Wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej zaczynałyby się tuż za rondem koło Gali i ciągnęły przez ul. Fabryczną i Drogę Męczenników Majdanka do skrzyżowania z ul. Sulisławicką. Tę samą długość miałby buspas dla jadących do centrum, czyli od ul. Grabskiego do Gali. Oznacza to, że ubędzie miejsca dla pojazdów innych niż autobusy i trolejbusy. Projekty buspasów już powstają na zlecenie miasta, dokumentacja powinna być gotowa do końca marca.
Ale proponowane zmiany niepokoją Porozumienie Rowerowe, które wnioskuje do władz miasta o uzupełnienie projektu i podkreśla, że robi to też w interesie zmotoryzowanych. – Jeśli kierowcy chcieliby powiedzieć, że rowerzyści znów się czepiają, to niech poczekają na to, co może się tu dziać – mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego.
Co złego miałoby się tu wydarzyć? Cykliści ostrzegają, że problem będzie tu, gdzie przy Drodze Męczenników Majdanka nie ma ścieżek rowerowych. Bo jeśli jeden z dwóch pasów ruchu zostanie oddany komunikacji miejskiej, to drugi (ten przy osi jezdni) będzie musiał zmieścić wszystkie inne pojazdy, w tym rowery, które nie mogą jechać po chodniku, a ścieżki nie mają.
Najgorsze w skutkach może to być dla jadących pod górę od Fabrycznej do Lotniczej. To długie i strome wzniesienie, na które rowerzysta wjeżdżałby powoli, a za nim musiałyby się wlec samochody. – Rowerzysta nie miałby innej drogi, a kierowca nie mógłby go wyprzedzić nie łamiąc przepisów – zauważa Kowalik. I snuje wizję korka spowodowanego przez jadący pod górę rower.
– Jedynym rozwiązaniem jest wyznaczenie drogi dla rowerów po stronie ul. Wrońskiej z dopuszczeniem ruchu pieszych – stwierdza działacz Porozumienia Rowerowego. Na dalszym odcinku, między Lotniczą a Krańcową, proponuje budowę ścieżki.
– Mamy już propozycje zmian, zbieżne z sugestiami Porozumienia Rowerowego – mówi Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. – Możliwe byłoby dopuszczenie wspólnego ciągu pieszo-rowerowego między Lotniczą a Wrońską, bo nie ma tu miejsca na odrębną ścieżkę, a ruch pieszych jest znikomy. Za to między Krańcową a Lotniczą rzeczywiście jest miejsce na wybudowanie ścieżki.
Jednocześnie Ratusz wyklucza dołączenie takich dróg do powstającej już dokumentacji, głównie dlatego, że stara się już o unijne dofinansowanie do budowy „korytarza dla komunikacji miejskiej”. Eliminujące problemy drogi dla rowerów miałyby być zaprojektowane osobno.













Komentarze