PAŻP pobiera od linii lotniczych dwa rodzaje opłat za obsługę operacji lotniczych w Polsce. Pierwsza to opłata terminalowa naliczana za start i lądowanie na każdym lotnisku. Drugą jest opłata trasowa za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej nadzorowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego.
Według planów agencji od 1 stycznia przyszłego roku miałyby obowiązywać nowe stawki. Opłata terminalowa dla warszawskiego lotniska im. Chopina miałaby wzrosnąć z 343,08 zł do 524,58 zł, czyli o 53 proc. Podwyżka ma być jeszcze bardziej dotkliwa w przypadku operacji z portów regionalnych. Tu wzrost ceny sięga aż 70 proc. – z 791,12 zł obecnie do 1347,76 zł. Z kolei opłata trasowa, obecnie wynosząca 195,70 zł ma być wyższa o 50,11 zł.
– Dla wszystkich lotnisk regionalnych oznacza to zmniejszenie konkurencyjności wobec lotniska im. Chopina i innych portów zagranicznych, w których podwyżki nie są tak duże – komentuje Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin. – Zgłosiliśmy PAŻP swoje uwagi do tego projektu i liczymy na wsparcie całej branży lotniczej przez państwo – dodaje. I odsyła do listu Związku Regionalnych Portów Lotniczych, jaki niedawno trafił na biurka premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Koniec wielu połączeń?
Organizacja zrzeszająca lokalne lotniska (w tym lubelskie) sprzeciwia się proponowanym podwyżkom argumentując, że przełożą się one na wzrost cen biletów lotniczych i mogą spowodować znaczące zmniejszenie ruchu pasażerskiego.
– Obecnie linie lotnicze mozolnie odbudowują swoją siatkę połączeń, co może potrwać nawet kilka lat. Tymczasem plany kontynuacji podziału na strefy opłat terminalowych i obciążenie wzrostami kosztów jedynie lotnisk regionalnych, mogą ten proces zahamować, lub w bardziej negatywnym scenariuszu spowodować utratę wielu połączeń lotniczych – czytamy w piśmie.
Do premiera w tej sprawie pisał też m.in. Michael O’Leary, prezes linii lotniczych Ryanair. Jego zdaniem wzrost opłat może zagrozić rentowności komercyjnej marginalnych tras w Polsce, w większości wykonywanych do lotnisk regionalnych. – Wynikiem tego będzie utrata siatki połączeń, lokalnych miejsc pracy i powiązanych korzyści gospodarczych – stwierdza O’Leary.
Interpelację w tej sprawie do ministra infrastruktury wysłał lubelski poseł Koalicji Obywatelskiej Michał Krawczyk, który proponowaną podwyżkę nazywa „niezrozumiałą”. – To wpisuje się w to, że polski rząd stawia przede wszystkim na lotnisko centralne, wykańczając i dobijając regionalne porty lotnicze, prowadzone przede wszystkim przez samorządy – twierdzi parlamentarzysta. I przypomina sytuację z ubiegłego roku, gdy Port Lotniczy Lublin, mimo wcześniejszych zapowiedzi, nie otrzymał ani złotówki z przygotowanej przez rząd tzw. tarczy lotniskowej, która miała zrekompensować polskim lotniskom kilkumiesięczny przestój związany z pandemią.
Szukają alternatyw
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podwyżki tłumaczy m.in. kryzysem związanym z pandemią. Ale ten dotknął całą branżę lotniczą, która odczuwa skutki mniejszego zainteresowania podniebnymi podróżami w związku z obawą przed zakażeniem koronawirusem i wprowadzanymi w ostatnich miesiącach przez poszczególne kraje obostrzeniami w przekraczaniu granic.
Port Lotniczy Lublin w 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią, obsłużył ponad 357 tys. podróżnych. W 2020 roku ta liczba spadła do 124 tysięcy. Przez osiem miesięcy tego roku z lotniska skorzystało niespełna 53 tys. osób.
Obecnie w rozkładzie lotów znajduje się sześć kierunków: Londyn Luton, Doncaster Sheffield, Oslo Torp i Eindhoven (wszystkie oferowane przez Wizz Air), Dublin (Ryanair) i Warszawa (LOT). Te trasy mimo pandemii cieszą się sporym zainteresowaniem, ale niewykluczony jest scenariusz, że ze wzrostem zachorowań na COVID-19 poszczególne loty mogą być odwoływane, jak to miało miejsce przy poprzednich falach pandemii.
Dlatego lotnisko od jakiegoś czasu szuka dodatkowych źródeł przychodów, innych, niż te związane z obsługą podróżnych. Stąd większy nacisk na usługi cargo czy plany budowy hangarów dla prywatnych samolotów.













Komentarze