Chodzi o firmę Asquini Polska, która w Lublinie działa od 2005 roku. Produkuje części mechaniczne dla lotnictwa cywilnego, głównie do pasażerskich airbusów A350 i śmigłowców koncernu Airbus Helicopters. Spółka zatrudnia 40 osób.
– W ramach projektu Clean Sky 2 będziemy zajmować się częściami krytycznymi, bardzo odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo lotu – mówi Zbigniew Rożek, dyrektor firmy.
Budowana w ramach programu europejskiego Clean Sky 2 maszyna ma być najszybszym wiropłatem na świecie. Pracuje nad nim m.in. około 100 polskich inżynierów z Biura Projektowego Airbus Helicopters w Łodzi. Współpracują z uczelniami technicznymi.
W tej chwili trwają prace nad nowym elastycznym wałem napędowym, który ma zostać użyty w Clean Sky 2 i innych szybkich śmigłowcach koncernu. Zadanie to zostało powierzone naukowcom z Politechniki Łódzkiej, którzy otrzymali pełną dokumentację i kody źródłowe dotychczas stosowanych rozwiązań. I właśnie efekty ich pracy, po fazie testów, będą wdrażane do produkcji w lubelskiej fabryce Asquini Polska.
– Jesteśmy jedyną firmą po tej stronie Odry, która produkuje części krytyczne do śmigłowców. Są to elementy transmisji napędów do maszyn już istniejących na rynku, takich jak X4, Z15, Super Puma – dodaje dyr. Zbigniew Rożek.
Przykładów współpracy lubelskich firm z dużymi koncernami jest więcej. Zajmująca się produkcją narzędzi formujących spółka Warbo z Lublina dostarcza urządzenia dla Fiata, Bentley’a, BMW, Scanii czy Volkswagena. Z kolei mieszcząca się w podlubelskim Baraku firma Sigma ma w dorobku współpracę m.in. z koncernem Caterpillar – jednym z największych producentów maszyn budowlanych i górniczych.
Nieźle radzą sobie też nasze firmy z branży odzieżowej. Łuksja z Łukowa, Ipaco z Międzyrzeca Podlaskiego, Bonitex z Chełma, Cora-Tex z Krasnegostawu współpracują z takimi markami jak Hugo Boss, Burberry, LaMania, Zara, a świdnicka Sawa m.in. szyje skarpety dla Pierre Cardin.
– To pokazuje, że lubelskie przedsiębiorstwa radzą sobie bardzo dobrze – mówi Artur Habza, dyrektor Departamentu Gospodarki i Współpracy Zagranicznej w lubelskim Urzędzie Marszałkowskim. – Wynika to niekoniecznie z niskich kosztów pracy, jak się to powszechnie przyjęło. Decydujące są tu precyzja, jakość, doświadczenie i kompleksowość oferowanych usług.
Uznanych partnerów z sukcesami pozyskują też małe przedsiębiorstwa, działające np. w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym. – Kilka naszych firm prowadzi kooperację z uznanymi koncernami, ale niechętnie się tym chwalą. W umowach mają wpisane bowiem różne klauzule objęte tajemnicą handlową – mówi Tomasz Małecki, prezes LPNT.
– Jesteśmy jedyną firmą po tej stronie Odry, która produkuje części krytyczne do śmigłowców. Są to elementy transmisji napędów do maszyn już istniejących na rynku, takich jak X4, Z15, Super Puma – dodaje dyr. Zbigniew Rożek.
– Jesteśmy jedyną firmą po tej stronie Odry, która produkuje części krytyczne do śmigłowców. Są to elementy transmisji napędów do maszyn już istniejących na rynku, takich jak X4, Z15, Super Puma – dodaje dyr. Zbigniew Rożek.













Komentarze