskiej. Tu buspasy powstają w ul. Zamojskiej, Królewskiej i 3 Maja od I Armii Wojska Polskiego do Krakowskiego Przedmieścia, który to odcinek staje się niedostępny dla samochodów, podobnie jak Krakowskie Przedmieście. Także i w tym wariancie na ul. Jasnej, Karskiego i Ewangelickiej pojawiają się autobusy. Nie ma już mowy o przedłużaniu Wesołej i połączeniu ul. Podwale z al. Unii Lubelskiej. Niezmieniony pozostaje układ bezkolizyjnych kładek lub przejść podziemnych dla pieszych.
Kierowcy mniej stracą
Całkowicie wyłączone z ruchu samochodowego jest Krakowskie Przedmieście od Kołłątaja do Kapucyńskiej, Królewska od archikatedry do pl. Łokietka i ul. 3 Maja od I Armii Wojska Polskiego do Krakowskiego Przedmieścia. Takie same, jak w wariancie pierwszym pozostaje zagęszczenie stojaków dla rowerów, podobnie wygląda sieć dróg rowerowych, choć nie ma w niej m.in. ciągu Wodopojna–Świętoduska, nieco mniej jest też kontrapasów rowerowych, m.in. na Spokojnej, I Armii Wojska Polskiego i Chopina. Drugi wariant w mniejszym stopniu ogranicza parkowanie wzdłuż ulic, dopuszcza postój przy części ul. Narutowicza, Kapucyńskiej i Wesołej.
Lublin: Chcą wypędzić samochody ze śródmieścia
Rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu w centrum Lublina proponuje firma wynajęta przez miejskich urzędników. Jej eksperci chcą, by część ulic całkowicie zamknąć dla samochodów, pozwalając po nich jeździć wyłącznie komunikacji zbiorowej. Zyskaliby za to piesi i rowerzyści.
- 12.10.2012 11:42

Reklama













Komentarze