Reklama
Podpisali umowę na dostawę nowoczesnych samolotów (zdjęcia)
Dziś w Dęblinie podpisano polsko-włoską umowę na dostawę m.in. ośmiu samolotów do szkolenia pilotów maszyn bojowych. Oficjalnie zaprezentowano też jeden z takich odrzutowców - M-346 Master.
- 27.02.2014 11:00

Umowa na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego AJT pomiędzy włoską firmą Alenia Aermacchi S.p.A. a Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Inspektorat Uzbrojenia, została podpisana w obecności sekretarza stanu w MON Czesława Mroczka.
W jej ramach w latach 2016-2017 do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostanie dostarczonych 8 nowych samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 (z możliwością pozyskania dodatkowych 4 samolotów w terminie późniejszym), symulatory, komputerowe systemy wspomagania szkolenia oraz pakiet logistyczny.
Umowa zabezpiecza również szkolenie personelu technicznego i latającego.
Przypomnijmy. Na początku lutego MON wybrało jako samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów samolotów bojowych włoski M-346 Master. Wcześniej samolot przeszedł w Dęblinie szczegółowe testy. Próby wykazały, że maszyna spełnia wymagania postawione w przetargu.
Oferty na system szkolenia zaawansowanego złożyły trzy firmy, które MON zaprosiło do składania ostatecznych propozycji. Były to - oprócz Alenia Aermacchi - BAE Systems z Wielkiej Brytanii, proponujący samolot Hawk w najnowszej wersji AJT, oraz brytyjski oddział koncernu Lockheed Martin z USA, który oferował maszynę T-50, skonstruowaną przez Korea Aerospace Industries we współpracy z amerykańskim producentem samolotów F-16.
Jak informuje MON, włoska oferta jest warta prawie 1,168 mld zł. Konkurencyjna oferta BAE Systems była warta nieco ponad 1,754 mld zł, a Lockheed Martin UK - niecałe 1,803 mld zł. MON zamierzało przeznaczyć na ten projekt 1,2 mld zł.
Uznano, że oferty pozostałych dwóch zainteresowanych podmiotów nie spełniają warunków zamówienia, obejmujących cenę, koszt cyklu życia produktu oraz wybrane parametry. Cena stanowiła połowę kryteriów oceny ofert.
Samoloty M-346 należące do klasy AJT (Advanced Jet Trainer) umożliwią zaawansowane szkolenie pilotów samolotów bojowych MiG-29 i F-16, do czego nie nadają się eksploatowane od pół wieku samoloty TS-11 Iskra. Pozwolą też zrezygnować po 2017 r. ze szkoleń pilotów polskich F-16 w USA.
Powiązane galerie zdjęć:
Reklama













Komentarze