Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

\"Szkoła Orląt” w Dęblinie czeka na nowe samoloty

Trzy firmy zostały w finałowej rozgrywce o kontrakt na dostawę samolotów szkoleniowych dla Sił Powietrznych. Pod koniec września dowiemy się, na jakich maszynach będą się szkolić piloci w Dęblinie.
Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło, że do ostatniej fazy negocjacji zostały zaproszone trzy firmy: włoska Alenia Aermacchi z samolotem M-346, angielska BAE Systems z Hawk AJT oraz Lockheed Martin z amerykańsko-koreańskim modelem T-50. Najmłodsza jest maszyna włoska, najstarsza koreańsko-amerykańska. Solidny środek to brytyjski Hawk AJT, ale jest to najstarsza konstrukcja pod względem aerodynamiki. – Podchorążowie w Dęblinie szkolą się na Iskrach. Najmłodsza ma 23 lata, najstarszej stuknie niedługo 30 lat. Te samoloty nie spełniają wymagań współczesnego szkolenia – mówi ppłk. Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. – Kandydaci na pilotów myśliwców szkolą się w Dęblinie, aby w przyszłości zasiąść za sterami F-16, które bazują na technologii cyfrowej. Przejście z Iskry na F-16 byłoby dla nich jak przesiadka z trabanta do bolidu Formuły 1 – dodaje ppłk Goławski. – Potrzebujemy samolotów, które pomogą w takim przejściu. MON zamierza kupić 8 samolotów wraz z pakietem logistycznym i systemem szkolenia oraz opcją zamówienia dodatkowych 4 samolotów w kolejnych latach. Zakup nowoczesnych samolotów szkoleniowych stworzy także nowe perspektywy w Dęblinie. – Liczymy na możliwość szkolenia pilotów z innych sił powietrznych. Mamy takie propozycje. W tle stoją pieniądze i jakość szkolenia. Dęblin z pewnością na obu tych polach będzie konkurencyjny – dodaje ppłk Goławski. Niebagatelne znacznie mają też koszty eksploatacji. Nowe maszyny są tanie w codziennej obsłudze. Zakończenie negocjacji planowane jest na koniec września. Samoloty, według planów MON, miałyby trafić do Dęblina w latach 2016–2017. Przypomnijmy, że armia zamierza także kupić 70 nowych śmigłowców. O ten olbrzymi kontrakt starają się Amerykanie z Sikorskiego z modelem S70i, wersją rozwojową Black Hawka, świdnicka Augusta Westland z nowoczesnym śmigłowcem AW 149 oraz Eurocopter z modelem EC 725 Caracal.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama