Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Obowiązek pracodawcy: ocena ryzyka zawodowego pracowników

Pracodawcy mają obowiązek sporządzania ocen ryzyka zawodowego od kilku lat. Jednak podczas kontroli inspekcji pracy okazuje się, że niewiele firm prawidłowo prowadzi taką dokumentację. A ta może przydać się pracownikom.
Ocena jest niczym innym jak uważnym przyjrzeniem się wykonywanej pracy oraz miejscu, w którym jest ona wykonywana. Kolejnym krokiem jest ustalenie, jakie czynniki - używane substancje chemiczne, maszyny, hałas, nieprawidłowe oświetlenie - mogą mieć niekorzystny wpływ na zdrowie pracowników lub powodować wypadki. Konieczne jest także stwierdzenie czy ryzyko z nimi związane jest dopuszczalne czy też dla bezpieczeństwa pracownika lepiej zmienić coś w firmie. KTO JĄ ROBI? Jeżeli przedsiębiorstwo jest małe i pracodawca dobrze zna wykonywaną tam pracę, może ocenić ryzyko sam. W większym przedsiębiorstwie ocenę ryzyka zawodowego mogą przeprowadzić kompetentni pracownicy, najlepiej wraz ze specjalistą ds. BHP. Można również poprosić o pomoc zewnętrznych ekspertów, ale trzeba pamiętać, że zawsze pracodawca jest odpowiedzialny za to, czy ocena ryzyka zawodowego została przeprowadzona właściwie. Określenie zagrożeń i ocena związanego z nimi ryzyka powinny opierać się na zasadach zdrowego rozsądku. Pierwszym krokiem jest zorientowanie się jakie w firmie są stanowiska pracy, jakie wykorzystuje się maszyny i materiały, czy na danych stanowiskach są wykonywane prace uciążliwe lub szkodliwe i czy były robione ich pomiary – jak na przykład w wypadku dużego hałasu. Dla każdego stanowiska należy oszacować ryzyko. W zależności od tego jak duże jest prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków i chorób oraz jak poważne są następstwa (ewentualne urazy, choroby) określa się je jako małe, średnie lub duże. Ostatnie uznawane jest za niedopuszczalne i pracodawca powinien w takim przypadku działania mające to ryzyko zmniejszyć – na przykład jeśli jest to praca na wysokości o postawieniu dodatkowych barier lub zakupie szelek zabezpieczających pracowników. Zgodnie z prawem ocena ryzyka zawodowego jest obowiązkowa. Przepisy wprowadzające ją w życie są wzorowane na unijnych, gdzie tego typu dokumentacja obowiązuje od blisko 20 lat. Praktyka tych państw dowiodła istnienia bezpośrednie go związku między wynikami oceny, a panującymi w przedsiębiorstwach warunkami pracy. Tam gdzie oceny były robione rzetelnie zmniejszyła się ilość wypadków przy pracy. U nas dokumentacją oceny bezpieczeństwa pracy najbardziej mogą być zainteresowane osoby decydujące się na przejście na emeryturę pomostową. Jest ona bowiem potwierdzeniem, że pracowali w warunkach szkodliwych, branym pod uwagę przy przyznawaniu świadczenia.

Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama