Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Ponad 40 proc. polskiej młodzieży nie chodzi do kościoła. Lekcje religii też opuszcza

Niecałe 40 proc. polskiej młodzieży deklaruje, że jest wierząca. Do kościoła i na lekcje religii chodzi ponad 50 proc. Tak wynika z badania przeprowadzanego przez CBOS na zlecenie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Ponad 40 proc. polskiej młodzieży nie chodzi do kościoła. Lekcje religii też opuszcza
zdjęcie ilustracyjne

Autor: PiXabay

Od 8 marca do 17 kwietnia 2024 roku, fundacja CBOS pytała młodzież uczącą się w ostatnich klasach szkół ponadpodstawowych – liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół I stopnia o postrzeganie swojej wiary, uczestnictwa w życiu Kościoła oraz autorytetu kolejnych trzech papieży.

Średnia wieku badanych wyniosła 19,3 roku. Największą grupę stanowili uczniowie pochodzący ze wsi (44,2 proc.). W miastach do 20 tys. mieszkańców mieszkało 11,8 proc. badanych, w miastach 20-100 tys. – 20,2 proc., w miastach 101-500 tys. – 15,8 proc., natomiast w największych ośrodkach miejskich (powyżej 500 tys.) – 8 proc. W sondażu wzięło udział 1029 osób. Tak duża grupa oznacza, że margines błędu jest niewielki.

  • Wierzący, ale czy praktykujący 

Z sondażu wynika, że 25,6 proc. badanych uczęszczało na msze kilka razy w roku, 10 proc. – jeden lub dwa razy w miesiącu, a 19,5 proc. – raz w tygodniu. Jedynie 3,9 proc. uczniów praktykowało kilka razy w tygodniu. Natomiast ponad 41 proc. osób zadeklarowało, że w ogóle nie praktykuje.

Nieco ponad 4 proc. uczniów podało, że są osobami głęboko wierzącymi, prawie 33 proc. wierzącymi, a 22 proc. zadeklarowało się jako niezdecydowane, ale przywiązane do tradycji religijnej. Jednocześnie 15 proc. określiło siebie jako obojętnych wobec religii, a ponad 17 jako niewierzących. Ponad 8 proc. respondentów zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”.

Ponad połowa uczniów uczestniczyła w momencie badania w szkolnych lekcjach religii, natomiast 47,5 proc. zadeklarowało, że nie bierze w nich udziału. Do wspólnot, ruchów lub stowarzyszeń religijnych należało jedynie nieco ponad 4 proc. badanych.

  • Co ze spowiedzią ? Ponad 98 proc. uczniów było ochrzczonych, niewiele mniej - ponad 96 proc. - przystąpiło do Pierwszej Komunii Świętej, a 76 proc. do bierzmowania.

Praktyki spowiedzi wśród badanych były zróżnicowane: 33,6 proc. osób zadeklarowało, że w ogóle nie przystępuje do spowiedzi, prawie 24 proc. podało, że robi to raz na kilka lat, 12 proc. – raz w roku, a 24 proc. – kilka razy w roku. Z danych wynika, że jedynie 6,3 proc. respondentów przystępuje do spowiedzi regularnie, raz w miesiącu.

- Te wyniki dają nam poważnie do myślenia. Są kolejnym potwierdzeniem tego, że okres bierzmowania to często ostatni tak mocny kontakt młodzieży z Kościołem. Potem zaczyna się niestety stopniowy odpływ – uważa rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski. - Do końca liceum mamy jednak jeszcze szansę utrzymać dużą część młodzieży, która mimo słabej deklaracji wiary nadal w jakiejś formie współuczestniczy w życiu Kościoła. Są z nami, więc jeszcze możemy coś zdziałać. Musimy mieć jednak pomysł jak tych młodych zatrzymać. Najprościej będzie ich samych o to zapytać. Dlatego w nowym roku szkolnym i akademickim organizujemy cykl debat z młodymi o ich roli w Kościele i ich postrzeganiu Kościoła.

  • Kto jest autorytetem moralnym?

Uczestnicy badania byli pytani również o to, w jakim stopniu autorytetem moralnym jest dla nich każdy z trzech kolejnych papieży: Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek. Odpowiedzi udzielano na siedmiopunktowej skali, gdzie 1 oznaczało „zdecydowanie nie jest autorytetem”, a 7 – „zdecydowanie jest autorytetem”.

Najwyższą ocenę – 3,37 uzyskał Jan Paweł II. Drugi w tym zestawieniu jest Franciszek – 2,29, a trzeci Benedykt XVI – 2,13. Moralny autorytet Jana Pawła II w oczach młodzieży szkół średnich jest silnie związany z poziomem indywidualnej religijności oraz przekonaniami etycznymi uczniów. Na podstawie badania można stwierdzić, że autorytet papieża rośnie wraz z deklarowaną wiarą religijną – im silniejsze subiektywne poczucie wiary, tym wyższa ocena przypisywanego mu autorytetu. - Od dwóch lat intensywnie działamy w mediach promując nauczanie, życie Jana Pawła II. To setki tekstów, tysiące wpisów na media społecznościowe, które jak wskazują statystyki spotykają się z bardzo dużym zainteresowaniem - podsumowuje  rektor KUL.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama