Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Ruszają wielkie projekty drogowe: S12 i S17 na Ukrainę, A2 do Białej Podlaskiej

Ruszają kolejne wielkie projekty drogowe: obwodnica Chełma oraz odcinek S17 Piaski–Hrebenne. A w 2024 roku pojedziemy autostradą A2 do Białej Podlaskiej.
Ruszają wielkie projekty drogowe: S12 i S17 na Ukrainę, A2 do Białej Podlaskiej
Chełm marzy o obwodnicy. W ciągu roku w ramach ruchu transgranicznego przez miasto przejeżdża około 1,2 mln samochodów osobowych oraz 300–400 tys. ciężarowych. Do tego należy doliczyć ruch lokalny. Na zdjęciu najbardziej obciążona ul. Rejowiecka

Obwodnicę Chełma oraz odcinek S17 Piaski–Hrebenne umieszczono w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, z perspektywą do 2025. Mamy na to 5,3 mld zł.

– Zatwierdzenie programów inwestycji dla obwodnicy Chełma i odcinka S17 od Lublina do granicy państwa w Hrebennem oznacza zabezpieczenie pieniędzy na realizację prac przygotowawczych dla tych dróg – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Przypomniał, że wcześniej, pod koniec sierpnia 2017 r., zatwierdził program inwestycji dla ciągu S12 od Lublina do Dorohuska. – Dzięki temu obie trasy, które są bardzo potrzebne dla domknięcia szkieletu komunikacyjnego Polski Wschodniej, będą realizowane – zapewnił.

– Moim zdaniem budowa obwodnicy Chełma jest spóźniona o kilka dobrych lat. Przejazd przez miasto w kierunku granicy to jedna wielka przygoda z dziurami. To wstyd, że tak wygląda ważna polska droga. Dobrze jednak, że w końcu sprawa budowy obwodnicy nabiera kształtów – mówi Jerzy Ostaszewski, kierowca z Chełma.

Obwodnica Chełma powstanie w ciągu S12. Będzie mieć 17 km długości. Rozpocznie się w Tytusinie, ominie Stołpie od południa, dalej pobiegnie do Janisk, a następnie skręci na południowy wschód, przekraczając po drodze rzekę Uherkę i linię kolejową Chełm–Włodawa, dalej podąży ku węzłowi Srebrzyszcze.

Powstaną cztery węzły: Chełm Zachód (nazwa robocza Janów), Północ (Horodyszcze), Wschód (Srebrzyszcze) i Chełm Okszów. Zakończenie budowy i udostępnienie obwodnicy kierowcom przewidywane jest w 2024 r. Na ten sam rok ma być gotowa droga S17 Piaski–Hrebenne – jej długość to aż 113 km.

Wcześniej, bo w pierwszej połowie 2021 roku, oddana zostanie do ruchu obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę tej drogi złożyła firma Mota-Engil Central Europe. Wartość inwestycji to ok. 193,5 mln zł. Umowa z wykonawcą powinna być podpisana jeszcze w tym roku, po zakończeniu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.

W przypadku drogi S12 Lublin–Dorohusk, odcinek Piaski–Dorohusk (63 km), z wyłączeniem obwodnicy Chełma, jest na razie zgoda na rozpoczęcie procesu przygotowawczego. Chodzi o opracowanie koncepcji oraz przeprowadzenie badań archeologicznych. Te prace zaplanowano na lata 2018–2020.

Podczas sobotniego pobytu w Białej Podlaskiej minister Andrzej Adamczyk powiedział: Jestem przekonany, że w 2024 roku pojedziemy autostradą A2 do Białej Podlaskiej. Nawiązał w ten sposób do decyzji rządu o zwiększeniu limitu wydatków na program budowy dróg krajowych (ze 109 mld zł do 135 mld zł), dzięki czemu możliwa będzie budowa autostrady A2.

S17 w budowie

Trwa budowa łącznie 73-kilometrowych odcinków S17 od Kurowa do Kołbieli, z wyłączeniem obwodnicy Garwolina. Te drogi powinny być gotowe do 2019 roku. Jeszcze w tym roku wojewoda mazowiecki wyda zezwolenie na realizację obwodnicy Kołbieli i dalej – odcinka S17 do węzła Lubelska. A ten połączy z 13-kilometrowym fragmentem południowej obwodnicy Warszawy, czyli drogą ekspresową S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama