F-CELL Roadster
Samochód F-CELL roadster (na ogniwa paliwowe), zbudowany przez praktykantów w zakładach Mercedes-Benz w Sindelfingen, pokonał jeden z odcinków historycznej trasy przejechanej przez Berthę Benz. Startując w Mannheim, ten napędzany ogniwem paliwowym samochód minął miasta Ladenburg i Heidelberg.
- 11.05.2009 15:01
Ponad 150 praktykantów i uczestników szkolenia poświęconego technologii konstrukcji pojazdów samochodowych w koncepcji warstwowej (\"sandwich”) było przez rok zaangażowanych w opracowanie i budowę auta o nazwie F- CELL Roadster. Do pracy zaproszono także zdolnych, młodych adeptów zawodów związanych z mechatroniką motoryzacyjną, modelarstwem, elektroniką, technologią powłok i mechaniką produkcyjną, a także projektowaniem produktu czy wyposażenia wnętrz. Głównym celem projektu było przełożenie zagadnienia alternatywnych układów napędowych na praktyczny język szkolenia zawodowego.
Efekt końcowy to wyjątkowe połączenie najnowszych technologii i historii inżynierii motoryzacyjnej. Nawiązując do automobilu Benz Patent-Motorwagen z roku 1886, samochód wyposażono w duże koła szprychowe. F-CELL Roadster posiada elementy stylistyczne zaczerpnięte z wielu epok motoryzacji. Są wśród nich także fotele z siedziskiem z włókna węglowego, pokryte ręcznie szytą skórzaną tapicerką, którego przednia część posiada rzucający się w oczy element wykonany z włókna szklanego - konstrukcja rodem z bolidów Formuły 1.
Układ kierowniczy auta oparto na technologii \"drive-by-wire” (zastępującej tradycyjne układy mechaniczne i hydrauliczne rozwiązaniami elektromechanicznymi sterowanymi elektronicznie), gdzie w miejsce konwencjonalnej kierownicy zastosowano joystick. Samochód jedzie dzięki bezemisyjnemu układowi napędowemu opartemu na ogniwie paliwowym, umieszczonemu z tyłu auta. Dysponując mocą 1,2 kW, roadster F-CELL rozwija maksymalną prędkość 25 km/h, zaś jego zasięg to maksymalnie 350 km.
Reklama













Komentarze