Z wybranych lokalizacji krajobrazu kolejowego znikną wskaźniki W6b – znaki przypominające maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy – był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. Ta realna zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.
– Czasami budziłem się w nocy po charakterystycznym sygnale nadawanym przez pociąg. Jest to uciążliwe szczególnie nad ranem – mówi mieszkaniec ulicy Łysakowskiej, zlokalizowanej w pobliżu torów kolejowych z Lublina w kierunku Lubartowa.
Wskaźniki W6b znikną w wielu lokalizacjach wiejskich w naszym województwie. Drzewce Kolonia, Stasin Polny – to dwa przykłady takich miejscowości. Wskazane miejsca w całym kraju zostały wytypowane przez Polskie Linie Kolejowe w odpowiedzi na postulaty ludzi o uciążliwości sygnału „Baczność” w swoim otoczeniu. W następnych etapach planuje się kolejne usunięcia powyższych wskaźników z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i dalszych analiz.
Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie obowiązkowy na około 50 proc. wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.












