Spektakl „Pornografia późnej polskości” oparty jest na książce Tomasza Kozaka „Akteon. Pornografia późnej polskości”, którą Galeria Labirynt właśnie wydała. Reżyseruje i gra Weronika Szczawińska, reżyserka teatralna, tłumaczka nominowana do Paszportów Polityki 2014 za wyjątkowy, spójny i konsekwentny język teatralny niezależny od mód. Zrobiła już kilka spektakli w Polsce, entuzjastycznie przyjętych przez publiczność i krytykę. Tak książka, jak i spektakl są pytaniemo Polskę. - Materiał wyjściowy to pustka polskości - pisze we wstępie do książki Tomasz Kozak.
- W tle naszej adaptacji odwołujemy się do filmu Tadeusza Konwickiego „Salto”. Razem z Weroniką myśleliśmy o dwóch figurach. Pierwsza figura to figura pętli, druga salta. Pętla to zaklęty krąg. To błędne koło, w którym jako społeczeństwo wirujemy. Salto jest próbą wyzwolenia się z pętli - tłumaczy Tomasz Kozak.
Co skusiło Weronikę Szczawińską do pracy nad „Pornografią późnej polskości”? - Po pierwsze praca nad ciekawym tekstem. Po drugie sytuacja współpracy z ludźmi z różnych dziedzin sztuki. „Pornografia późnej polskości” to tekst o coraz istotniejszych sprawach dla Polski. O tym, że w pętli można tylko buksować, salto jest odbiciem. Nie chcemy diagnozować naszego tragicznego zapętlenia. Spektakl ma być rodzajem laboratorium, w którym mogą wytopić się inne formy poza saltem - mówi Weronika Szczawińska.
Spektakle: 18 grudnia (premiera), 19 o godz. 18, Galeria Labirynt (Lublin, ul. Popiełuszki 5). Bilety: 10/15 zł (do nabycia w księgarni Galerii Labirynt)













Komentarze